Nové Audi Q5 SUV: Třetí generace osvědčeného receptu na úspěch
Audi Q5 SUV* patří v Německu a Evropě již více než 15 let mezi nejoblíbenější SUV
segmentu B.
- Nové Audi Q5 SUV: Dynamický design, vysoká variabilita, nový informační a zábavní systém a moderní koncept ovládání
- První model SUV na platformě PPC (Premium Platform Combustion) pro prémiové vozy poháněné hospodárnými, částečně elektrifikovanými spalovacími motory
- Gernot Döllner, předseda představenstva společnosti AUDI AG: „Nová generace našeho úspěšného modelu je jako druhý model s novou generací velmi hospodárných spalovacích motorů dalším krokem v omlazování našeho portfolia.“
Praha, 2. září 2024 – Audi Q5 SUV* patří v Německu a Evropě již více než 15 let mezi nejoblíbenější SUV
segmentu B. Audi nyní představuje nejnovější generaci bestselleru Q5*, který se prezentuje v ještě
modernější a dynamičtější podobě. První SUV na základě prémiové platformy PPC (Premium Platform
Combustion) je poháněno hospodárnými zážehovými a vznětovými motory, které jsou ještě úspornější díky
technologii MHEV plus. Audi Q5* přesvědčí moderními koncepty informačního a zábavního systému a
ovládání, individuálně nastavitelnými digitálními světelnými designy a moderními asistenčními systémy.
Sportovní Audi SQ5* doplní novou modelovou řadu již při její premiéře. V budoucnosti se o další rozšíření
modelové řady postarají verze s plug-in hybridní technologií.
Gernot Döllner, předseda představenstva společnosti AUDI AG, považuje nové Audi Q5 SUV* za záruku
úspěchu. „Audi Q5* je již více než 15 let naším nejúspěšnějším a nejdůležitějším modelem SUV ve střední třídě.
Nová generace je důsledným zdokonalením jeho osvědčených vlastností,“ říká a dodává: „Jako druhý model
s naší novou generací velmi hospodárných spalovacích motorů značí další významný krok při omlazování
našeho portfolia. Jsem přesvědčen o tom, že sportovně všestranné Audi Q5* s designem dynamického SUV
naváže na úspěchy svých předchůdců.“
Audi představuje s novým Q5* třetí generaci svého úspěšného modelu. První generace SUV střední třídy měla
premiéru v roce 2008 – a od té doby dominuje segmentu mezi prémiovými značkami. Na tento úspěšný příběh
nyní naváže nové Audi Q5*.
Q5 SUV je po nové modelové řadě Audi A5 druhým modelem v portfoliu zkonstruovaným na základě platformy
PPC (Premium Platform Combustion), která značce Audi umožňuje uvádět na trh v různých segmentech
velkosériové modely s vysokými technickými ambicemi. Flexibilita PPC navíc dává značce Audi příležitost
vytvářet budoucí modely s jedinečným charakterem.
Audi Q5* stanovuje měřítka v prémiovém segmentu B SUV. Designový styl ve sportovně technickém pojetí se
v něm snoubí s bezkonkurenční variabilitou a osvědčenou praktičností pro každodenní provoz. Hospodárné a
výkonné motory s technologií MHEV plus a později i plug-in hybridní systémy symbolizují přerod značky Audi
v poskytovatele prémiové mobility se zajištěnou budoucností. Prostřednictvím elektronické architektury E3 1.2
začleňuje Audi do všech nových modelů moderní funkce v oblastech konektivity a digitalizace s možností
aktualizací.
Audi vyrábí vozy Q5 již osm let v Mexiku a rovněž nové Q5* bude vyjíždět z bran výrobního závodu San José
Chiapa. Významným faktorem je přitom geografická blízkost k velmi velkému severoamerickému trhu. Audi
tímto modelem zahajuje obnovu svého portfolia SUV se spalovacími motory a částečně elektrifikovanými
variantami.
Ještě praktičtější než dosud: prostorový koncept a variabilita
Nejnovější generace modelu Audi Q5* je ještě mnohem vyzrálejším produktem než dosud – a cestující to pocítí
již na prvních metrech jízdy. V kombinaci s nově vyvinutým konceptem velkoryse dimenzovaného interiéru na
ně čeká pohodlí s vynikajícím prostorem pro hlavu a nohy.
