Porsche Česká republika

Parameter - 5629

Jak zvládnout jízdu na kruhovém objezdu?

Silnice na celém světě jsou plné rozmanitých kruhových objezdů.  Jednu věc však mají společnou: v řidičích vyvolávají často rozpaky.

Řada průzkumů ukazuje, že dva ze tří řidičů nevědí, jak správně řídit na kruhovém objezdu
Vjezdy na kruhový objezd jsou místem, kde dochází k více než polovině nehod
Hlavním pravidlem, které je nutné dodržovat, je dát přednost vozidlům na kruhovém objezdu a zvolit vhodný jízdní pruh pro zamýšlený výjezd

 

Praha, 03/02/2021. Silnice na celém světě jsou plné rozmanitých kruhových objezdů.  Jednu věc však mají společnou: v řidičích vyvolávají často rozpaky. Podle průzkumu, který uskutečnila společnost Axa ve Španělsku, dva ze tří řidičů nevědí, jak správně řídit na kruhovém objezdu. Kdo má přednost v jízdě? V jakém jízdním pruhu mám jet? Kdy musím zapnout ukazatel směru? Přinášíme návod, jak úspěšně zvládnout jízdu na kruhovém objezdu.

                     

Pomalu: Mezi nejožehavější situace patří příjezd na kruhový objezd. Podle společnosti Axa dochází k 54 % nehod při vjezdu na kruhový objezd. První doporučení při příjezdu ke kruhovému objezdu zní zpomalit. V případě cestování v zemích, jakými jsou Velká Británie, Irsko nebo Austrálie, si pamatujte, že se vjíždí a vyjíždí vlevo.

 

Přednost v jízdě: Druhým zásadním pravidlem je dát přednost vozidlům na kruhovém objezdu. Je-li řidič na pochybách, zda má dostatek času pro bezpečný vjezd na kruhový objezd, doporučují odborníci počkat, dokud nebude možné manévr uskutečnit bez rizika nehody. 

 

Výběr vhodného jízdního pruhu: Úspěšně jsme vjeli na kruhový objezd. Nyní se všeobecně pro vyšší bezpečnost jízdy doporučuje držet se vnějšího okraje kruhového objezdu a přejíždět co nejméně mezi jízdními pruhy. Pokud však máte v plánu udělat otočku o 180 stupňů nebo míříte k nejvzdálenějším výjezdům, měli byste použít jízdní pruhy na vnitřní straně.

 

Asistenční systémy, jakým je Lane Assist, pomohou řidiči udržet vůz v jízdním pruhu. „Lane Assist rozpoznává přední kamerou značení na vozovce a upozorní řidiče, pokud hrozí, že vůz vyjede z jízdního pruhu,“ zdůrazňuje Marc Seguer, vedoucí oddělení bezpečnostních asistenčních systémů ve společnosti SEAT.

 

Ještě jednou kolem dokola: Pokud chcete opustit kruhový objezd, musíte zapnout ukazatele směru a přejet do vnějšího jízdního pruhu. Vůz ve vnějším jízdním pruhu má vždy přednost v jízdě. V případě, že je jízdní pruh, do něhož chcete přejet, již obsazený, je nejvhodnější objet kruhový objezd ještě jednou, dokud není příslušný jízdní pruh volný, abyste mohli bezpečně z kruhového objezdu vyjet.

 

Používejte vždy ukazatel směru: V tomto ohledu řidiči při jízdě na kruhovém objezdu nejvíce chybují. Ukazatel směru musíte zapnout pouze při výjezdu z kruhového objezdu a při změně jízdního pruhu, nikoli při vjezdu nebo na znamení, že pokračujete v jízdě na kruhovém objezdu. Nové technologie zlepšují viditelnost ukazatelů směru. Například SEAT Tarraco je vybaven dynamickými ukazateli směru. Světelné segmenty se u nich rozsvěcují postupně od vnitřního okraje k vnějšímu. „Řidiči díky tomuto pohybu světla mnohem lépe vnímají směr jízdy vozidla, což je významný příspěvek k bezpečnosti silničního provozu,“ říká Magnolia Paredesová, vedoucí vývoje elektronických systémů, osvětlení a jejich testování ve společnosti SEAT.

