Mnohostranné, sportovní a digitálně propojené: nové Audi Q3
Audi Q3* je jako bestseller již více než deset let neodmyslitelnou součástí prémiového kompaktního segmentu. Třetí generace nyní stanovuje v mnoha ohledech nová měřítka.
• Audi Q3* se prezentuje v nejlepší podobě: dynamické a svalnaté proporce v souladu s velkorysým interiérem nyní také v provedení Sportback
• Hospodárnost, jízdní dynamika a komfort: nový systém tlumičů, výkonný plug-in hybridní pohon a úsporné spalovací motory
• Digitální společník pro každodenní život: asistenční funkce a osvětlovací technika z vyšší třídy a inovativní koncept ovládání pro ještě vyšší úroveň komfortu
Audi Q3* je jako bestseller již více než deset let neodmyslitelnou součástí prémiového kompaktního segmentu. Třetí generace nyní stanovuje v mnoha ohledech nová měřítka. Q3* v karosářských verzích SUV a Sportback se svým exteriérem prezentuje sebevědomě a emocionálně. Bezpočet inovativních funkcí promění Audi Q3* v digitálního společníka. Tyto funkce zajišťují prvotřídní zážitky při ovládání vozu, zatímco četné asistenční systémy zvyšují úroveň komfortu a bezpečnosti pro řidiče i ostatní účastníky silničního provozu. Kromě vyváženě nastaveného podvozku zvyšuje užitek pro zákazníka také digitalizace osvětlení, která umožňuje vysokou míru individualizace a adaptivní osvětlovací funkce s vysokým rozlišením prostřednictvím nové technologie mikro LED v digitálních světlometech Matrix LED. Nové Audi Q3* se kromě toho vyznačuje také hospodárným a částečně elektrifikovaným spalovacím motorem s mild hybridní technikou a plug-in hybridním pohonem s dojezdem na elektřinu až 119 kilometrů.
Gernot Döllner, předseda představenstva společnosti AUDI AG, k novému modelu Audi Q3* říká: „Audi Q3* je s celkem více než dvěma miliony prodanými vozy na celém světě od uvedení první generace jedním z našich prodejně nejúspěšnějších modelů a v produktovém portfoliu hraje významnou roli. S třetí generací modelu Audi Q3* modernizujeme v rámci naší produktové ofenzivy důležitou modelovou řadu a posilujeme naši nabídku výkonnou plug-in hybridní verzí a hospodárnými spalovacími motory. Nový model kombinuje hospodárnost, jízdní dynamiku a komfort.“ Kromě hospodárných a částečně elektrifikovaných spalovacích motorů nabízí totiž Audi Q3* nový adaptivní podvozek, který umožňuje široký rozsah nastavení mezi komfortem a dynamikou. Geoffrey Bouquot, člen představenstva společnosti AUDI AG odpovědný za technický vývoj, k tomu dodává: „S Audi Q3* přenášíme v interiéru digitální pódium z vyšší třídy do kompaktního segmentu. Inovativní koncept ovládání a početné asistenční systémy zvyšují bezpečnost a komfort a proměňují Audi Q3* v ideálního digitálního společníka pro každodenní provoz.“
V porovnání s předchůdcem je design nového modelu Audi Q3* ještě emocionálnější. Široká maska chladiče Singleframe a vylepšené světlomety jsou důsledně integrovány do aerodynamického konceptu.
Při pohledu ze strany je vůz vizuálně rozdělen na dvě části horizontální ramenní linií mezi světlomety a zadními svítilnami, která vytváří nevšední rozdělení světla a stínu.
Kromě výhod karosářské verze SUV, mezi něž patří komfortní nastupování, skvělý výhled z vozu a funkční prostorový koncept, spojuje druhá generace modelu Audi Q3 Sportback* přednosti SUV s estetikou kupé. Jeho od střešních sloupků A klesající střešní linie je o 29 milimetrů níž než u SUV a modelu Audi Q3 Sportback* propůjčuje ještě sportovnější vzhled a „rychlejší“ siluetu.
Zadní partii zdobí na přání dodávané digitální zadní svítilny OLED, které jsou doplněny souvislým světelným pásem LED a osvětlenými kruhy. Tato úroveň osvětlovací techniky nového modelu Audi Q3* je poprvé k dispozici pro vůz značky Audi v kompaktním segmentu.