Q5 SUV* má mimořádně praktická, kompletně nastavitelná zadní sedadla, která jsou posuvná v podélném
směru a mají nastavitelný sklon opěradla. Uživatelé si tak mohou podle potřeby zvětšit objem zavazadlového
prostoru nebo dopřát ještě více komfortu cestujícím vzadu. Na zadních sedadlech mohou komfortně cestovat
tři osoby. Při sklopených zadních sedadlech vzroste objem pro přepravu zavazadel – v závislosti na variantě – až
na 1473 litrů. Kryt zavazadlového prostoru lze v tomto případě uložit do přihrádky pod podlahou zavazadlového
prostoru, která byla navržena právě k tomuto účelu. Díky tomu zbyde ještě více prostoru pro zavazadla a kryt
bude současně uložen na bezpečném místě.
Dalšími praktickými prvky výbavy jsou oproti předchůdci zvětšená odkládací schránka pod středovou loketní
opěrkou a četné menší odkládací schránky pro sluneční brýle, klíče a další předměty každodenní potřeby,
přihrádka pro indukční nabíjení s chlazením a nabíjecím výkonem 15 W v přední části středové konzoly a dva
vstupy USB-C vpředu a dva vzadu. Na přání poskytují vstupy USB vpředu nabíjecí výkon až 60 W, u vstupů vzadu
jsou možné nabíjecí výkony dokonce až 100 W. Díky tomu lze bezpečně napájet i větší zařízení, jakými jsou
laptopy, a za jízdy je nabíjet.
Purismus a dynamika: vnější design
Modely Audi Q5 SUV jsou ve třetí generaci ještě výrazně sportovnější a nabízejí dokonalé proporce. Uhlazené
tvary vysoko umístěné ramenní linie vytvářejí působivou siluetu, propojují přední světlomety se zadními
svítilnami a vůz vizuálně prodlužují. Nad bočními prahy se před podběhy kol zvedá linie zasahující až do zadního
nárazníku, což již stojícímu vozidlu propůjčuje dynamický vzhled.
Všechny výrazné designové prvky jsou v porovnání s předchůdcem umístěny o úroveň výš a dodávají přídi
sebevědomý charakter. Sportovně široká maska chladiče Singleframe je na přídi umístěna vysoko a po stranách
ji obklopují svislé otvory „vzduchových clon“.
Výrazně vylepšené a skulpturálně tvarované světlomety vytvářejí zaostřený, upřený pohled a již příď díky nim
vyjadřuje agilní a sebevědomý charakter vozu. Pod maskou chladiče Singleframe je umístěn velký otvor pro
přívod vzduchu se senzory, což modelu Q5* dodává na silnici široce rozkročený postoj. Exteriér S line ohromí
výraznými díly karoserie ve sportovním stylu, například s ozdobnými rámečky otvorů vzduchových clon
s povrchovou úpravou ve vzhledu chromu v matně antracitovém odstínu. U modelu S mají tyto prvky vzhled
chromu v matně stříbrném odstínu.
Záď modelu Q5 SUV* má mimořádně čisté tvarové řešení s výrazně minimalizovanými liniemi. Od zadního okna
až po spodní hranu trojrozměrně tvarovaného světelného pásu se rozkládá hladká plocha, kterou světelný pás
ohraničuje ostrým přechodem probíhajícím v celé šířce vozu. Zóna mezi světelným pásem a nárazníkem je
hladká a propůjčuje SUV sportovní eleganci. Do vysoko protaženého nárazníku je jako ostrov integrován
difuzor. Umístění a tvarové řešení funkčních koncovek výfukové soustavy závisí na verzi pohonu. Pod difuzorem
je na levé straně umístěna dvojice čtyřúhelníkových koncovek (u všech vznětových motorů) nebo vpravo a
vlevo vždy jedna čtyřúhelníková koncovka (u všech zážehových motorů). Model S má čtyři ikonické kruhové
koncovky, po dvou na každé straně, v novém, ještě ostřejším designu.
