Porsche Česká republika

Parameter - 6108

Vrchol sportovnosti: od Audi S6 plus až po RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance

plus! V tehdejší společnosti quattro GmbH označovala tato čtyři písmena mimořádně sportovní deriváty modelů RS 6 a RS 7 poháněných již beztak velmi výkonnými motory. 

Současná společnost Audi Sport GmbH vstoupila s modelem Audi S6 plus do oblasti vývoje automobilů
• DNA modelů RS: maximální jízdní dynamika, neomezené využití v každodenním provozu a nejvyšší míra odlišení

• Steffen Bamberger, vedoucí technického vývoje ve společnosti Audi Sport GmbH: „Modely RS budou nabízet velké potěšení z jízdy také v elektrifikované podobě.“

plus! V tehdejší společnosti quattro GmbH označovala tato čtyři písmena mimořádně sportovní deriváty modelů RS 6 a RS 7 poháněných již beztak velmi výkonnými motory. Byly podřízeny filozofii získat z techniky automobilu ještě větší maximum a posunout úroveň jízdní dynamiky ještě výš – ale současně zachovat obvyklé vlastnosti, které umožňují každodenní provoz bez odříkání. V roce 2016 se z označení plus stalo performance, filozofie však zůstala stejná. Všechno ale začalo před téměř 30 lety modelem Audi S6 plus, jak dokumentuje následující ohlédnutí do historie nejvýkonnějších automobilů v portfoliu značky Audi doplněné o nahlédnutí do jejich budoucnosti.

 

Historie modelů RS 6 performance začala v roce 1996 modelem Audi S6 plus generace C4. Společnost quattro GmbH (v současnosti Audi Sport GmbH), od roku 1983 nejprve dodavatel velmi kvalitního příslušenství a od roku 1995 poskytovatel programu pro individualizaci vozidel, dostala nový úkol. Převzala odpovědnost za sportovní verzi s interním označením Q1. Po úspěchu modelu Audi Avant RS2 měl vzniknout nový model s ještě vyšším výkonem a lepší jízdní dynamikou. Optimální základ poskytlo Audi S6 V8.

 

Praotec všech vysokovýkonných modelů: Audi S6 plus

Oddělení vývoje motorů Audi v Neckarsulmu vyvinulo pro S6 plus ještě výkonnější variantu jednotky V8 4,2 litru, která poháněla běžné vozy Audi S6. Výkon agregátu vzrostl z 290 k na 326 k. Nový model tím překonal dokonce Audi Avant RS2. Vůz obdržel větší brzdy na přední nápravě, šestistupňovou převodovku s kratšími převody od třetího převodového stupně a tužší nastavení podvozku. Na nápravách byla namontována 17palcová kola s pneumatikami širokými 255 mm. Interiéru dominovala černá barva. Tehdejší společnost quattro GmbH použila modré, šedé nebo bílé ozdobné prvky na hlavici řadicí páky a podkladech stupnic sdružených přístrojů včetně rychloměru sahajícího až k 300 km/h. Společnost quattro GmbH představila v roce 1996 svůj první vlastní automobil v samostatné expozici na Ženevském autosalonu. Během 15 měsíců, po které byl model S6 plus nabízen, bylo vyrobeno 855 vozů Avant a 97 sedanů.

 

Rodokmen modelů RS: od modelu RS4 Avant přes RS 6 Avant až po RS 6 Avant plus

Značka Audi etablovala s modely RS2 a S6 plus koncept sportovního kombi. Prvním ryzím modelem RS od společnosti quattro GmbH byl model RS4 Avant (B5) z roku 1999, který se postavil na start s karoserií, jež byla oproti modelu Audi S4 rozšířená, a motorem, který vznikl ve spolupráci se společností Cosworth a poskytoval na tehdejší dobu úctyhodný výkon 381 k. Od začátku roku 2000 byl novou vrcholnou verzí modelové řady Audi A4 (B5) model Audi RS4 Avant – tehdy byl nabízen a prodáván jako Audi RS4 a speciální model Audi RS4 Sport. A stal se absolutním prodejním hitem. Místo plánovaných 3000 exemplářů se pro vozy Audi RS4 Avant nadchlo více než 6000 velmi spokojených zákazníků. V té době již existovalo mnoho nápadů pro další vysokovýkonné modely společnosti quattro GmbH – po ukončení výroby modelu RS4 se v Neckarsulmu uvolnily navíc také příslušné kapacity pro vývoj a výrobu nového modelu. V roce 2002 nebyl sice představen žádný přímý nástupce – další RS4 (B7) následovalo až v roce 2005 –, ale větší sourozenec RS 6 na základě modelu A6 generace C5.

 

S prvním modelem RS 6 v karosářských verzích sedan a Avant debutovala také nová nomenklatura. Od té doby nesou všechny modely RS ve svém označení mezeru. S limitovanou speciální sérií RS 6 Avant plus se navíc vrátil z modelu S6 plus známý dodatek „plus“ pro ještě výkonnější verze. Optimalizované řízení motoru vylepšilo průběh točivého momentu a zvýšilo nejvyšší výkon o 30 k na 480 k. Vylepšena byla také chladicí soustava, aby bylo zajištěno optimální chlazení agregátu.

