Louise Piëch & Ferry Porsche

1945 až 1970

Po skončení druhé světové války položili Louise Piëch a Ferry Porsche základy dvou rodinných větví společnosti, které se úspěšně rozvinuly do dnešní Porsche Holding v Salcburku a Porsche AG ve Stuttgartu. Po skončení války nejprve zajistili celoživotní dílo svého otce založením společnosti Porsche Konstruktionen GesmbH. Následovalo založení značky Porsche a průlomová dohoda s Volkswagenem, která mimo jiné umožnila zahájení dovozních aktivit VW do Rakouska.

1945

Druhá generace se pouští do práce

Během druhé světové války byla konstrukční kancelář Porsche přemístěna do Gmündu v Korutanech. Po skončení války zde Ferry Porsche a jeho tým pracovali spolu s dílnou v Zell am See na navijácích a traktorech a opravovali bývalá vojenská vozidla.

1947

Založení společnosti Porsche Konstruktionen GesmbH

Sourozenci Louise Piëch a Ferry Porsche založili 1. dubna 1947 v Gmündu rakouskou společnost Porsche Konstruktionen GesmbH, ve které sami působili jako ředitelé. Jejich otec byl v té době stále zadržován ve Francii. Brzy poté byla společnost, která nyní sídlila v Rakousku, pověřena italským průmyslníkem Pierem Dusiem, aby vyrobila závodní vůz Formule 1 s pohonem všech kol. Z finančních důvodů se „Cisitalia“ nakonec nikdy nezúčastnila závodu, ale výnosy z této zakázky stačily Louise Piëchové a Ferrymu Porschemu na zaplacení kauce za jejich zadrženého otce a zajištění jeho návratu domů.

1948

Průlomová rozhodnutí pro Porsche a Volkswagen

První Porsche: Ferry Porsche si v roce 1948 v korutanském údolí Malta splnil svůj dlouholetý sen, když vyvinul první sportovní vůz nesoucí jméno Porsche. Byl založen na modelu VW Beetle. Vozidlo představené pod konstrukčním číslem 356 založilo reputaci značky Porsche, která se později stala legendární. Vozidlo č. 1 ještě používalo motor umístěný uprostřed, zatímco následující kupé vyráběná ručně v Gmündu již měla motor vzadu. V salcburských dílnách na Alpenstraße bylo vyrobeno asi tucet kabrioletů Porsche 356.

Nejvýznamnější rozhodnutí v historii společnosti však bylo učiněno o 1 000 km dále na sever, když se spojenci rozhodli zahájit výrobu vozů Volkswagen v nově zrekonstruované továrně Volkswagen. Inženýři Porsche byli velmi žádaní, aby podpořili zahájení výroby. Současně Ferry Porsche zahájil smluvní jednání s nově jmenovaným generálním ředitelem společnosti Volkswagen, Heinrichem Nordhoffem. Nejdůležitějšími částmi smlouvy byly licenční poplatky za každý vyrobený model Brouk, souhlas s výrobou sportovního vozu na základě modelu Brouk (Porsche 356) a prodej prostřednictvím pozdější celosvětové sítě VW, dohody o technických službách společnosti Porsche Design a nakonec oprávnění působit jako generální dovozce vozů Volkswagen v Rakousku. Tuto rozsáhlou smlouvu podepsali v Bad Reichenhall Ferdinand Porsche, Ferry Porsche, Louise Piëch a Anton Piëch a generální ředitel VW Heinrich Nordhoff. Návrh VW Beetle od otce Ferdinanda Porsche se tak stal základem pro velký úspěch, který Porsche později zaznamenal v Salcburku a Stuttgartu. Dne 7. září 1948 byla okresním úřadem ve Spittalu an der Drau vydána živnostenská licence na „obchod s užitkovými vozidly a díly, omezená na výrobky vyráběné v továrně na motory ve Wolfsburgu (později továrna Volkswagen)“ na jméno Ferdinanda Porsche, inženýra.

1949

V Salcburku se automobilový průmysl opravdu rozjíždí

V roce 1949 sourozenci Louise Piëchová a Ferry Porsche přesunuli sídlo společnosti Porsche Konstruktionen GesmbH z Gmündu do Alpenstraße v Salcburku. Zatímco Louise a její manžel Anton Piëch (vzala si tohoto právníka v roce 1928) pokračovali v Salcburku v rozvoji dovozu vozů Volkswagen do Rakouska, Ferry Porsche se vrátil do Stuttgartu. Zde v roce 1950 položil základy pro výrobu sportovních vozů a tím i pro dnešní společnost Porsche AG. Obě společnosti Porsche ve Stuttgartu a Salcburku zůstaly vždy ve společném vlastnictví sourozenců Louise a Ferryho a měly společné kořeny, než se staly nezávislými společnostmi.

1950

Začátky jako dovozce vozů Volkswagen v Salcburku

V květnu 1949 se v Salcburku konečně rozběhlo dovozní podnikání s prvními 14 vozy VW Beetle. Od roku 1950 se Anton Piëch stal oficiálně generálním ředitelem společnosti Porsche Konstruktionen GesmbH, která v témže roce optimalizovala dodávky zákazníkům vybudováním centrálního skladu náhradních dílů. To se ukázalo jako důležitý krok ve strategii společnosti, která se transformovala z čistě dovozního podniku na velkého poskytovatele služeb.