Na přídi modelu Audi Q3* se nacházejí digitální světlomety Matrix LED, které poprvé v modelu Audi Q3* používají modul mikro LED. Použití technologie mikro LED zajišťuje výrazně lepší osvětlení, a vytváří tak na vozovce silný kontrast. Funkce světelného vedení jsou nyní ještě intenzivněji propojeny s asistenčními funkcemi. Digitální světla pro denní svícení s technikou LED, tvořená 23 segmenty na každé straně, vytvářejí digitální charakteristické světelné designy, díky nimž je vůz mimořádně snadno rozpoznatelný.
Nová ovládací jednotka na volantu vytváří v interiéru větší odkládací prostor na středové konzole, přispívá k novým zážitkům při ovládání vozu a vyvolává pocit ještě větší prostornosti. Součástí ovládací jednotky na volantu jsou poprvé dvě nové páčky na sloupku řízení. Pravá páčka slouží jako volič automatické převodovky, levá jako ovládací prvek pro osvětlovací funkce a stěrače. Rovněž poprvé nabízí Audi v kompaktním segmentu možnost objednat si zvukově izolační skla pro přední boční okna, díky nimž je uvnitř vozu především ve vysokých rychlostech ještě příjemnější akustické prostředí. Užitná hodnota modelu Audi Q3* je patrná také z objemu zavazadlového prostoru 488 litrů. Po sklopení zadních sedadel, která jsou sériově podélně posuvná a mají nastavitelný sklon opěradla, vzroste objem zavazadlového prostoru v modelu Audi Q3 SUV* až na 1386 litrů (Q3 Sportback* až 1289 litrů). Nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu dosahuje u modelu Q3 až 2100 kilogramů.
Vstupní bránou do modelové řady Audi Q3* je 1.5 TFSI s výkonem 110 kW. Tento zážehový čtyřválec je k dispozici s mild hybridní technikou. Obzvlášť pro cestování na dlouhé vzdálenosti je vhodné Audi Q3* s motorem 2.0 TDI a výkonem 110 kW. Plug-in hybridní modely Audi Q3 SUV e-hybrid* a Audi Q3 Sportback e-hybrid* disponují nejvyšším celkovým výkonem hybridní soustavy 200 kW, za ideálních podmínek mohou být nabíjeny stejnosměrným proudem s nabíjecím výkonem až 50 kW a jsou ještě výkonnější a hospodárnější než dosud. K tomu přispívá také vysokonapěťová sada akumulátorů, která má nyní celkovou kapacitu 25,7 kWh (využitelná 19,7 kWh). Dojezd modelu Q3 SUV e-hybrid* na elektřinu ve zkušebním cyklu WLTP dosahuje díky tomu až 119 kilometrů – Q3 Sportback e-hybrid* ujede čistě elektricky až 118 kilometrů.
Zdokonalený standardní podvozek nabízí vylepšené zážitky z jízdy. Na přání je dodáván sportovní podvozek nebo podvozek s elektronicky řízenými dvouventilovými tlumiči, který zajišťuje optimálně vyvážené zážitky z jízdy. Mezi highlighty v oblasti asistenčních systémů patří mimo jiné adaptivní asistent řízení plus (AFA). Kamera v interiéru rozpoznává navíc u řidiče projevy únavy a nedostatku pozornosti, čímž přispívá k větší bezpečnosti silničního provozu. Naučené parkování umožňuje zákazníkům naučit jejich vůz Audi Q3* jednotlivé parkovací manévry a nový asistent pro couvání jim spolehlivě pomůže bezpečně vyjet pozadu například ze slepé ulice.
Nové Audi Q3* stanovuje ve své třetí generaci měřítka v kompaktním segmentu. Uvádění nového modelu na český a evropský trh bude zahájeno letos v říjnu. České ceny budou známy v průběhu léta, kdy bude také spuštěn konfigurátor pro varianty SUV i Sportback.
Na následujících řádcích naleznete podrobnější informace o novém modelu Audi Q3*.
Dynamický design
V porovnání s předchůdcem je design nového modelu Audi Q3* ještě svalnatější a emocionálnější. Karoserie je definována dokonalou kombinací oblých tvarů a precizních linií. Široká maska chladiče Singleframe je umístěna ve vyšší poloze a precizně tvarované světlomety vytvářející ostrý pohled jsou důsledně integrovány do aerodynamického konceptu. Tvarovým řešením je zajištěno mimořádně efektivní obtékání přední partie vzduchem. V oblasti pod maskou chladiče Singleframe jsou uloženy nastavitelné otvory pro přívod chladicího vzduchu, které zaručují, že vzduch může tuto zónu obtékat s nízkými ztrátami. Zde jsou umístěny také parkovací senzory. Senzory pro asistenční systémy jsou instalovány za čtyřmi kruhy.