Odlišné charaktery exteriéru a jedenáct barev
Audi bude nabízet tři odlišné charaktery exteriéru: exteriér basic, exteriér advanced a exteriér S line. Model
S má navíc svůj vlastní vnější vzhled. U exteriéru S line a modelu S jsou vpředu větší otvory pro přívod vzduchu
v aerodynamickém tvaru písmene L. Difuzor na zádi je u nich výrazně sportovnější. Pro exteriér S line a model
S se navíc dodává černý exteriérový paket.
Zákazníci mají pro nové modely Audi Q5 na výběr jedenáct barev včetně nemetalického laku bílá Arkona. Jako
metalické laky jsou k dispozici odstíny bílá Glacier, černá Mythos, stříbrná Floret, modrá Navarra, červená
Grenadine, zelená District a nová barva šedá Tambora. Exkluzivně pro modely S nebo vozy s exteriérem S line
budou nabízeny metalické laky v odstínu modrá Ultra nebo v novém odstínu zlatá Sakhir spolu s perleťovým
lakem v odstínu šedá Daytona. Zákazníci si mohou modely Q5 objednat také s mimořádně kvalitními a podle
jejich přání konfigurovatelnými individuálními laky z nabídky Audi exclusive.
Na českém trhu jsou nové modely Audi Q5 SUV vybaveny koly z lehké slitiny s průměrem ráfku 17 až 21 palců,
v závislosti na variantě exteriéru a pohonu. Na přání jsou nabízena aerodynamicky optimalizovaná kola
s průměrem ráfku 17 až 19 palců. Verze s exteriérem S line a model S mají 19“ kola v sériové výbavě.
Na přání jsou k dispozici kovaná 21“ kola v designu S, známá již z ostatních modelů S. Výstřední vrchol nabídky
kol ztělesňují tříbarevná 21“ kola dodávaná na přání.
Čisté linie a útulné prostředí: vnitřní design
Interiér nového modelu Audi Q5 SUV* se ve svém designu drží čtyř charakteristických základních rysů vnitřního
designu značky Audi. První charakteristikou je „Human Centric“. Interiér je tedy důsledně přizpůsoben
požadavkům svých uživatelů.
Jasné uspořádání interiéru zajišťuje přehled v každé situaci a tvoří druhý základní rys, „Visual Clarity“.
Funkčnost s estetikou se zde snoubí až do nejmenšího detailu. Zaměření na přehledný design je patrné například z horizontálního uspořádání přístrojové desky. Ozdobné obložení z velmi kvalitního materiálu prochází jako křídlo celou šířkou přístrojové desky a zvedá se na okrajích do výplní dveří. Přístrojová deska tvoří základ pro „digitální pódium“ a hladce začleněné výdechy ventilační soustavy. Pojetí interiéru završuje konzistentní design středové konzoly a výplní dveří. Ovládací prvky na výplních dveří a středové konzole jsou obklopeny ozdobnými panely se vzhledem hliníku a ozdobnými prvky ve tvaru písmene C. Svým směřováním vzhůru zdůrazňují pojetí modelu Q5* jako robustně sportovního SUV.
Hlavní součástí interiéru je „Digital Stage“, „digitální pódium“, které se rozkládá před řidičem a spolujezdcem
vpředu v podobě displejů Audi MMI. Přehledné displeje jsou dokonale a precizně integrovány do interiéru. Do
prostoru vyčnívá štíhlý panoramatický displej Audi MMI se zakřiveným designem a technologií OLED, který je
složen z 11,9“ displeje digitálního panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit a 14,5“ dotykové obrazovky
MMI touch display.
Speciálně pro spolujezdce vpředu si mohou zákazníci na přání objednat 10,9“ MMI passenger display. Režim
Active Privacy Mode s technologií clonění umožňuje za jízdy nerušeně používat nabídku informačního a
zábavního systému, aniž by byl řidič vizuálně rozptylován. Displej současně nabízí možnost zapojení spolujezdce
do navigování.
Konceptem „Material Driven Design“ realizuje nové Audi Q5* ambici velkorysé prostornosti s vysokým
komfortem. Digitální a technické zóny vizuálně vyvažuje decentní ozdobné obložení procházející z výplní dveří
na jedné straně přes celou šířku přístrojové desky do výplní dveří na druhé straně. Společně s plochami
obšitými tkaninou ve výplních dveří a na středových loketních opěrkách je tak vytvářena útulná atmosféra.
