70 let „Samby“ – Kultovní Bulli z Hannoveru s exotickou přezdívkou
Před 70 lety byl na prvním poválečném autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem představen ušlechtilý osmimístný Transporter s prostým označením „Kleinbus Sonderausführung“ (speciální verze mikrobusu).
Světová premiéra na frankfurtském autosalonu IAA 1951
Do roku 1967 bylo vyrobeno 100 000 vozů
Z verze „Kleinbus Sonderausführung“ se stala „Samba“
Jeden z nejcennějších vozů Volkswagen na světě
Praha, 22. dubna 2021 – Před 70 lety byl na prvním poválečném autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem představen ušlechtilý osmimístný Transporter s prostým označením „Kleinbus Sonderausführung“ (speciální verze mikrobusu). Pro mnohé se stal symbolem hippies, přestože se těšil velké oblibě dlouho před nástupem generace mladých se sloganem „Flower Power“ (síla květin). V současnosti je tento VW Bus známý po celém světě jako „Samba“ a patří mezi nejcennější klasické automobily. Mnozí považují model „Samba“ za vrcholnou verzi kultovních vozů Bulli.
Frankfurt nad Mohanem, 19. 4. 1951. V tento den se poprvé od konce druhé světové války znovu otevřely brány autosalonu IAA. Volkswagen využil příležitost a v ohromující expozici na ploše 1350 m2 představil nová vozidla. Na výstavišti postavil části montážní linky Brouka a návštěvníky očaroval do té doby nevídanou, téměř surreálně působící světelnou instalací. Média v souvislosti s expozici hovořila dokonce o „chrámu Volkswagenu“ a koncept prohlásila za vzor pro budoucí výstavy.
Hvězdou autosalonu byl bezesporu i nový Transporter pro přepravu osob, který ve Frankfurtu oslavil světovou premiéru. Volkswagen jej až do zahájení prodeje nazýval prostě „VW-Kleinbus Sonderausführung“ (speciální verze mikrobusu VW). Odlišnosti od běžné verze Kombi však rozhodně prosté nebyly. Příplatek zpočátku dosahoval téměř 3000 DM a zákazník za něj obdržel velký počet exkluzivních prvků výbavy na přání. Ušlechtilý Transporter navenek zářil harmonickým dvoubarevným lakováním s atraktivními ozdobnými lištami z hliníku a předním nárazníkem. Panoramatické prosklení karoserie s okny i na rozhraní bočních stěn a střechy se do té doby používalo pouze u autobusů. Transporter s 23 okny jim mohl směle konkurovat jako „prosklený vyhlídkový mikrobus“. Celek završovala velká posuvná plátěná střecha, díky níž měli cestující vzadu pocit, že sedí v kabrioletu. A mohli si tak užívat cestování s maximálním kontaktem s okolní přírodou.
Součástí ušlechtilé vnitřní výbavy byly boční stěny čalouněné tkaninou a chromované ozdobné prvky, které obklopovaly cestující a vytvářely pro ně luxusní atmosféru. Vhodný hudební doprovod pro malou společnost cestovatelů zajistilo na přání dodávané elektronkové rádio (model Auto-Super) v přístrojové desce.
Volkswagen tak postavil na kola opravdu luxusní cestovní mikrobus. V USA jej proto prodával pod patřičným označením: Microbus „Deluxe“. V Německu zůstalo u skromného označení „Sonderausführung“ (speciální verze), které se od roku 1952 změnilo na „Sondermodell“ (speciální model). Ani to nebyl název, který by vyvolával velké emoce.
Skvělé jméno si však velmi brzy vymysleli sami zákazníci, i když dnes už, žel, nelze přesně vystopovat jeho přesný původ. Název Samba mohl být odvozen ze slovních spojení: „Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett“ (verze se střešním oknem a speciální přístrojovou deskou) nebo také „Sonder Ausführung mit besonderer Ausstattung“ (speciální verze s mimořádnou výbavou). Lidé se samozřejmě mohli inspirovat také tehdy exoticky působícím tancem, vyjadřujícím radost ze života. Jméno Samba však luxusní Transporter nenesl jen v lidovém podání – pod tímto názvem se už v roce 1954 objevil v oficiálním ceníku nizozemského importéra z roku 1954.
Sériová výroba vozů „VW Kleinbus Sonderausführung“ byla zahájena 27. června 1951 a skončila v červenci 1967 po téměř 100 000 vyrobených exemplářích.
Nejstarší známá „Samba“ je v soukromých rukách sběratele z Porýní. Téměř celá historie tohoto vozu je doložená. Majitel má k němu dokonce i originální fakturu. V porovnání s dnešními tržními cenami to při pohledu na fakturovanou částku 9025 DM vypadá, že byl vůz „skoro zadarmo“. Avšak tehdy byl průměrný roční plat pouhých 3579 DM1.
