Dokonalý průvodce pro každou situaci: Nové Audi A4 allroad quattro
O 34 milimetrů vyšší světlá výška a režim „offroad“. Extrovertní, individualizovaný design a rozsáhlá výbava. Výkonné motory TFSI a TDI, pohon quattro v sériové výbavě.
Nové Audi A4 allroad quattro se vyznačuje originálním vzhledem. Na první pohled zaujmou výrazně rozšířené podběhy kol a zadní nárazník, které jsou matně šedé nebo v barvě karoserie. Robustní ochranný panel spodní části vozu a zadní difuzor jsou v odstínu stříbrná Selenit. Sportovně markantní příď s výrazně zalomenou linií spodního okraje světlometů, originálním nárazníkem a specifickými otvory pro přívod vzduchu umocňují extrovertní charakter vozu. Prostorově tvarovaná maska chladiče Singleframe je zdobena vertikálními chromovanými lamelami. Nápisy „allroad“ zdobí přední blatníky a zadní výklopné víko. Typický vzhled vozů „allroad“ završují zvýšené podélné střešní nosiče.
Výkonné motory TFSI a TDI pro model Audi A4 allroad quattro nabízejí ještě vyšší jízdní výkony při vyšší hospodárnosti. Motor TFSI a pět jednotek TDI poskytují nejvyšší výkon v rozpětí od 110 kW (150 k) do 200 kW (272 k) – to je až o 20 kW (27 k) více než u předchozího modelu. Audi zároveň snížilo emise CO2 až o 21 gramů na kilometr. Přenos hnací síly zajišťuje šestistupňová mechanická převodovka, nová sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic nebo zdokonalená osmistupňová samočinná převodovka tiptronic. Pohon všech kol quattro je součástí sériové výbavy.
Kombinací zvýšeného podvozku (o 23 milimetrů) a kol s větším průměrem bylo dosaženo celkového zvýšení světlé výšky o 34 milimetrů v porovnání s modelem Audi A4 Avant*. Jako alternativu sériového podvozku nabízí Audi podvozek s adaptivními tlumiči. Řidič může měnit jeho základní nastavení stisknutím tlačítka systému Audi drive select.
Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select nabízí v novém modelu Audi A4 allroad quattro rozšířenou funkčnost. Kromě známých režimů comfort, auto, dynamic, efficiency a individual (pouze ve spojení s navigačním systémem) je navíc k dispozici režim offroad pro jízdu mimo zpevněné cesty.
Na přední nápravě nového modelu Audi A4 allroad quattro nalézá uplatnění zdokonalená pětiprvková náprava, zatímco vzadu byla náprava s lichoběžníkovými rameny předchozího modelu nahrazena pětiprvkovou konstrukcí. Inteligentní kombinace materiálů umožnila vývojářům snížit hmotnost dílů nápravy o celkových 12 kilogramů.
Nové Audi A4 allroad quattro jezdí sériově na 17“ kolech s lehkou konstrukcí v mnohopaprskovém designu. Audi a quattro GmbH nabízejí na přání rozmanité varianty kol s průměrem ráfku 17 až 19 palců. Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na přední nápravě mají průměr až 338 milimetrů.
Zavazadlový prostor nabízí objem až 505 litrů, při sklopených opěradlech zadních sedadel a využití celé výšky interiéru je k dispozici objem 1510 litrů. Elektricky ovládaný kryt zavazadlového prostoru a elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru patří k sériové výbavě. Zadní víko může být na přání ovládáno senzorem pohybu. Na přání si mohou zákazníci objednat navíc sklopné tažné zařízení, které se vysouvá elektricky na povel tlačítka.
Interiér s velkorysou nabídkou prostoru působí velmi kvalitním dojmem. Tento charakter umocňují četná highendová řešení z oblasti informačních a zábavních systémů, dodávaných na přání. Hlavní pozornost na sebe poutá na přání dodávaný Audi virtual cockpit a nový ovládací koncept MMI. Rozmanité služby Audi connect, Audi smartphone interface a Audi phone box s možností induktivního nabíjení nabízejí nejnovější generaci připojení k internetu i připojení chytrého telefonu. Audi jako první výrobce nabízí ve střední třídě zvuk ve formátu 3D prostřednictvím audiosystému Bang & Olufsen s celkem 19 reproduktory.
Veškeré asistenční a bezpečnostní systémy modelové řady A4 jsou k dispozici také pro nový model A4 allroad quattro. Mezi nejdůležitější novinky patří prediktivní asistent efektivity, upozorňování na nebezpečí při vystupování a adaptivní tempomat s funkcemi Stop&Go včetně asistenta pro jízdu v dopravní koloně. Nabídku rozšířil také asistent pro jízdu s přívěsem, který usnadňuje manévrování s přívěsem prostřednictvím ovládacího panelu MMI.