 

Zvláštností byla také skutečnost, že poprvé od modelu RS2 byl model značky Audi oficiálně rychlejší než 250 km/h. Společnost quattro GmbH omezila RS 6 plus na 280 km/h, a vyráběla tak ve své době nejrychlejší sportovní kombi. Součástí sériové výbavy byly odvrtávané kotoučové brzdy, sportovní výfuková soustava a podvozek DRC. Edice se vyznačovala také 19“ koly a speciálními kombinacemi laku a vnitřní výbavy. Značka Audi omezila výrobu na 999 vozů Avant. Stephan Reil, vedoucí technického vývoje společnosti AUDI AG v Neckarsulmu, vzpomíná: „S výkonem 480 k stál RS 6 Avant plus na vrcholu segmentu. Na druhé straně však měl tento automobil být ‚vlkem v rouše beránčím‘ a přesvědčit svou zdrženlivostí.“

 

Ještě více výkonu a točivého momentu: „plus“ se změnilo na „performance“

Varianta plus na základě generace C6 byla uvedena na trh v roce 2010 a byla omezena na 500 exemplářů. Na rozdíl od předchůdce nedostala žádné zvýšení výkonu, její V10 poskytoval i nadále nejvyšší výkon 580 k, ale nyní měla nejvyšší rychlost 303 km/h. Rychleji tehdy jezdil jen model R8. Vozidlo bylo možné nakonfigurovat se dvěma pakety výbav: varianta RS 6 plus Sport obdržela kůží obšitou středovou konzolu a přístrojovou desku, RS 6 plus Audi exclusive karoserii lakovanou individuální barvou, kterou si zákazníci mohli libovolně zvolit. Ve verzi Audi exclusive byla sedadla spolu s ovládacími prvky, výplněmi dveří a středovou loketní opěrkou čalouněna a obšita kůží v některé z atraktivních barev z programu Audi exclusive. Vnější díly sedadel byly přizpůsobeny zvolené barvě kůže. Obě varianty byly vybaveny 20“ koly, sportovním podvozkem plus, navigačním systémem, asistenčními systémy a paketem dílů z uhlíkového kompozitu v motorovém prostoru.

 

Generace C7 přinesla přechod z „plus“ na „performance“ – v roce 2016 byly představeny modely Audi RS 6 Avant a RS 7 Sportback performance. Detailními úpravami motoru vzrostl nejvyšší výkon na 605 k, tedy o 45 k oproti výchozí verzi. V jízdním režimu „dynamic“ byl krátkodobě k dispozici točivý moment 750 N.m („Overboost“). V závislosti na výbavě byla nejvyšší rychlost omezena na 250, 280 nebo 305 km/h. Sprint z klidu na 100 km/h se zkrátil o 0,2 sekundy (3,7 s), na 200 km/h dokonce o 1,4 sekundy (12,1 s). Součástí sériové výbavy byla nyní 21“ kola.

 

Bílé podklady stupnic: generace C8 byla vzpomínkou na S6 plus

Modely RS 6 Avant performance* a RS 7 Sportback performance* na základě aktuální generace C8 navazují na mnohaletou strategii modelů plus a performance společnosti Audi Sport. Dodnes zůstal zachován pohon všech kol a motor V8 se zvýšeným výkonem. Mimořádně silný motor V8 Biturbo TFSI 4,0 litru dosahuje nyní nejvyššího výkonu 463 kW (630 k) a maximálního točivého momentu 850 N.m (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km**: 12,7–12,1 (WLTP); kombinované emise CO2 v g/km**: 289–272 (WLTP)). I dnes si mohou zákazníci objednávat pro individuální lakování karoserie barvy, jakou je modrá Nogaro, která byla poprvé použita u modelu Audi RS2 a dodnes je rozpoznávacím znakem modelů s červeným kosočtvercem. Vzpomínky na kořeny nechybí ani v interiéru. Zákazníci si mohou pro modely performance vybrat bílé podklady stupnic otáčkoměru a rychloměru – jako vzpomínku na modely Audi Avant RS2 z roku 1994 a Audi S6 plus z roku 1996, u nichž byly podklady stupnic analogových přístrojů bílé.

 

DNA se nezmění: pohled do elektrifikované budoucnosti

„Ve společnosti Audi Sport GmbH jsme již 40 let velmi úspěšní s tím, co děláme,“ říká Steffen Bamberger, vedoucí technického vývoje ve společnosti Audi Sport GmbH. „Naše DNA, tedy to, čím vynikáme, přeneseme nyní do vzrušující budoucnosti.“ Současné modely RS 6 performance* a RS 7 performance* a jejich základní modely se podle Bambergera odlišují od příslušných výchozích modelů zásadními prvky: charakteristickým vnějším a vnitřním designem, podélnou a příčnou dynamikou i zvukem. Těmito aspekty se budou odlišovat také v elektrické éře. Mezi ně patří vnější design, který se odlišuje od základního modelu sportovními vnějšími díly karoserie a většími koly. V interiéru se budou stále častěji objevovat udržitelné materiály, které zanechávají výjimečný dojem. Rozvíjen bude také zvukový projev v interiéru a exteriéru, aby se sportovní modely odlišovaly od výchozích verzí i slyšitelně a vyvolávaly emoce.

 

Bamberger k tomu dodává: „Budeme se snažit dostat z elektromobilů maximum, abychom přenesli DNA modelů RS do elektrické budoucnosti.“ Prostor pro nastavení jízdní dynamiky v elektrifikovaném automobilu sahá podle jeho slov od velmi komfortní charakteristiky pro každodenní provoz až po enormně sportovní a agilní. „Jedno je tedy jisté,“ říká Bamberger: „Modely RS budou nabízet velké potěšení z jízdy také v elektrifikované podobě.“