Při pohledu ze strany rozděluje horizontální ramenní linie mezi předními světlomety a zadními svítilnami vůz vizuálně na dvě části, a vytváří tak nevšední rozdělení dopadajícího světla. Horní strana zachycuje světlo, spodní strana leží ve stínu. Ve spojení s výrazně skloněnými střešními sloupky D má prosklená část prostoru pro cestující ještě dynamičtější vzhled než dosud. Nad předními a zadními koly vyčnívají z ramenní části výrazně rozšířené blatníky, které připomínají první model quattro.
Také záď má čistý design. Od dvoudílných zadních svítilen je oddělen precizně vedený úzký světelný pás, který vytváří ostrou hranu v celé šířce vozu a propůjčuje zadní partii jasný charakter. Pod touto hranicí se nachází široká, vizuálně klidná plocha. Do vysoko protaženého nárazníku je integrován difuzor.
Audi Q3 Sportback* kombinuje to nejlepší z obou světů
Druhá generace modelu Audi Q3 Sportback* kombinuje přednosti a mnohostrannost SUV, mezi něž patří komfortní nastupování, skvělý výhled a funkční prostorový koncept, s estetikou kupé. Jeho od střešních sloupků A klesající střešní linie je o 29 milimetrů níž než u verze SUV a propůjčuje modelu Audi Q3 Sportback* ještě sportovnější vzhled a „rychlejší“ siluetu. Díky méně objemné zádi vyvolávají obě výrazně svalnaté partie a rozšířené blatníky quattro symbolizující pohon všech kol pocit, že jsou ještě svalnatější a širší. Monolitická prosklená část kabiny ve stylu kupé zanechává ještě progresivnější a emocionálnější dojem.
Kromě sériové výbavy je na přání k dispozici výbava S line s odlišnými předními a zadními nárazníky a vybranými vnějšími díly karoserie v odstínu stříbrná selenite. Navíc je dodáván paket černých ozdobných prvků pro exteriér, u něhož jsou vybrané vnější díly karoserie černé. Pro nové modely Audi Q3 mají zákazníci na výběr jedenáct barev, mezi něž patří nemetalická barva bílá Arkona. Metalické laky se dodávají v odstínech bílá Glacier, černá Mythos, šedá Arrow, šedá Tambora, červená Progressive a modrá Navarra. Novými barvami jsou zelená Sage a hnědá Madeira. Hnědá Madeira s matnou povrchovou úpravou je nabízena exkluzivně pro Audi Q3*. Pro výbavovou linii S line je v nabídce navíc také metalický lak šedá Daytona. Odstín šedá Tambora je k dispozici pouze pro advanced line.
Nové designy kol sahají od sériově dodávaných 17palcových kol až po maximálně 20palcová kola. Šířka pneumatik byla zvětšena z 215 na až 235 milimetrů. Nabídku doplňují aerodynamicky tvarovaná kola s průměrem ráfku 18 nebo 19 palců. Audi Sport dodává celkem pět designů kol v rozměrech od 19 do 20 palců. Mezi ně patří také dvě tmavé varianty s černým metalickým lakem: 20“ kola s pětipaprskovým designem s motivem trojnožky a 20“ kola s mnohopaprskovým designem S.
V porovnání s předchůdcem došlo k dalšímu výraznému vylepšení aerodynamiky a celkových akustických vlastností. Kromě součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,30 byla pozornost vývojářů zaměřena především na akustický komfort. Audi dává svým zákazníkům poprvé v kompaktním segmentu možnost objednat si pro nový model Audi Q3* zvukově izolační skla pro boční okna v předních dveřích. V kombinaci s fólií PVB-A – umístěnou mezi dvěma vrstvami skla – se tak podařilo vytvořit odpovídající akustický koncept s citelným vylepšením jízdního komfortu.
Osvětlovací technika z vyšší třídy promění noc v den
Osvětlovací technika nového modelu Audi Q3*, která přebírá digitální světlomety Matrix LED z vyšší třídy, je poprvé nabízena pro Audi kompaktního segmentu. Nové Q3* používá poprvé u značky Audi modul s mikro LED, který nahrazuje modul DMD. Na cca 13 milimetrů širokém modulu se nachází 25 600 mikro LED. Každá mikro LED má velikost 40 mikrometrů, což je polovina tloušťky lidského vlasu.
Použití technologie mikro LED zajišťuje výrazně lepší osvětlení s velmi jasným kontrastem na vozovce – to je velká výhoda především za nepřiznivé viditelnosti v důsledku špatných povětrnostních podmínek.
