Porsche Česká republika

Parameter - 5525

Jak naložit vůz při cestování za vodními sporty?

Léto patří vodním sportům. Mnoho z nich, například potápění nebo paddleboarding, vyžaduje specifické vybavení, jehož správné přepravě automobilem je nutné věnovat náležitou pozornost, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti.

Léto je v plném proudu a s ním nastal i čas pro vodní aktivity, k nimž je často zapotřebí specifické vybavení vyžadující bezpečnou přepravu automobilem
Mezi nejdůležitější tipy pro bezpečnou přepravu sportovního vybavení patří přehledné a praktické uspořádání věcí v zavazadlovém prostoru, náležité zajištění nákladu proti pohybu a využití střešních nosičů pro velmi rozměrné předměty
Nový SEAT Leon Sportstourer je díky prostornému zavazadlovému prostoru a dostatečné vnější délce ideálním vozem pro přepravu vybavení pro potápění a paddleboarding

 

Praha, 26/08/2020. Léto patří vodním sportům. Mnoho z nich, například potápění nebo paddleboarding, vyžaduje specifické vybavení, jehož správné přepravě automobilem je nutné věnovat náležitou pozornost, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti. „Pokud chcete jet na pláž, musíte si poradit s velkými rozměry více než tři metry dlouhého paddleboardu a mít dostatečně velký zavazadlový prostor pro potřebné potápěčské vybavení,“ říká Mariona Geaová, která se pravidelně plaví na paddleboardu ve vodách Středozemního moře. Přinášíme sedm tipů pro bezpečnou přepravu veškerého vybavení, aby vám nečekaný problém na silnici nezhatil sen o skvělém dnu na pláži.

 

Vhodné uspořádání nákladu v zavazadlovém prostoru. Potápěčské vybavení a příslušenství i potřeby pro paddleboarding je nutné v zavazadlovém prostoru zajistit proti nežádoucímu pohybu za jízdy. Také je důležité, aby byl náklad rovnoměrně rozložený, a neovlivnil tak rozložení hmotnosti vozidla. Nový SEAT Leon Sportstourer s objemem zavazadlového prostoru 620 litrů (nebo až 1600 litrů po sklopení zadních sedadel) je ideálním vozem pro přepravu jakéhokoli sportovního vybavení. Navíc „uzavíratelný otvor uprostřed zadních sedadel umožňuje naložit pádla do zavazadlového prostoru, aniž by se musela celá řada sklápět“, zdůrazňuje Mariona.

 

Řádné zajištění nákladu je zásadní. Pádla a láhve na stlačený vzduch se musí v zavazadlovém prostoru bezpečně zajistit, aby nedošlo k úrazu. List pádla by měl směřovat dopředu. Hruška pádla se popruhem připevní k oběma stěnám zavazadlového prostoru. Potápěčské láhve na stlačený vzduch se ukládají vodorovně a kolmo k sedadlům. Jejich zajištění popruhy zabrání volnému pohybu za jízdy.

 

Plovák umístěte na střešní nosič. Přestože zní myšlenka převážet paddleboard uvnitř vozu lákavě, není to ani bezpečné, ani realizovatelné, protože při nehodě by byl plovák vymrštěn dopředu. Kromě toho hrozí za takovou přepravu paddleboardu v zemích, jako je Španělsko, pokuta od 80 do 200 eur. Nejlepší způsob, jak paddleboard přepravit, je naložit ho na střešní nosič a správně zajistit. „Část s ploutví musí směřovat dopředu, aby se zabránilo postupnému sklouznutí plováku z vozu,“ vysvětluje Mariona. Doporučujeme používat příslušenství pro surfová prkna, například z nabídky značky SEAT, které lze připevnit k vozidlům s podélnými střešními nosiči i bez nich. Plovák se tím bezpečně zajistí a nedojde k jeho poškození.

