„Radikální jednoduchost je jádrem naší filozofie“
Audi představuje svou novou filozofii designu – odvážný krok, který má změnit myšlení ve společnosti Audi. Šéfdesignér Massimo Frascella hovoří o hluboké transformaci, významu pro značku a cestě k novému designovému stylu.
Audi představuje svou novou filozofii designu – odvážný krok, který má změnit myšlení ve společnosti Audi. Šéfdesignér Massimo Frascella hovoří o hluboké transformaci, významu pro značku a cestě k novému designovému stylu.
Massimo, rok po Vašem příchodu do Ingolstadtu prezentuje Audi novou filozofii designu. Co bude značka v budoucnosti ztělesňovat?
Massimo Frascella: Naše vize je apelem na celou naši společnost – a předpokladem k tomu, aby naše značka byla znovu nezaměnitelnou. Je to filozofie, která stojí za každým naším rozhodnutím a jejíž principy chceme přenést na celou naši společnost. Říkáme tomu „The Radical Next“.
Design tedy už neurčuje jen tvarové řešení, ale udává také takt?
Massimo Frascella: Přesně tak! Chápeme design komplexně – pro nás tento pojem zahrnuje všechny aspekty zážitků se značkou Audi. Chceme naši značku posílit tak, aby vzbuzovala touhu a rozvíjela kulturní vliv.
„Náskok díky technice“ zůstane tedy hlavním příslibem značky?
Massimo Frascella: Samozřejmě! V 80. letech 20. století, kdy Audi 100 quattro vyjelo vzhůru po skokanském můstku, byla symbolem technického náskoku a vůle umožňovat nemožné. Technika je pro nás prostředkem k pokroku, není samoúčelná. Nechceme ji ani schovávat, ani dávat přehnaně na odiv – má vyvolávat nadšení, aniž by dominovala. Technika je pro Audi samozřejmá, zdrženlivá, a přesto současně také funkční a přítomná, když si to zákazník přeje. Bude nedílnou součástí zážitku.
Audi TT má fanoušky na celém světě a vypadá to, že i Vy máte k tomuto vozu opravdu výjimečný vztah.
Massimo Frascella: To je pravda. Když se v roce 1998 objevilo u prodejce v Turíně první Audi TT, vzal jsem si jeden den dovolenou jen proto, abych si ho v naprostém klidu prohlédl. Strávil jsem tam hodiny, díval se na tento vůz ze všech úhlů a dotýkal se všech jeho povrchů. Zaměstnanci mě velmi pravděpodobně považovali za blázna. Ale pro mě bylo TT již tehdy mnohem víc než jen automobilem. Bylo poselstvím, že člověk nemusí křičet, aby ho ostatní slyšeli. Není nutné přehánět, abychom udělali dojem. Potřebujeme čistotu – a, co je ještě důležitější, odvahu ji následovat.
Čistota je slovo, které často používáte. Co pro Audi znamená tento silný příklon k redukci?
Massimo Frascella: Radikální jednoduchost je jádrem naší filozofie. Čistoty dosahujeme tím, že všechno redukujeme na podstatné. Žijeme ve světě, který je často hlučný, rychlý a přeplněný. Nebezpečí, že ztratíme svou vlastní cestu, je větší než kdy dříve. Je naší odpovědností, abychom byli lepší a dělali to, co je skutečně důležité. A výsledkem toho musí být vždy emoce.
Je téměř nemožné popsat pocity. Přesto se o to, prosím, pokuste: Co znamená „vnímat Audi“?
Massimo Frascella: Audi je nevysvětlitelná harmonie techniky a emocí, v níž se racionalita překrývá s iracionalitou.
Co stojí v centru tohoto nového postoje?
Massimo Frascella: Odpověď na důležitou otázku: Jak vnímá Audi zákazník? Naše odpověď spočívá ve čtyřech principech: čistý, technický, inteligentní a emocionální. Tyto principy tvoří základy pro všechno, co děláme.
Nyní se díváme na Vaše první dílo. Šlo jen o cvičení?
Massimo Frascella: Audi Concept C je první ukázkou přístupu „The Radical Next“. Je to typické Audi. Proporce, plochy a detaily byly vyvinuty s požadavkem na čistotu a reprezentují nové sebevědomé vyjádření identity značky. U této studie je patrný čistý, skulpturální charakter, jako by byl vůz vyroben z jednoho jediného kusu kovu – bez odvádění pozornosti, definován napětím a ryzím tvarem. Audi Concept C je konkrétní interpretací nové filozofie designu, symbolem přesvědčení, které změní naši společnost a celou značku.
Krátký životopis
Massimo Frascella je od 1. června 2024 šéfdesignérem společnosti AUDI AG. Na této pozici odpovídá za ucelený design veškerých míst, v nichž zákazníci přicházejí do kontaktu se značkou Audi. Kromě toho má na starosti oddělení exteriéru, interiéru a barev a materiálů, design uživatelských rozhraní a uživatelských zážitků, design závodních vozů a kompletní strategii v oblasti designu. Frascella si osvojil kompletní škálu profesních dovedností v oboru automobilového designu v legendárním italském designérském centru Stile Bertone, které se proslavilo vývojem koncepčních a sériově vyráběných automobilů pro globální automobilové značky a z Itálie se zásadním způsobem podílelo na utváření automobilové historie na celém světě. Odtud jej kariéra zavedla do společnosti Ford Motor Company ve Velké Británii, ke značkám Lincoln a Mercury a následně ke značce Kia v Kalifornii (USA). V roce 2011 přešel Frascella do služeb společnosti Jaguar Land Rover, v níž vykonával manažerské funkce a naposledy byl šéfdesignérem obou značek s bohatými tradicemi.