Filozofie designu, který vychází z materiálu, nabízí navíc potenciál pro individualizaci interiéru podle vlastních
představ.
Materiály byly vybírány také z funkčních hledisek a současně zajišťují jasné vizuální odlišení různých částí
interiéru vozidla. Komfortně orientované zóny jsou zvýrazněny velkorysými plochami a měkkými materiály.
Naopak ovládací prvky mají precizní tvary doplněné na přání velmi kvalitní leskle černou povrchovou úpravou.Sedadla s kosočtvercovým vzorem prošívání, decentní ozdobná lišta v celé šířce interiéru, výplně dveří a loketníopěrka ve sportovní výbavové linii S line jsou mimo jiné vyrobeny z udržitelných materiálů Kaskade a Dinamica.Tkanina Kaskade připomíná přírodní materiály, například vlnu, a není dodatečně barvena. Jejím základem jsoumimo jiné recyklované suroviny, jakými jsou okraje tkanin a recyklovaný polyester. Část čalounění je zhotovenaz tkaniny Impressum, která je z velké části vyrobena z recyklovaných umělých vláken. Dinamica vypadá jakovelurová kůže a stejný dojem zanechává také při doteku. Téměř polovina složení tohoto materiálu však připadána recyklovaný polyester získávaný mimo jiné ze zbytků textilií.
Dynamické interakční světlo
Přehledně uspořádaný interiér modelu Audi Q5 SUV* je atraktivní i za tmy. Osvětlení kontur na přístrojové
desce a výplních dveří umocňuje šířku interiéru, nepřímé osvětlení pod panoramatickým displejem MMI a na
středové konzole vytváří optickou iluzi, že se příslušné objekty vznášejí v prostoru. Koncept vnitřního osvětlení
doplňuje dynamické interakční světlo (IAL), které se pne přes celou šířku interiéru jako světelný pás LED a
podporuje interakci cestujících s vozidlem. IAL jednak zvyšuje atraktivitu interiéru a nabízí například funkci osvětlení na uvítanou nebo signalizuje uzamknutí a odemknutí vozidla. IAL však dokáže podpořit také v oblasti bezpečnosti, například vizualizací dynamických ukazatelů směru, jíž zesiluje příslušné ukazatele na digitálním panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit. IAL přitom vždy zůstává v roli dodatečného zdroje informací a nenahrazuje tedy například kontrolky ukazatelů směru na „virtuálním kokpitu“. Dynamické interakční světlo je součástí paketu ambientního osvětlení plus.
Aerodynamika a aeroakustika
Mnoha detailními řešeními se podařilo optimalizovat aerodynamiku a aeroakustiku nového modelu Audi Q5
SUV*. V aerodynamickém konceptu hrají významnou roli kryty spodní části vozu a aerodynamické tvarové
řešení přídě a zádě. Systém vzduchových clon vhodně usměrňuje proudění vzduchu kanály a aerodynamickými
prvky tak, aby při obtékání předních kol a boků vozidla vznikalo co nejméně turbulencí.
Vzduchové deflektory navíc vhodně odklánějí vzdušné proudění kolem předních kol. Velkoplošné kryty spodní
části vozu vedou proudící vzduch pod vozidlem s minimálními turbulencemi. Boční aerodynamické prvky na
zádi vozidla zajišťují čisté odtržení proudícího vzduchu od povrchu karoserie. K tomu přispívá také dlouhý
střešní spoiler. Aerodynamickou optimalizací prošla rovněž vnější zpětná zrcátka.
U nového modelu Q5 SUV* dosahuje vysoké úrovně také aeroakustika. Sériová výbava zahrnuje zvukově
izolační sklo čelního okna. Jízdní komfort zvyšuje použití zvukově izolačních skel rovněž u bočních oken vpředu,
která se dodávají na přání.