Vodicí světelné funkce, známé jako pruhové a orientační světlo, jsou nyní mnohem intenzivněji propojeny s asistenčními funkcemi. Zobrazováním důležitých informací asistenčních systémů v přímém zorném poli řidiče před vozidlem a s bezprostředním vizuálním vztahem k infrastruktuře přispívají osvětlovací funkce k dalšímu zvýšení aktivní bezpečnosti.
Novinkou je promítání aktivních upozornění asistenta pro změnu jízdního pruhu v rámci pruhového světla na dálnicích v situacích, kdy chce řidič vozu Audi Q3* uskutečnit změnu jízdního pruhu, zatímco se v oblasti slepého úhlu nachází jiné vozidlo. Ukazatel upozorňování na vyjetí z jízdního pruhu navíc podporuje řidiče v orientačním světle na silnicích mimo město a dálnicích. Tato funkce se podobně jako známý ukazatel na panelu sdružených přístrojů aktivuje, jakmile dojde k nechtěnému přejetí hranice jízdního pruhu. Prostřednictvím rozšířené funkce dopravního zpravodajství je kromě toho od cca 70 km/h promítán na vozovku ledový krystal jako výstražný symbol při riziku výskytu náledí na projížděném úseku.
Dalším příkladem zdokonalení je světelné vedení. Protože řidiči mají na rozestavěných úsecích silnic a dálnic většinou špatný přehled o situaci, přizpůsobují zde digitální světlomety Matrix LED automaticky světelné vedení a pruhové světlo je odcloňováno ve prospěch orientačního světla, což řidiči výrazně usnadní udržování vozu v zúženém jízdním pruhu na rozestavěném úseku.
Poprvé mohou zákazníci deaktivovat jednotlivé funkce digitálních světlometů Matrix LED, například pruhové světlo, prostřednictvím MMI. Rovněž prostřednictvím MMI si lze vybrat tři různé designy rozšířených dynamických světelných inscenací, které jsou součástí osvětlení na přivítanou a rozloučenou při nastupování do vozu, resp. vypnutí motoru. Digitální technologie Matrix LED se tak působivě prezentuje i u stojícího vozu. Digitální světlomety Matrix LED zajišťují ve spojení se zdroji světla Mikro LED velmi precizní rozdělování světla dálkových světel a ještě lepší odcloňování ostatních účastníků silničního provozu, což znamená další zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
Kromě digitálních modulů Matrix LED přispívají ke snadné rozpoznatelnosti vozu vpředu digitální světla pro denní svícení s technikou LED tvořená na každé straně 23 segmenty. V závislosti na výbavě si lze v MMI zvolit až čtyři různé digitální charakteristické světelné designy s odpovídajícími inscenacemi osvětlení na přivítanou a rozloučenou na přídi a zádi. Zadní partii zdobí na přání dodávané digitální zadní svítilny OLED, které jsou doplněny souvislým světelným pásem LED. Na šesti digitálních panelech OLED je rozmístěno celkem 36 různých segmentů, které umožňují vytvářet na zádi digitální charakteristické světelné designy koncových světel. Vizuálně mimořádně atraktivní jsou osvětlené kruhy na zádi, které se aktivují se zapnutím tlumených světel.
Funkční a přehledný: interiér
V porovnání s předchozím modelem došlo k dalšímu výraznému zvýšení funkčnosti a promyšlenosti designu. V záměrně kontrastním uspořádání jsou některé prvky umístěny v popředí, zatímco jiné v pozadí, čímž vznikl prostor s mimořádně útulnou atmosférou.
Velkorysá plocha ozdobného obložení, tzv. softwrap, sahá od dveří přes celou šířku přístrojové desky a umocňuje horizontální uspořádání, jež vytváří dojem maximální prostornosti. Uprostřed tvoří panoramatický displej s 11,9“ displejem panelu sdružených přístrojů a 12,8“ displejem MMI Touch tzv. digitální pódium, jehož zakřivený design umocňuje orientaci přístrojové desky na řidiče. Audi tak přenáší digitální pódium z vyšší třídy do kompaktního segmentu. Ukazatele doplňuje head-up displej zobrazující důležité informace. Ploché kliky dveří přispívají spolu s moderně přehlednou konzolou k pocitu ještě větší prostornosti a vyšší úrovni komfortu.
