Porsche Česká republika

Parameter - 5621

Marc Lichte: „Estetika vychází z hospodárnosti“

Rozhovor s šéfdesignérem značky Audi před prezentací modelu e-tron GT

Rozhovor s šéfdesignérem značky Audi před prezentací modelu e-tron GT
•    Průkopník designu budoucích modelů s elektrickým pohonem
•    Světová premiéra elektromobilu kategorie „gran turismo“ se uskuteční 9. února

 
 

???????
 

„Je to nejkrásnější automobil, který jsem kdy navrhl.“ Těmito slovy prezentoval šéfdesignér značky Audi Marc Lichte studii Audi e-tron GT concept, která byla představena na podzim 2018 v Los Angeles. O dva roky později má krátce před svou premiérou sériová verze prvního zcela elektricky poháněného vozu Audi kategorie „gran turismo“. A to je ideální okamžik pro rozhovor, v němž Marc Lichte vysvětluje význam modelu e-tron GT.

Otázka: Pane Lichte, brzy se už dočkáme. Audi představí e-tron GT 9. února. Je pro Vás i po sedmi letech ve funkci šéfdesignéra značky prezentace takového modelu stále ještě vzrušující?
Marc Lichte: Světová premiéra je magickým okamžikem. Platí to jak pro celý tým designérů Audi, tak i pro mě osobně. Představením nového automobilu končí vývojový proces, který zpravidla trvá čtyři roky. Je to dlouhá cesta s velkým množstvím práce, mnoha diskuzemi a někdy i těžkým rozhodováním. Na konci ale stojí společný výsledek, na který jsme všichni hrdí.

Hrdí je zde klíčovým slovem. Vaším hodnocením studie jste položil laťku pro e-tron GT opravdu vysoko. Čím se design tohoto vozu odlišuje?
Lichte: Dobrý design vznikne tehdy, pokud je příslušný produkt estetický a současně i funkční a když se stane nedílnou součástí celkového zážitku. Základ estetiky přitom spočívá v proporcích daných krátkými převisy a dlouhým rozvorem v kombinaci se štíhlou kabinou posazenou na svalnatém tělese karoserie. To všechno v sobě e-tron GT spojuje.

Bylo by tedy troufalé označit tento vůz za novou designovou ikonu značky Audi?
Lichte: Ano, bezpochyby. Designovou ikonu totiž nelze vytvořit na rýsovacím prkně. Tuto pověst si musí vůz získat na silnicích – v prostředí, které usiluje o orientaci v záplavě podnětů. Opravdové designové ikony proto mají něco nezaměnitelně jasného. Chceme-li charakterizovat například modely VW Brouk nebo Porsche 911, stačí k tomu tři linie. Ztělesňují naprosto jasný postoj.

A jaký postoj bude komunikovat Audi s modelem e-tron GT?
Lichte: Zcela jednoznačně to je „Náskok díky technice“ – nebo také „Living Progress“, mám-li citovat naši novou strategii značky. Některé modely v naší historii ztělesňovaly toto motto mimořádným způsobem: A2 symbolizovalo nemilosrdnou hospodárnost, TT reprezentovalo formalistický design a R8 nekompromisní sportovní výkony. Otázkou u modelu e-tron GT tedy není, zda je designovou ikonou, ale jak přesně vyjadřuje náš postoj. Jinak řešeno: Jak nově interpretuje „Náskok díky technice“.

Jakým směrem se nyní vydáváte?
Lichte: Audi e-tron GT je „gran turismo“. Tento pojem původně označoval sportovní vozy, které byly vhodné pro závody na dlouhé vzdálenosti. Modely GT se tak odlišují od čistokrevných sportovních vozů vyšší úrovní komfortu a větším interiérem. Audi e-tron GT přináší jako zcela elektricky poháněné „gran turismo“ novou interpretaci tohoto konceptu. Sportovní vlastnosti přitom neredukuje na pouhý výkon pohonu, ale mimořádnou roli v jeho designu hraje také hospodárnost.

Hospodárnost jako vůdčí myšlenka pro design. Co to konkrétně znamená?
Lichte: Čím menší je aerodynamický odpor vzduchu, tím delší je dojezd. Z této základní fyzikální zákonitosti elektromobility jsme u modelu e-tron GT učinili designový princip. Tvar je podřízen funkci, estetika vychází z hospodárnosti. Nový designový styl je mnohem ladnější a plynulejší, čímž umožňuje vytříbenou aerodynamiku. Tvarové řešení modelu e-tron GT tak tvoří základ pro design budoucích modelů elektromobilů.

To se tedy týká exteriéru. Jakým způsobem je však možné vyjádřit hospodárnost prostřednictvím designu interiéru?
Lichte: Elektromobilita dodává interiéru lehkost a funkčnost – vnitřní prostor se vyrovná vozům z vyššího segmentu. Kompaktní exteriér, prostorný interiér. Modelu e-tron GT jsme proto dali do vínku skulpturální základní architekturu, která zdůrazňuje nejen pro vozy kategorie GT typickou sportovnost s jasným zaměřením na řidiče, ale také trvalou udržitelnost. Vzorem pro sériový model zde byla studie z roku 2018. Má svou vlastní výbavovou linii, která se kompletně obejde bez kůže a místo ní cíleně sází na recyklované materiály.

Sportovní „gran turismo“, které se profiluje i na základě hospodárnosti a trvalé udržitelnosti. Je to onen nový postoj, o kterém jste hovořil?
Lichte: To je vyjádřeno naprosto přesně. Trvalá udržitelnost začíná myšlením a vyjádření získává prostřednictvím designu. Model e-tron GT tak předkládá myšlenku, která bude utvářet naše chápání luxusu v rámci elektromobility.