Nepořehlédnutelný za světla i za tmy: světelný design
Audi s novým modelem Audi Q5 SUV* potvrzuje své vůdčí postavení v oblasti světelného designu a osvětlovací
techniky a současně jde v těchto oblastech ještě o krok dál. Zadní svítilny mají trojrozměrný design, a
v kombinaci se světelným pásem, táhnoucím se v celé šířce vozu, tak ohromujícím způsobem propojují fyzický
svět s digitálním.
Výrazné digitální zadní svítilny OLED druhé generace zvyšují úroveň bezpečnosti společně s projekčním světlem
ve spoileru nad zadním oknem. Poprvé v Evropě použité projekční světlo promítá grafiku na horní část zadního
okna, a zvětšuje tak plochu brzdových světel. Kromě toho je součástí světelných inscenací realizovaných
funkcemi osvětlení na přivítanou a rozloučenou. Šest digitálních panelů OLED s celkem 266 segmenty v druhé
generaci digitálních zadních svítilen OLED vytváří pomocí speciálně vyvinutého algoritmu mnohokrát za
sekundu nový obraz.
Budoucnost dalšího vývoje osvětlovací techniky Audi naznačuje aktivní digitální světelný design, který je na
přídi vytvářen algoritmem pomocí 15 segmentů, jejichž rozsvěcování a zhasínání lze individuálně ovládat.
Souhra jednotlivých segmentů probíhá tak, aby se neměnila celková intenzita světla charakteristického
světelného designu. „Audi Q5* je sériově vyráběným vozem, u něhož utváříme nejen podobu světla, ale celý
jeho pohyb. Světlo modelu Q5* působí díky perfektní symbióze našeho světelného designu a nové technologie
dosud nevídaně živým a inteligentním dojmem. Světelnému designu jsme dodali originální charakter a
digitálním prvkům současně originální estetiku,“ říká César Muntada, vedoucí světelného designu. „Nový model
Q5*s aktivním digitálním světelným designem je pokračováním éry jedinečného designu a estetického pojetí,
jaké lze nalézt pouze u značky Audi.“
Q5 SUV* s digitálními zadními svítilnami OLED 2.0 pozvedává světelný design, funkční rozsah, a tím i
bezpečnost ve své třídě na novou úroveň. Digitální zadní svítilny OLED 2.0 dokážou poprvé cíleně komunikovat
s bezprostředním okolím (Car-to-X). V roce 2020 poprvé zavedená funkce rozpoznávání přiblížení je v modelu
Q5* rozšířena o komunikační světlo, které upozorňuje ostatní účastníky silničního provozu na úseky s dopravní
nehodou nebo porouchaným vozidlem. Navíc v digitálních zadních svítilnách OLED předvídavě zobrazuje kromě
běžné grafiky koncových světel v kritických jízdních nebo dopravních situacích specifický statický design
koncových světel s integrovaným výstražným symbolem.
Inovativní světelná technika stanovuje nová měřítka také v oblasti individualizace. V závislosti na výbavě má
řidič na výběr až osm digitálních světelných designů pro nově navrženou funkci denního svícení ve
světlometech Matrix LED a digitálních zadních svítilnách OLED 2.0. Uživatelé modelu Q5* si tak mohou svůj vůz
individualizovat zcela novým způsobem. Pro každý digitální světelný design je k dispozici speciální inscenace na
přivítanou a rozloučenou při příchodu k vozidlu a jeho odemknutí, resp. při vystoupení z vozu a jeho uzamknutí.
Velmi moderní spalovací motory s technologií MHEV plus
Základem konstrukce nové modelové řady Audi Q5 SUV je PPC (Premium Platform Combustion), platforma pro
konvenčně poháněné prémiové vozy s podélně uloženými spalovacími motory. Všechny verze modelové řady
Q5 budou od uvedení na trh vybaveny vysoce hospodárnou technologií MHEV plus.
Nový systém MHEV plus na základě 48V elektrické sítě podporuje spalovací motor, snižuje emise CO2 a
současně zlepšuje jízdní výkony a jízdní komfort. V omezeném rozsahu je možné dokonce manévrování a
zaparkování vozu s čistě elektrickým pohonem.