Nová ovládací jednotka na volantu se vyznačuje mimořádnou praktičností. Její součástí jsou poprvé dvě nové páčky na sloupku řízení. Díky tomu bylo možné na středové konzole vytvořit větší odkládací prostory. Řidič ocení také nové zážitky při ovládání a pocit větší prostornosti. Pravá páčka slouží jako páka voliče automatické převodovky, levá jako ovládací prvek pro osvětlovací funkce a stěrače. Nepřítomnost páky voliče na středové konzole umožnila vytvořit na konzole větší odkládací prostory se dvěma držáky pro nápoje. Chlazená přihrádka pro indukční nabíjení s nabíjecím výkonem 15 W včetně dvou vstupů USB-C může být v případě potřeby uzavřena roletovým krytem. Další dva vstupy USB-C se nacházejí vzadu.
Za tmy vytvářejí příjemnou atmosféru v interiéru různé světelné pakety (paket ambientního osvětlení plus, resp. pro). Ozdobné osvětlení na přístrojové desce a středové konzole zvýrazňuje čisté linie interiéru. Nepřímé ambientní osvětlení pod panoramatickým displejem MMI nebo na dveřích navíc umocňuje architekturu interiéru.
Novým designovým prvkem je velkoplošné osvětlení předních dveří, které je dodáváno na přání. V tomto případě byl panel čalouněný tkaninou 300krát opracován laserem. Na pět segmentů svítí zespodu světelný zdroj ve výplni dveří, což vzhledem k různým velikostem segmentů vytváří dynamický průběh osvětlení – a to i při odemknutí nebo uzamknutí vozu. Osvětlený panel čalouněný tkaninou tak spojuje funkčnost s emocionálním designovým zážitkem. Uživatelé mají v MMI na výběr 30 různých barev světla, které rozšiřují možnosti individualizace.
V horní části dveří jsou umístěny reproduktory nového, na přání dodávaného prémiového audiosystému SONOS, který svým novým, virtuálně vytvářeným prostorovým zvukem zajišťuje intenzivní zážitky z poslechu. Dvanáct vysokovýkonných reproduktorů včetně centrálního reproduktoru a subwooferu je napájeno zesilovačem s maximálním výkonem 420 W. Zákazníci mají na výběr čtyři nakonfigurované zvukové profily (neutral, concert, lounge a podcast). Navíc si mohou zážitky z poslechu kdykoli rozšířit objednáním funkcí na požádání.
Paket zvukových funkcí doplní vybraný audiosystém dalšími třemi funkcemi: 1) zintenzivnění basů vytváří ještě preciznější a silnější basy; 2) automatické přizpůsobování hlasitosti umožňuje při změně zdroje zvukového signálu zachovat nastavenou hlasitost; a 3) revitalizace hudby vylepšuje zvuk při přehrávání komprimovaných hudebních souborů.
Informační a zábavní systém modelu Audi Q3* používá operační systém Android Automotive OS. Aplikace od nezávislých poskytovatelů, například YouTube, jsou k dispozici prostřednictvím obchodu Audi Application Store, který je integrován přímo do MMI. Díky tomu není pro používání nutný žádný chytrý telefon.
Pomocí hlasového asistenta Audi assistant se schopností učit se lze ovládat četné funkce vozidla. Audi assistant je doplněn umělou inteligencí, integrován přímo do vozidla a poprvé je zobrazován prostřednictvím avatara na centrálním dotykovém displeji MMI a, je-li aktivní, také jako ikona na head-up displeji nebo na panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit. Na displeji se sdruženými přístroji je navíc zobrazován funkcí Audi assistant pochopený úkol.
Pro interiér, který se vyznačuje nejen mimořádnou orientací na uživatele, ale také udržitelností, je k dispozici celkem devět paketů výbavy na přání. V případě dřevěného ozdobného obložení se používá rychle rostoucí a odolné dřevo. Tkanina Impressum na vnitřních ozdobných prvcích je stejně jako tkaniny pro čalounění Passage, Impressum, uni a mikrovlákno vyrobena z recyklovaného polyesteru. Velurové podlahové rohože vyrábí Audi z Econylu, což jsou kompletně recyklovaná nylonová vlákna ze starých rybářských sítí, zbytků koberců a průmyslových odpadů. Audi tak i v případě modelu Audi Q3* sází na efektivní využívání surovin a zdrojů orientované na budoucnost.
Užitná hodnota modelu Audi Q3* je patrná také z objemu zavazadlového prostoru 488 litrů. Pokud uživatelé přemístí standardně podélně posuvná zadní sedadla úplně dopředu a jejich ve sklonu nastavitelná opěradla uvedou do vzpřímené polohy, budou mít pro zavazadla k dispozici 575 litrů. Sklopením zadních sedadel vzroste objem zavazadlového prostoru v Audi Q3* až na 1386 litrů v případě verze SUV, resp. až na 1289 litrů ve verzi Q3 Sportback*. Audi Q3* utáhne přívěs o hmotnosti až 2100 kilogramů. Nejvyšší přípustné svislé zatížení hlavice tažného zařízení je 90 kilogramů.