 

Skupina cyklistů je jedno vozidlo: Zvláštní pozornost musejí řidiči věnovat cyklistům, protože jsou zranitelnějšími účastníky silničního provozu. Navíc platí pravidlo, že cyklisté, kteří jedou ve skupině, mají přednost v jízdě před vozidly na kruhovém objezdu od okamžiku, kdy na kruhový objezd vjede první z nich. Mnoho řidičů o tomto pravidlu neví, ale na celou skupinu cyklistů se pohlíží jako na jedno vozidlo, a proto musíte počkat, dokud na kruhový objezd nevjedou všichni cyklisté.  

 

Především zachovejte klid: Kruhové objezdy jsou často testem trpělivosti řidiče, ale je zakázáno používat houkačku, abychom si vylili zlost na jiné řidiče nebo jim vytýkali jejich manévry. Houkačka se smí používat pouze jako upozornění na riziko hrozící nehody.

 

 

Nejpozoruhodnější kruhové objezdy

 

Francie má ze všech zemí největší počet kruhových objezdů – jeden na každých 21 kilometrů silnic. Na celém světě se však můžete setkat s mnoha různými kruhovými objezdy.

 

Nejstarší: Arc de Triomphe, Vítězný oblouk v Paříži (Francie), je nejstarším kruhovým objezdem na světě. Na této křižovatce, která je proslulá také vysokým počtem nehod, se sbíhá 12 ulic. Řidiči začátečníci tudy nesmějí jezdit.

 

Nejsložitější: „The Magic Roundabout“, Kouzelný kruhový objezd ve Swindonu (Velká Británie),

je považován za nejsložitější křižovatku v podobě kruhového objezdu na světě. Celkem sedm kruhových objezdů se samostatným provozem je na této křižovatce uspořádáno do kruhu.

 

Nejchytřejší: Kruhové objezdy přispívají k plynulosti dopravy. Pokud však vozovku přecházejí chodci, tato výhoda se ztrácí. V městské čtvrti Lujiazui v čínské Šanghaji proto vybudovali nadzemní komunikaci pro chodce, která propojuje stanici podzemní dráhy s okolními mrakodrapy a nejnavštěvovanějšími historickými budovami.

 

Největší: Největší kruhový objezd na světě se nachází v nově budované malajsijské metropoli Putrajaya, na jih od dosavadního hlavního města Kuala Lumpur. Kruhový objezd zabírá plochu 4500 metrů čtverečních a uprostřed něj vyrostl 5hvězdičkový hotel spolu s druhou rezidencí premiéra Malajsie a botanickou zahradou Petra Perdana Gardens.

 

 

ROTONDAS 01

Řada studií ukazuje, že dva ze tří řidičů nevědí, jak správně řídit na kruhovém objezdu.

ROTONDAS 02

 

Vjezdy na kruhový objezd jsou místem, kde dochází k více než polovině nehod.

ROTONDAS 03

 

Hlavním pravidlem, které je nutné dodržovat, je dát přednost vozidlům na kruhovém objezdu a zvolit vhodný jízdní pruh pro zamýšlený výjezd.

ROTONDAS 04

Vždy používejte ukazatele směru. V tomto ohledu řidiči při jízdě na kruhovém objezdu nejvíce chybují.

ROTONDAS 05

 

Druhým zásadním pravidlem je dát přednost vozidlům na kruhovém objezdu.

ROTONDAS 06

 

Všeobecně se pro vyšší bezpečnost jízdy doporučuje držet se vnějšího okraje kruhového objezdu a přejíždět co nejméně mezi jízdními pruhy.

ROTONDAS 07

 

Mezi nejožehavější situace patří příjezd na kruhový objezd.

 

Video k dispozici zde: https://youtu.be/BCivnT3BSr0

 

 

 

SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group a prodává vozidla pod značkami SEAT a CUPRA, zatímco SEAT MÓ nabízí produkty a řešení pro městskou mobilitu. SEAT vyváží více než 80 % svých vozidel a působí v 75 zemích.

 

SEAT zaměstnává více než 15 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí modelové řady SEAT Ibiza, SEAT Arona, CUPRA Formentor a rodinu Leon. Společnost navíc vyrábí vozy Ateca v České republice, SEAT Tarraco v Německu, SEAT Alhambra v Portugalsku a SEAT Mii electric, první 100% elektromobil značky SEAT, na Slovensku. Výrobní závody doplňuje SEAT:CODE, centrum pro vývoj softwaru se sídlem v Barceloně.

 

SEAT bude do roku 2025 investovat 5 miliard eur do projektů vývoje vozidel se zaměřením především na elektrifikaci produktové řady a do výrobního zařízení a dalších provozů. Cílem společnosti je vytvořit z Martorellu do roku 2050 výrobní závod s nulovou bilancí emisí oxidu uhličitého.