Nový generátor PTG (Powertrain Generator) s funkcí pohonu poskytuje dodatečnou hnací sílu s točivým
momentem až 230 N.m a výkonem až 18 kW (24 k). Systém s napětím 48 V umožňuje používat elektricky
poháněný kompresor klimatizace. Velkou výhodou tohoto řešení je nepřetržité udržování příjemné teploty
v interiéru, protože funkce chlazení včetně využívání maximálního výkonu klimatizace zůstává dostupná i při
setrvačné jízdě nebo stání na semaforech s vypnutým spalovacím motorem.
Sada lithium-iontových akumulátorů ve vozidlech se systémem MHEV plus používá lithium-železo-fosfátové
akumulátorové články (LFP) a má kapacitu 1,7 kWh. Hlavním úkolem reverzního alternátoru (RSG) je spustit
motor a dodávat elektrickou energii do sady akumulátorů. PTG umožňuje funkci krátkodobé elektrické podpory
spalovacího motoru, která snižuje jeho zatížení, a pomáhá tak minimalizovat spotřebu paliva. Při zpomalování
ukládá PTG energii – výkonem až 25 kW – zpátky do sady akumulátorů (rekuperace kinetické energie). Premium
Platform Combustion přitom umožňuje postupnou elektrifikaci v podobě mild-hybridních pohonů. V pozdější
fázi životního cyklu nového modelu Audi Q5* budou kromě toho následovat plug-in hybridní verze s velkou
sadu akumulátorů a možností vnějšího nabíjení.
Tři pohony nabízené v době uvedení na trh
Audi Q5 SUV* vstoupí na evropský trh se třemi variantami pohonu. Další verze budou následovat. Všechny
varianty nabízené v době uvedení na trh budou vybaveny technologií MHEV plus, která dokáže krátkodobě poskytnout dodatečný výkon až 18 kW (24 k). Všechny modely používají rovněž 7stupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic.
Základním motorem je jednotka 2.0 TFSI s výkonem 150 kW (204 k), maximálním točivým momentem 340 N.m
a pohonem předních kol. Na přání je k dispozici pohon všech kol quattro. (Kombinovaná spotřeba paliva v l/100
km: 7,6–6,4; kombinované emise CO2 v g/km: 174–146; emisní třída (CO2): F-E, předběžné údaje).
Pro Audi Q5 se bude dodávat také vznětový motor 2.0 TDI generace EA288 evo. Tato jednotka s nejvyšším
výkonem 150 kW (204 k) a maximálním točivým momentem 400 N.m bude nabízena výhradně s pohonem
quattro. (Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 6,6–5,9; kombinované emise CO2 v g/km: 174–154; emisní
třída (CO2): F-E , předběžné hodnoty).
Jako vrcholnou verzi modelové řady bude Audi v době uvedení na trh nabízet Audi SQ5 SUV. Motor V6 TFSI se
zdvihovým objemem tři litry dosahuje nejvyššího výkonu 270 kW (367 k) (kombinovaná spotřeba paliva v l/100
km: 8,6–8,0; kombinované emise CO2 v g/km: 196–182; emisní třída (CO2): G, předběžné hodnoty) a poskytuje
maximální točivý moment 550 N.m.
Agilní ovladatelnost a prémiový komfort
Nové Audi Q5 SUV* nabízí pro značku typické jízdní vlastnosti s dalekosáhle neutrální charakteristikou a díky
optimalizovanému nastavení podvozku a řízení nabízí výrazně vyšší úroveň komfortu.
Nové Q5* sjíždí z montážní linky s dynamicky nastaveným podvozek s ocelovými vinutými pružinami v sériové
výbavě. Alternativně je na výběr sportovní podvozek (součást sériové výbavy modelu SQ5*). Podvozek
s ocelovými vinutými pružinami v kombinaci s pasivním systémem tlumení FSD (Frequency Selective Damping)
a agilnější přední nápravou poskytuje modelu Q5* ještě těsnější spojení s vozovkou. FSD zmenšuje tlumicí síly
především při vysokých frekvencích – například při jízdě po dlažbě – a při nízkých frekvencích, které se vyskytují
například při změně jízdního pruhu nebo průjezdu zatáčkou, si zachovává vysoké tlumicí síly. Na přání dodávaný
podvozek se vzduchovým odpružením je vybaven adaptivními tlumiči. Základní charakteristiku tohoto
podvozku si může řidič přizpůsobit svým individuálním požadavkům prostřednictvím voliče jízdních režimů Audi
drive select. V porovnání s předchozím modelem nabízí výrazně větší rozdíly v nastavení mezi komfortním a
sportovním režimem. Nové Audi Q5* bude nabízeno se zdokonaleným progresivním řízením v sériové výbavě.
