Ferdinand Porsche
1875 DO 1945
Od učně instalatéra k geniálnímu konstruktérovi. Ferdinand Porsche ovlivnil automobilový průmysl jako málokdo jiný. Vynalezl motor v náboji kola a pro různé společnosti vyvíjel automobily, nákladní vozy, letecké motory a sportovní a závodní vozy. Jeho mistrovským dílem byl Volkswagen, který o několik let později položil základ pro podnikatelský úspěch jeho dětí.
1875
Ferdinand Porsche se narodil v Čechách
Kořeny historie společnosti Porsche leží v Čechách, kde se Ferdinand Porsche narodil 3. září 1875 v Maffersdorfu jako třetí dítě Antona Porscheho a jeho ženy Anny. Když byl vynalezen automobil, bylo Ferdinandu Porscheovi jedenáct let. Zvláště se zajímal o elektřinu a ve věku 13 let nainstaloval v domě svých rodičů elektrické zvonky a v 16 letech přidal elektrické osvětlení.
1893
První kroky ve společnosti Vereinigte Elektrizitätswerke ve Vídni
Po absolvování učebního oboru instalatérství v otcově firmě vedly Ferdinanda Porscheho jeho schopnosti a zájem o techniku v roce 1893 k zahájení kariéry ve společnosti Vereinigte Elektrizitätswerke of Bela Egger & Co ve Vídni.
1900
Vynález elektrického motoru v náboji kola a pohonu všech kol
Krátce před přelomem století nastoupil Ferdinand Porsche do služby u Jacoba Lohnera, dodavatele rakouského královského dvora. Na světové výstavě v Paříži v roce 1900 ohromil automobilový svět vývojem elektrického motoru v náboji kola. Představil vozidlo, které mohlo být poháněno všemi koly: první automobil s pohonem všech čtyř kol na světě. Tento konstrukční princip byl o 70 let později použit při konstrukci měsíčního vozítka NASA. První hybridní automobil na světě – hybridní automobil Lohner-Porsche Mixte z roku 1901 s benzínovým a elektrickým pohonem – byl také navržen Ferdinandem Porschem.
1904
Narození Louise Porsche
Ferdinand Porsche se oženil s Aloisií v roce 1903 a o rok později se stal poprvé otcem, když se v roce 1904 narodila jeho dcera Louise.
1906
Přechod k Austro Daimler
V roce 1906 Ferdinand Porsche opustil společnost Lohner a nastoupil do velké rakouské průmyslové společnosti Austro Daimler ve Wiener Neustadt.
1909
Narození Ferry Porsche
Tři roky po narození dcery Louise se Ferdinandu Porschemu narodilo druhé dítě, syn Ferry.
1910
Vítězství v Prince Henry Tour a čestný doktorát
Ferdinand Porsche pracoval pro společnost Austro Daimler celkem 17 let, z toho mnoho let jako generální ředitel. Vyvinul první vysoce výkonné aerodynamické limuzíny a v roce 1910 vyhrál – sám za volantem – slavný závod Prince Henry Tour. Ferdinand Porsche také konstruoval nákladní automobily a vlak Landwehr pro císařskou armádu, který byl navržen pro jízdu po silnicích i železničních tratích. Geniální konstruktér také vyvinul letecké motory, za což mu byl udělen čestný doktorát Technické univerzity ve Vídni.
1922
Vítězství na Targa Florio
Po první světové válce postavil Ferdinand Porsche první dvoumístný sportovní vůz „Sascha“. Ve svém vůbec prvním závodě zvítězil ve své třídě na slavném okruhu Targa Florio na Sicílii, kde porazil i konkurenty se silnějšími motory.
1923
Přechod k Daimleru ve Stuttgartu
V roce 1923 se Ferdinand Porsche přestěhoval do Stuttgartu, kde se stal technickým ředitelem společnosti Daimler. Zde převzal odpovědnost za vývoj slavných modelů S, SS a SSK (Sport, Super Sport a Super Sport Kurz) a zároveň pomáhal s vývojem nákladních vozidel a leteckých motorů.
1931
Po nějaké době strávené v Rakousku se pustil do samostatné výdělečné činnosti
Po vypršení smlouvy s Daimlerem se Ferdinand Porsche vrátil do Rakouska a pracoval jako generální ředitel ve společnosti Steyr. V roce 1931 založil vlastní firmu ve Stuttgartu. Jeho konstrukční kancelář Porsche se zabývala vývojem nejrůznějších technických zařízení, jako jsou větrné turbíny a jiné typy turbín, ale také motory a nové koncepce vozidel pro společnosti Wanderer a Zündapp.
1933
16válcový závodní vůz pro Auto-Union
V roce 1933 navrhl Ferdinand Porsche slavný šestnáctiválcový sportovní vůz Auto Union pro teprve nedávno založenou společnost Auto-Union ( Audi, Horch, Wanderer a DKW). Tento vůz byl předchůdcem dnešních konstrukčních principů Formule 1 – jedním z nejúspěšnějších závodních vozů své doby.
1934
Zrození značky Volkswagen
Nejslavnějším designem Ferdinanda Porscheho byl však Volkswagen. Dne 22. června 1934 byl pověřen „RDA – Reichsverband der Deutschen Automobilindustrie“ (Sdružení automobilového průmyslu Německé říše) vývojem vozidla, které se o několik let později stalo jedním z nejprodávanějších modelů na světě jako VW Beetle a bylo klíčovým faktorem úspěchu společnosti Porsche. První prototypy byly postaveny týmem inženýrů Porsche v jejich vlastní garáži ve vile Porsche ve Stuttgartu. Jeho syn Ferry měl na starosti testovací jízdy, ale hlavní testovací jízdy začaly až v roce 1936 pod dohledem RDA.
1938
Od prvního vozu Volkswagen k automobilu „KdF“ a válečné ekonomice
Poté, co byl Ferdinand Porsche v roce 1937 německou říšskou vládou jmenován generálním ředitelem pro technologii a plánování v rámci příprav na výrobu Volkswagenu („lidového vozu“), byl 26. května 1938 položen základní kámen továrny Volkswagen. A Volkswagen se stal vozem „KdF (Kraft-durch-Freude, neboli „Síla skrze radost“)“. S vypuknutím druhé světové války se však společnost přeorientovala na válečné potřeby: místo lidového vozu pro každého vyráběla montážní linka ve Wolfsburgu vojenská vozidla, jako byl obojživelný „Schwimmwagen“ a takzvaný „Kübelwagen“ (neboli „kbelíkový“ vůz). Kreslicí prkna ve společnosti Porsche Konstruktionen GesmbH ve Stuttgartu zaplnily spíše návrhy tanků než závodních vozů.