Široká nabídka velmi hospodárných motorů
Vstupní bránu do modelové řady Audi Q3* tvoří jednotka 1.5 TFSI 110 kW (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 6,6–6,0; kombinované emise CO2 v g/km: 151–137; emisní třída (na základě kombinovaných emisí CO2): E), zážehový čtyřválec s mild hybridním systémem a sériově dodávanou sedmistupňovou převodovkou S tronic, který dosahuje nejvyššího výkonu 110 kW (150 k). V jednotce 1.5 TFSI navíc snižuje spotřebu paliva také systém deaktivace válců COD (Cylinder on Demand). Při nízkém a středním zatížení jsou jím přechodně deaktivovány válce dva a tři.
O stupeň výš stojí jednotka 2.0 TFSI s nejvyšším výkonem 150 kW (204 k) a maximálním točivým momentem 320 N.m (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,4–7,8; kombinované emise CO2 v g/km: 192–176; emisní třída (na základě kombinovaných emisí CO2): G). Tento zážehový čtyřválec se dodává ve spojení s pohonem všech kol quattro.
Na vrcholu nabídky spalovacích motorů stojí rovněž jednotka 2.0 TFSI, vyladěná však na nejvyšší výkon 195 kW (265 k) a maximální točivý moment 400 N.m (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 9,0–8,5; kombinované emise CO2 v g/km: 205–193; emisní třída (na základě kombinovaných emisí CO2): G), jehož přenos na vozovku má i v tomto případě na starosti pohon všech kol quattro. Obzvlášť pro cestování na dlouhé vzdálenosti je vhodné Audi Q3 se vznětovým motorem, který poskytuje nejvyšší výkon 110 kW (150 k) a maximální točivý moment 360 N.m (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 5,8–5,3; kombinované emise CO2 v g/km: 152–139; emisní třída (na základě kombinovaných emisí CO2): E). Vznětové verze opouštějí výrobní závod s pohonem předních kol a sériově dodávanou sedmistupňovou převodovkou S tronic.
K překonávání dlouhých vzdáleností, ale s elektrickou podporou, je předurčen také plug-in hybridní pohon (PHEV), který je ještě výkonnější a hospodárnější než dosud. Souhra jednotky 1.5 TFSI s nejvyšším výkonem 130 kW (177 k) a elektromotoru zajišťuje v modelu Q3 e-hybrid celkový nejvyšší výkon hybridního systému 200 kW (272 k) (spotřeba paliva (kombinovaná, vážený průměr)*: 2,2–1,7 l/100 km; spotřeba elektrické energie (kombinovaná, vážený průměr): 15,0–13,9 kWh/100 km; emise CO2 (kombinované, vážený průměr): 49–39 g/km; emisní třída (na základě váženého průměru kombinovaných emisí CO2): B; spotřeba paliva při vybité sadě akumulátorů (kombinovaná): 6,6–6,0 l/100 km; emisní třída (CO2) při vybité sadě akumulátorů: E) a maximální točivý moment 400 N.m.
Plug-in hybridní verze je vybavena vysokonapěťovou sadou akumulátorů, jejíž celková kapacita byla téměř zdvojnásobena na 25,7 kWh navzdory téměř identickým rozměrům jako v předchozím modelu. K dispozici je využitelná kapacita 19,7 kWh. Do 96 prismatických článků rozdělených do čtyř modulů lze uložit výrazně více energie než dosud. Díky optimalizovanému chemickému složení akumulátorových článků a lepšímu prostorovému uspořádání dosahuje kapacita modulů nyní 73 Ah místo dosavadních 37 Ah.
Dojezd modelu Q3 SUV e-hybrid* na elektřinu v jízdním cyklu WLTP se tak podařilo prodloužit až na 119 kilometrů, zatímco Q3 Sportback e-hybrid 200 kW* ujede čistě elektricky až 118 kilometrů. Audi Q3 e-hybrid 200 kW* může být za ideálních podmínek nabíjeno střídavým proudem s nabíjecím výkonem až 50 kW, a umožňuje tak komfortní cestování s elektrickým pohonem. Díky tomu lze sadu akumulátorů vybitou na deset procent nabít na 80 procent za méně než půl hodiny.