Asistenční systémy nejnovější generace
Audi nabízí pro nové modely Q5 velký počet asistenčních systémů, jejichž funkce výrazně usnadňují každodenní
provoz a zvyšují bezpečnost pro všechny účastníky silničního provozu. Od uvedení na trh zahrnuje sériová
výbava parkovací senzory vzadu s ukazatelem vzdálenosti od překážek, tempomat a omezovač rychlosti jízdy,
pasivní asistenční systém pro jízdu v jízdním pruhu, asistenční systém pro hospodárnou jízdu a asistenční
systém pro rozpoznávání nepozornosti a únavy řidiče.
Na přání lze do výbavy vozu nakonfigurovat další asistenční pakety s mnoha funkcemi. Mezi ně patří například
adaptivní asistent pro řízení vozu plus, který používá mapové podklady s vysokým rozlišením a v cloudu
zpracovaná sdílená data z jiných vozidel k optimalizaci rozpoznávání dopravních značek a řidiče podporuje při
zrychlování, udržování nastavené rychlosti jízdy a bezpečné vzdálenosti od vozidla vpředu i při řízení vozu v jízdním pruhu. Aktivní přední asistent sdružuje čtyři asistenční funkce: nouzového brzdového asistenta vpředu, asistenta pro vyhýbací manévr, asistenta pro odbočování a asistenta pro sledování vozidel přijíždějících ze stran vpředu. Z dalších asistenčních systémů jsou k dispozici mimo jiné adaptivní tempomat zohledňující
dopravní značení, parkovací asistent plus nebo asistent pro odbočování vzadu.
Koncept zobrazování a ovládání
Modelová řada Audi Q5 SUV obdržela kompletně síťově propojený digitální interiér na základě nové
elektronické architektury. Dominantou interiéru je „digitální pódium“ tvořené panoramatickým displejem Audi
MMI a displejem MMI pro spolujezdce vpředu. Jak již bylo zmíněno výše, 10,9“ displej MMI pro spolujezdce
vpředu je vybaven aktivním režimem pro ochranu soukromí. Active Privacy Mode zabraňuje rozptylování řidiče
za jízdy. Zobrazení na displeji jsou totiž viditelná pouze pro spolujezdce vpředu. Řidič vidí pouze černou
obrazovku.
Audi assistant je hlasový asistent, který se dokáže průběžně učit. Jeho prostřednictvím lze ovládat mnoho
funkcí vozidla. Digitální asistent s podporou umělé inteligence je integrován hluboko do vozidla a poprvé je
zobrazován v podobě avatara na centrálním dotykovém displeji MMI a head-up displeji. O stavu hlasového
asistenta Audi assistant informuje symbol na displeji panelu sdružených přístrojů.
Chytrý informační a zábavní systém
Informační a zábavní systém pro modely Audi Q5 používá operační systém Android Automotive OS. Aktualizace
dat a softwaru probíhá bezdrátově. Služby Audi connect jsou tak vždy aktuální. Aplikace, například YouTube,
jsou dostupné v obchodě pro aplikace nezávislých poskytovatelů, který je nedílnou součástí MMI a k jeho
používání není nutné používat chytrý telefon.
Srdcem prémiového audiosystému Bang & Olufsen je vysoce účinný zesilovač s výkonem 685 W, který napájí 16
reproduktorů. Reproduktory ve střešních sloupcích A a středopásmové reproduktory vytváří 3D prostorový
zvuk, který nemá obdoby. Významně k tomu přispívá technologie „Symphoria“ vyvinutá Fraunhoferovým
institutem, která dodává zvuku dimenze, jež jsou pro přirozený zvukový obraz nepostradatelné: šířku, hloubku
a výšku. Tím vzniká uvnitř vozu pocit prostorového zvuku.