1951

Rozloučení s Ferdinandem Porsche

Ferdinand Porsche se startu nových rodinných podniků již nedožil. Profesor zemřel ve Stuttgartu 30. ledna 1951 ve věku 75 let.

1952

Louise Piëch přebírá vedení

Rok po smrti otce zasáhl rodinu další osudový úder. Anton Piëch také nečekaně zemřel v roce 1952. Proto Louise Piëchová převzala v témže roce vedení stále ještě mladé salcburské společnosti. V té době měla 71 zaměstnanců a tři pobočky – sídlo v Alpenstraße, pobočku v Gmündu a provozovnu v Zell am See. Matka čtyř dětí dlouhodobě formovala společnost Porsche Salzburg svým nenapodobitelným elánem a silným vedením a rostoucí společnost řídila s velkou obezřetností a obchodním citem.

1953

Prodejní čísla raketově stoupají

S liberalizací dovozu vozidel, která začala na podzim roku 1953 a vedla k rapidnímu nárůstu prodeje modelů Beetle (z 798 kusů v roce 1952 na 2 675 kusů v roce 1953), začala společnost zažívat velký rozmach. Louise Piëch se podařilo vybudovat celo-rakouskou distribuční síť Volkswagen a prodejny sportovních vozů Porsche a během pouhého jednoho roku dosáhla poprvé vedoucího postavení na trhu pro značku Volkswagen (s 5 218 prodanými vozy a tržním podílem 25,1 %) – pozice, kterou společnost neztratila od roku 1957.

1950 – 1960

Velký boom

S rostoucím počtem dovážených vozů rostla i společnost Porsche jako celek. Například maloobchodní divize – později Porsche Inter Auto (PIA) – vznikla na počátku 50. let a během 60. let se stále více profilovala. Výchozím bodem byla Alpenstraße v Salcburku a v průběhu let vznikly pobočky ve Wiener Neustadt (vedené Ernstem Piëchem, inženýrem a nejstarším synem Louise Piëchové), Zell am See, Kapfenbergu a na mnoha dalších místech.

1956

Znamení vzestupu

V roce 1956 byla otevřena dílna u nádraží vedle nové budovy zákaznického servisu, která byla pojmenována „Porschehof I“ a později přezdívána „modrá budova“. V roce 1962 byl postaven Porschehof II na ulici Fanny-von-Lehnert Straße, který díky modrému emblému Volkswagen na střeše všem jasně signalizoval, kde přesně se Volkswagen v Salcburku nachází.

1962

Na cestě k úspěchu s novými nápady

Společnost položí důležité základy pro dnešní Porsche Holding Salzburg rozšířením své nabídky služeb souvisejících s automobily. Porsche začíná již v rané fázi urychlovat své aktivity v oblasti služeb zavedením služby pronájmu automobilů v roce 1962 a leasingového podnikání v roce 1966. Kreativní reklamní opatření pomáhají modelu VW Beetle dosáhnout nových prodejních rekordů navzdory jeho pokročilému věku.

1965

Úspěchy v motoristickém sportu a první triumf v Le Mans

Jakmile Louise Piëch v roce 1965 dala zelenou založení oddělení motoristického sportu v závodě Alpenstraße, Porsche Salzburg se postupně stalo významným hráčem na mezinárodních závodních okruzích. Sportovní vozy Formule Vee způsobily na konci 60. let senzaci s pozdějším rakouským mistrem světa Formule 1 Jochenem Rindtem a dalšími. V roce 1970 zazářilo Porsche Salzburg s modelem Porsche 917 na legendárním 24hodinovém závodě v Le Mans, kde získalo své první celkové vítězství v Le Mans pro značku Porsche, která se stala rekordním vítězem. Rally Beetle také vyvolal na počátku 70. let velký rozruch, mimo jiné vítězstvím v rallye Elba v roce 1973.

1966

Zahájení výstavby Porsche Informatik

Vývoj elektronického zpracování dat ve společnosti Porsche začal v roce 1966 založením oddělení EDP ve společnosti Porsche KG. Po instalaci systému EDP (IBM 360/30) byl v roce 1967 převzat „automobilový obchod“ (účetnictví, správa zásob a vydávání typových certifikátů pro všechny vozy Volkswagen skladované nebo prodávané v Rakousku), v roce 1968 pak „obchod s náhradními díly“. Následovala další IT řešení: v roce 1969 pro správu leasingových smluv a v roce 1970 pro mzdové účetnictví zaměstnanců v Salcburku.

Do budoucnosti jako skupina

Růst a internacionalizace

Ferdinand Porsche

PORSCHE ČESKÁ REPUBLIKA S.R.O. Radlická 740/113d 158 00 PRAHA 5 +420 251 033 111 [email protected] ID datové schránky: adwce5h

© Porsche Holding Gesellschaft m.b.H, 2025

PORSCHE ČESKÁ REPUBLIKA S.R.O. Radlická 740/113d 158 00 PRAHA 5 +420 251 033 111 [email protected] ID datové schránky: adwce5h

© Porsche Holding Gesellschaft m.b.H, 2025

PORSCHE ČESKÁ REPUBLIKA S.R.O. Radlická 740/113d 158 00 PRAHA 5 +420 251 033 111 [email protected] ID datové schránky: adwce5h

© Porsche Holding Gesellschaft m.b.H, 2025