 

V případě nutnosti připevněte červený praporek. Náklad na střešním nosiči by neměl přesahovat délku vozidla. V závislosti na modelu se však může stát, že paddleboard bude přece jen trochu přesahovat. Pokud paddleboard přečnívá vzadu o více než 1 metr, musíte podle českých pravidel silničního provozu připevnit k jeho zadnímu konci červený praporek o rozměrech 300 x 300 mm. U modelů, jakými jsou Leon Sportstourer nebo SEAT Tarraco, o délce více než čtyři a půl metru, se plovák snadno vejde do půdorysu vozidla a žádné označení není nutné. „To je výhoda pro nafukovací paddleboardy, které můžete takto přepravovat bez nutnosti je pokaždé nahustit a vypustit,“ říká Mariona.

 

Zkontrolujte pneumatiky. Musíte zohlednit nákladem zvýšenou hmotnost vašeho vozu. S cestujícími, věcmi v zavazadlovém prostoru, 15 kg desetilitrové kyslíkové láhve a 10 kg paddleboardu by mohl být tlak v pneumatikách nedostatečný. Před prvním vyjetím byste proto měli zkontrolovat tlakoměrem tlak v pneumatikách a případně ho přizpůsobit vyšší hmotnosti vozu. Nedostačné nebo nadměrné nahuštění pneumatiky může vést k jejich poškození nebo rychlejšímu opotřebení.

 

Přizpůsobte rychlost jízdy. Za jízdy s nákladem na střešním nosiči se snažte udržovat konstantní rychlost, která je nižší než obvykle. Také se vyvarujte náhlé akceleraci nebo nenadálému brzdění. Mariona upozorňuje, že „při přepravě plováku na střeše se zvyšuje aerodynamický odpor vzduchu a přední část se mírně posune vzhůru a dozadu“. Pokud se však plovák začne posouvat příliš daleko nebo ze strany na stranu, zastavte na bezpečném místě a náklad lépe zajistěte.

 

Udržujte bezpečnou vzdálenost. Vyšší hmotnost prodlužuje brzdnou dráhu vozidla, takže je důležité, abyste udržovali větší bezpečnostní odstup od vpředu jedoucího vozidla. V současnosti již velmi rozšířený adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) pomáhá přizpůsobovat rychlost jízdy požadavkům řidiče a dopravní situaci. V modelu Leon Sportstourer a v novém modelu SEAT Ateca 2020 doplňuje funkci adaptivního tempomatu systém Travel Assist, který umožňuje ještě komfortnější jízdu. Rychlost jízdy se přizpůsobuje nejen vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla, ale také průběhu trasy včetně zohledňování dopravního značení. Travel Assist navíc udržuje vůz ve svém jízdním pruhu.

 

Video k dispozici zde: https://youtu.be/jTiGD3IGbCc

 

SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group a prodává vozidla pod značkami SEAT a CUPRA, zatímco SEAT MÓ nabízí produkty a řešení pro městskou mobilitu. SEAT vyváží 81 % svých vozidel a působí ve více než 75 zemích. V roce 2019 prodal SEAT 574 100 vozidel, dosáhl zisku po zdanění 346 milionů eur a rekordních příjmů z prodeje více než 11 miliard eur.

 

SEAT zaměstnává více než 15 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí modelové řady Ibiza, Arona a Leon. Společnost navíc vyrábí vozy Ateca v České republice, Tarraco v Německu, Alhambra v Portugalsku a Mii electric, první 100% elektromobil značky SEAT, na Slovensku. Výrobní závody doplňuje SEAT:CODE, centrum pro vývoj softwaru se sídlem v Barceloně.

 

SEAT bude do roku 2025 investovat 5 miliard eur do projektů vývoje vozidel se zaměřením především na elektrifikaci produktové řady a do výrobního zařízení a dalších provozů. Cílem společnosti je vytvořit z Martorellu do roku 2050 výrobní závod s nulovou bilancí emisí oxidu uhličitého.