Nový systém tlumičů zajišťuje komfort i sportovní výkony
Kromě motorů dosáhla značka Audi při vývoji nového modelu Audi Q3* výrazného pokroku také v oblasti jízdní dynamiky. Zdokonalený standardní podvozek nabízí ještě lepší zážitky z jízdy. V souhrnu je tento vůz s dynamickým designem rodinným a cestovním automobilem pro každodenní provoz, který dokáže přesvědčit svou agilitou. K dispozici je podvozek s ocelovými vinutými pružinami, sportovní podvozek a podvozek s elektronicky řízenými dvouventilovými tlumiči.
Podvozek s elektronicky řízenými tlumiči reaguje nepřetržitě na stav vozovky a příslušnou jízdní situaci, a zohledňuje přitom parametry od změn směru jízdy až po zpomalování nebo zrychlování. Pro každé kolo je ve zlomcích sekundy vypočítávána ideální tlumicí síla, která je následně nastavena v tlumičích. Rychle pracující dvouventilové tlumiče navíc umožňují lepší a klidnější propojení karoserie s podvozkem a současně – díky oddělenému ovládání fází roztahování a stlačování – optimalizovanou jízdní dynamiku, protože lze pohyby tlumiče při roztahování a stlačování ovládat nezávisle na sobě. Vnímaný rozsah mezi nastavením pro komfortní a sportovní jízdu je výrazně větší. K agilitě nového modelu Audi Q3* přispívá také zdokonalené progresivní řízení, které nemá ve středové poloze příliš strmý převod, ale pracuje velmi precizně. Čím blíže k plnému rejdu, tím je převod řízení strmější, což výrazně zlepšuje ovladatelnost. Otáčení volantu je bezprostředněji přenášeno na kola. Kromě toho řidič mnohem intenzivněji vnímá ve volantu reakce vozu na řízení a získává lepší zpětnou vazbu o dění mezi pneumatikami a vozovkou. Nižší tření zvyšuje citlivost řízení.
V systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select nového modelu Audi Q3* byl režim auto nahrazen režimem balanced. Režim balanced reprezentuje optimální kompromis mezi jízdní dynamikou a komfortem. Při každém novém spuštění motoru je nastaven režim balanced, který lze navíc nakonfigurovat podle individuálních požadavků. Prostřednictvím MMI lze navíc při předvolbě příslušného standardního režimu aktivovat „offroad plus“ (u verzí s pohonem všech kol quattro).
Asistenční systémy
V oblasti asistenčních systémů sází Audi Q3* na velký počet systémů, které každodenní jízdy v silničním provozu výrazně zjednodušují, a tím zvyšují úroveň bezpečnosti.
Od uvedení na trh jsou součástí sériové výbavy parkovací senzory plus s ukazatelem vzdálenosti od překážky, tempomat (včetně omezovače rychlosti jízdy) s přípravou pro adaptivní tempomat, pasivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu s asistentem pro stav nouze, rozpoznávání dopravních značek, upozorňování na ztrátu pozornosti a únavu s monitoringem řidiče a aktivní přední asistent s asistenty pro vyhýbací manévry a odbočování, asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran vpředu a asistent pro nouzové brzdění vpředu.
Mezi highlighty zvyšující jízdní komfort patří mimo jiné adaptivní asistent řízení plus (AFA), který řidiče podporuje při řízení v podélném a příčném směru. Tento systém byl rozšířen o funkci asistované změny jízdního pruhu.
Systém AFA pomáhá na dílčích úsecích při rychlosti jízdy až 210 km/h se zrychlováním, brzděním, udržováním rychlosti jízdy, dodržováním nastaveného odstupu a řízením vozu v jízdním pruhu. Od rychlosti jízdy 90 km/h na dálnicích podporuje tento systém navíc asistovanou změnou jízdního pruhu. Tuto funkci lze aktivovat prostřednictvím MMI. Na základě dat ze zadního radarového senzoru zobrazuje pak tato funkce bílými šipkami na panelu sdružených přístrojů a head-up displeji, zda a v jakém směru je možná změna jízdního pruhu. Pokud řidič zahájí změnu jízdního pruhu zapnutím ukazatelů směru, podpoří systém aktivně proces řízení. Ve spojení s online daty dokáže adaptivní asistent řízení udržovat vůz v jízdním pruhu i bez rozpoznatelného ohraničení vozovky, takže zvyšuje komfort také na venkovských silnicích a v městském provozu (mimo dálnice). Používání online dat pro adaptivního asistenta řízení je zahrnuto v ceně vozu po dobu tří let od jeho předání zákazníkovi. Poté si mohou zákazníci platnost služby za poplatek prodloužit.
Asistent pro stav nouze je nyní poprvé schopen převzít řízení a s modelem Audi Q3* samočinně zajet ke krajnici a tam jej bezpečně zastavit (pouze ve spojení s paketem Tech pro), pokud řidič přestane reagovat. Asistent přitom upozorňuje vizuálně, akusticky a hapticky náhlým krátkým přibrzděním a zapne výstražná světla.