Na rozdíl od audiosystému Audi používá prémiový audiosystém Bang & Olufsen technologii VNC (Vehicle Noise
Compensation), která eliminuje rušivé zvuky v interiéru. Zákazníci mají navíc možnost kdykoli rozšířit své zážitky
z poslechu, pokud si dodatečně pořídí příslušné funkce na požádání.
Individuálně konfigurovatelný head-up displej
Audi Q5* může být na přání vybaveno konfigurovatelným head-up displejem, který přehledně zobrazuje
rozmanité informace, například rychlost jízdy, asistenční systémy, navigační pokyny nebo multimediální data.
Řidiči mají v novém modelu Audi Q5* možnost ovládat prostřednictvím head-up displeje funkce vozidla i
informačního a zábavního systému. Ovládání navíc umožňuje jako novinku procházet seznamy s přímým
výběrem pomocí tlačítek a volantu.
Díky tomu je ještě snadnější vybrat si naposledy navštívené cíle, aniž by řidič musel odvracet zrak od vozovky.
Na head-up displeji lze také zobrazovat příchozí hovory, které řidič může přijmout přímo tlačítkem na volantu.
Příslušná menu na head-up displeji navíc ukazují naposledy vedené hovory, což významně usnadňuje výběr
často opakovaných hovorů. Prostřednictvím head-up displeje jsou ovládány rovněž multimediální funkce.
V režimu Entertainment si řidič vybere ze seznamu například svou oblíbenou rozhlasovou stanici nebo oblíbený
podcast.
Udržitelná výroba v Mexiku
Nová modelová řada Audi Q5 je vyráběna v mexickém závodě Audi San José Chiapa. V pokročilé fázi
elektrifikace portfolia modelu na platformě PPC budou v Mexiku vznikat také částečně elektrifikované plug-in
hybridní varianty. Audi klade v rámci výrobní strategie „360factory“ velký důraz mimo jiné na udržitelnost.
Výrobní závod San José Chiapa se vyznačuje výrobou s šetrným využíváním zdrojů a surovin a je vzorem
v udržitelném používání vody. Audi México se právě nachází na cílové rovince při směřování k výrobě
s neutrální bilancí emisí CO21.
Mexický výrobní závod Audi je první automobilovou továrnou na světě, která byla certifikována podle
standardů AWS (Alliance for Water Stewardship) díky svému efektivnímu hospodaření s vodou. Tato certifikace
je výsledkem mnoha opatření pro udržitelné používání vody. Mezi ně patří mimo jiné filtrace vody pracující na
principu vratné osmózy a zachycování dešťových srážek do speciální laguny. Výrobní závod ušetří ročně 150 000
metrů krychlových vody, což odpovídá 60 olympijským plaveckým bazénům.
Díky efektivnímu odpadovému hospodářství přesahuje míra recyklace odpadu vznikajícího ve výrobním závodě
90 procent. Kromě recyklace, jíž procházejí například kovové odřezky z lisovny, sází výrobní závod navíc na
důslednou eliminaci plastového odpadu z obalů dílů. Místní odborníci vyvinuli za tím účelem alternativy k jinak
běžným plastovým obalům, aby se minimalizovala spotřeba jednorázových materiálů.
_____________________
1 Audi pod pojmem neutrální bilance emisí CO2 rozumí stav, při němž jsou po vyčerpání všech možných opatření pro
minimalizaci emisí CO2 vytvářených produkty nebo činnostmi společnosti Audi zbývající a/nebo v rámci dodavatelských
řetězců, výroby a recyklace vozidel Audi aktuálně nevyhnutelné emise CO2 alespoň množstevně kompenzovány
prostřednictvím dobrovolných a globálně realizovaných kompenzačních projektů. Přitom nejsou zohledňovány emise CO2
vznikající ve fázi používání vozidla, to znamená od předání vozidla zákazníkovi.
Uvedení na trh a ceny
V České republice a mnoha dalších evropských zemích budou nové modely Audi Q5 SUV* a Audi SQ5 SUV*
uvedeny na trh v prvním čtvrtletí 2025. Zákazníci v České republice mohou modelovou řadu Audi Q5 začít
objednávat v průběhu podzimu 2024, kde budou oznámeny také ceny pro český trh.