Transportery ve verzi „Samba“ jsou v současnosti mimořádně vyhledávané, což se odráží i v jejich cenách. Vozy v perfektním stavu se v posledních letech prodávaly na aukcích vždy za závratné částky: za dosud nejdražší vůz „Samba“ zaplatil zájemce v roce 2017 v aukční síni Barrett-Jackson 302 500 USD.
Při koupi vozu ve verzi „Sonderausführung“/„Samba“ má prokazatelná historie vždy nedocenitelnou hodnotu, protože ne všechno, co vypadá jako „Samba“, bylo v této podobě také vyrobeno.
Několik faktů k vozům „Samba“:
Lakování karoserie bylo téměř vždy dvoubarevné
Vozy se dodávaly pouze s ozdobnými lištami
Celková délka ozdobných lišt je 1112 cm
Na přístrojové desce byly vždy hodiny
Výbava na přání s kódem M 130 znamenala, že vozidlo bylo přímo z výroby dodáno bez horních oken na přechodu mezi střechou a bočními stěnami a bez posuvné plátěné střechy
Vozy Samba, vyrobené v období od června 1951 do začátku srpna 1963, měly 23 oken – posuvné okno ve dveřích řidiče se počítalo jako jedno okno
Vozy Samba, vyrobené v období od srpna 1963 do července 1967, měly 21 oken kvůli chybějícím rohovým oknům ve spojení s novými, širšími zadními výklopnými dveřmi
První Samba nabízela výkon pouhých 18 kW/25 k
Od roku 1953 byla Samba prvním Transporterem, který měl i vzadu nárazník místo nárazové lišty
Rohová okna z akrylátového skla byla až v únoru 1955 nahrazena okny z bezpečnostního skla – ve Švýcarsku se proto těmto vozům také někdy říkalo „Plexibus“
Technické údaje
od června 1951
od prosince 1953
od srpna 1960
od ledna 1963
od srpna 1965
Motor
vzduchem chlazený, plochý čtyřválec s protilehlými a protiběžnými písty (boxer), uložený vzadu
Zdvihový objem
1131 cm3
1192 cm3
1192 cm3
1493 cm3
1493 cm3
Nejvyšší výkon
18 kW/
25 k
při
3300 min-1
22 kW/
30 k
při
3400 min-1
25 kW/
34 k
při
3600 min-1
31 kW/
42 k
při
3800 min-1
32 kW/
44 k
při
4000 min-1
Nejvyšší rychlost
75 km/h
80 km/h
95 km/h
105 km/h
105 km/h
Rozměry
Vnější délka
4100 mm
4220 mm
4300 mm
4300 mm
4300 mm
Vnější šířka
1700 mm
1750 mm
1800 mm
1800 mm
1800 mm
Vnější výška
1900 mm
1940 mm
1940 mm
1940 mm
1925 mm
Rozvor náprav
2400 mm
2400 mm
2400 mm
2400 mm
2400 mm
Pohotovostní hmotnost
1070 kg
1110 kg
1125 kg
1150 kg
1150 kg
Užitečná hmotnost
680 kg
740 kg
740 kg
750 kg
920 kg
Celková hmotnost
1750 kg
1850 kg
1865 kg
1900 kg
2050 kg
Kola dodávaná z výroby
3,50 D x 16
4,5 K x 15
4,5 K x 15
4,5 K x 15
5 JK x 14
Pneumatiky
5,50 – 16 s duší
6,40 – 15 s duší
6,40 – 15 s duší
6,40 – 15 s duší
7,00 – 14 bezdušové
Objem palivové nádrže
40 litrů
Zdroj: 1) Zákoník o sociálním zabezpečení (SGB), kniha VI – příloha 1
Značka Volkswagen Užitkové vozy:
„We transport success, freedom and future.“ Značka Volkswagen Užitkové vozy jako vedoucí výrobce lehkých užitkových vozů zásadním a trvale udržitelným způsobem utváří přepravu zboží i osob a poskytování služeb. Naše vozidla přepravují stavební dělníky, rodiny a dobrodruhy, pečivo, balíky nebo surfovací prkna. Každý den pomáhají bezpočtu lidí na celém světě odvádět dobrou práci, slouží jako mobilní servisní dílny a dopravují lékaře záchranné služby a policisty na místo nasazení. Celkem 24 000 zaměstnanců vyrábí v závodech Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) a Pacheco (ARG) modelové řady Transporter, Caddy, Crafter a Amarok a od roku 2022 k nim přibude ID. BUZZ – výhradně elektricky poháněná verze naší ikony, modelu Bulli. Volkswagen Užitkové vozy je navíc v koncernu Volkswagen vůdčí značkou pro autonomní jízdu a poskytování mobility a přepravy jako služby (MaaS – Mobility as a Service; TaaS – Transport as a Service) – tedy oblasti, v nichž utváříme mobilitu budoucnosti. Tak udržujeme v pohybu celou společnost a plníme její požadavky na čistou, inteligentní a trvale udržitelnou mobilitu. Volkswagen Užitkové vozy tím naplňuje motto své značky: Přepravujeme úspěch, svobodu a budoucnost.