Bezpečnost silničního provozu zvyšuje také kamera v interiéru rozpoznávající únavu a nepozornost řidiče. Pokud řidič v určitém časovém období nereaguje na pokyny modelu Audi Q3*, zazní výstražný zvukový signál a na panelu sdružených přístrojů se objeví vizuální upozornění. Příslušná data nejsou ukládána. Jestliže řidič ani pak nereaguje, zamíří Audi Q3* samočinně ke krajnici a nouzovým voláním služby E-Call přivolá záchranné služby.
Naučené parkování umožňuje zákazníkům naučit Audi Q3* individuální parkovací manévry. Je-li příjezd k zastřešené odstavné ploše nebo do garáže náročný, stačí vůz celý proces pouze jednorázově naučit a Audi Q3* bude následně ve vlastní režii zajišťovat zaparkování vozu pod dohledem řidiče. To samé platí i pro vyjetí z parkovacího místa. Nové Audi Q3* si může uložit do paměti až pět parkovacích manévrů na vzdálenost až 50 metrů. Uživatelé si mohou manévry individuálně označit. Pokud jízda končí ve slepé ulici, poskytne spolehlivou pomoc nový asistent pro couvání. Při rychlosti jízdy nižší než 35 km/h si dokáže Audi Q3* zapamatovat trasu o délce 50 metrů a samočinně ji pak na zpětný chod absolvuje rychlostí cca 10 km/h.
V městském provozu pomáhá parkovací asistent plus s parkovacími senzory cíleným ovládáním volantu při zaparkování vozu, jakmile ultrazvukové senzory rozpoznají vhodnou příčnou nebo podélnou mezeru pro zaparkování. Parkovací asistent podporuje rovněž při vyjetí z parkovacího místa a řidič jej může aktivovat i během již probíhajícího manuálního parkovacího manévru. Řidič přitom musí postupovat podle pokynů na displeji a patřičným způsobem přidávat plyn nebo brzdit.
Čtyři širokoúhlé kamery pro prostorové snímání okolí vozidla pokrývají celou oblast bezprostředně kolem vozidla a umožňují velký počet zobrazení situace z různých zorných úhlů pro ještě komfortnější manévrování. Řidič si může na displeji MMI vybírat různé pohledy, které mu usnadní umístění vozidla na volné parkovací místo.
Rozpoznávání dopravních značek ukazuje nyní také výstražné značky. Systém rozpoznává například dopravní značky „Dej přednost v jízdě“, „Práce na silnici“, „Chodci“, „Zvířata“ nebo „Zvěř“ a „Železniční přejezd“.
Spolupráce výrobních závodů Győr a Ingolstadt
Audi Q3 je jedním z nejoblíbenějších modelů v portfoliu značky Audi. Značka se čtyřmi kruhy očekává silnou poptávku také po nové generaci. Společnost proto připravuje kromě výroby v Győru také doplňkovou montáž v Ingolstadtu. Karoserie pro tento dodatečný objem výroby budou vyráběny v Győru a v Německu poté nalakovány s následnou montáží kompletního vozidla.
Společnost Audi Hungaria v Győru vyráběla druhou generaci modelu Q3 ve variantách SUV a Sportback od roku 2018. Před několika měsíci sjel z montážní linky jednomiliontý vůz a po světové premiéře v červnu byla zahájena sériová výroba třetí generace. „Jeden milion vozů vyrobených v Győru působivě dokládá, jak je Audi Q3* u našich zákazníků na celém světě oblíbené,“ řekl Gerd Walker, předseda dozorčí rady společnosti Audi Hungaria a člen představenstva společnosti AUDI AG odpovědný za výrobu a logistiku. Michael Breme, předseda představenstva společnosti Audi Hungaria, k tomu dodává: „Máme radost, že jsme nyní dosáhli magické hranice jednoho milionů vozů Audi Q3 vyrobených v Győru. Děkujeme společnosti AUDI AG a zákazníkům za jejich důvěru, především však děkujeme také našim skvělým zaměstnancům, kteří naše vozy vyrábějí každý den v prémiové kvalitě.“
Uvedení na trh a ceny
Nové Audi Q3* stanovuje ve své třetí generaci měřítka v kompaktním segmentu. Uvádění nového modelu na český a evropský trh bude zahájeno letos v říjnu. České ceny budou známy v průběhu léta, kdy bude také spuštěn konfigurátor pro varianty SUV i Sportback.