Audi vyrábí úspěšný model A4 od roku 2009 také ve variantě „allroad“. Druhá generace tohoto modelu střední třídy bude uvedena do prodeje v Německu a Evropě včetně České republiky v létě. Ceny začínají od 44 750 eur.
Dlouhá verze
Výkonné a mnohostranné:
Nové Audi A4 allroad quattro
Nové Audi A4 allroad quattro* je nejvýraznější podobou modelu A4. Kombinuje extrovertní, individuální design s maximální funkčností. Je dokonalým partnerem v jakékoli situaci díky sériově dodávanému pohonu všech kol quattro ve spojení s výkonnými a hospodárnými agregáty.
Vnější design
Nové Audi A4 allroad quattro* sjíždí z montážní linky s vyšší světlou výškou a vzhledem, z něhož vyzařuje silný charakter. Na odiv dává markantně zašpičatělou příď s originálním nárazníkem a specifickými otvory pro přívod vzduchu. Prostorově tvarovanou masku chladiče Singleframe zdobí vertikální chromované lamely, zatímco robustní panely chránící spodní část vozu a zadní difuzor jsou v odstínu stříbrná Selenit. Výrazně rozšířené podběhy kol a zadní nárazník jsou matně šedé nebo na přání lakované v barvě karoserie, která může být v odstínu hnědá Argus, stříbrná Floret, bílá Glacier, šedá Manhattan nebo černá Mythos. Celkem je pro nový model A4 allroad quattro na výběr 14 barev karoserie.
Světlomety s markantně zalomenou linií spodního okraje se vyznačují nezaměnitelným světelným designem. Světlovod, který tvoří dva ostré úhly, zajišťuje funkci světel pro denní svícení – a na horním okraji světlometu – ukazatelů směru. Sériová výbava zahrnuje světlomety Xenon plus. Audi navíc nabízí světlomety LED s dynamickými ukazateli směru vzadu a světlomety Matrix LED včetně kompletní sady dynamických ukazatelů směru. Ve vrcholné verzi je vůz navíc vybaven funkcí odcloňování dopravních značek, která zaručuje řidiči optimální čitelnost dopravních značek za všech okolností.
Linie střechy začíná brzy opět klesat a přechází do velmi skloněných střešních sloupků D. Sériově dodávané podélné střešní nosiče jsou černé a v rámci na přání dodávaného hliníkového exteriérového paketu dodávají profilu vozu ještě intenzivnější výraz společně s okenními ozdobnými lištami a prahy. Vnější zpětná zrcátka jsou umístěna na dveřích pod spodní linií bočních oken, nápisy „allroad“ zdobí přední blatníky, zadní víko a přední prahové lišty.
Díky důkladně propracovanému konceptu odhlučnění a nejrůznějším aerodynamickým řešením boduje A4 allroad quattro akustickým komfortem na úrovni vyšší třídy. Aerodynamicky optimalizovaná záď nese střešní spoiler s bočními aerodynamickými plochami. Výfuková soustava má v závislosti na motoru jednu nebo dvě větve, které ústí do dvojité koncovky (TDI) nebo dvou samostatných koncovek (TFSI).
Nové Audi A4 allroad quattro se svou délkou 4750 milimetrů a šířkou 1842 milimetrů podobá modelu A4 Avant*, z jehož techniky vychází. Výška je 1493 milimetrů, rozvor 2818 milimetrů.
Karoserie a zavazadlový prostor
Navzdory větším rozměrům váží nové Audi A4 allroad quattro* až o 90 kilogramů méně než předchůdce – s motorem 2.0 TFSI je jeho pohotovostní hmotnost pouhých 1580 kilogramů (bez řidiče). Karoserie má díky lehké konstrukci s inteligentní kombinací materiálů o 15 kilogramů nižší hmotnost.
Zavazadlový prostor nového modelu A4 allroad quattro nabízí v základním uspořádání objem 505 litrů, při sklopených opěradlech zadních sedadel a využití celé výšky interiéru je k dispozici objem 1510 litrů. Na přání nabízená sada kolejnic v podlaze a fixačních prvků usnadňuje přepravu jednotlivých předmětů. Elektricky ovládaný kryt zavazadlového prostoru a elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru jsou součástí sériové výbavy. V nabídce je také senzor pohybu, který umožňuje řidiči otevřít nebo zavřít víko zavazadlového prostoru pohybem nohy. Na přání dodávané tažné zařízení se ovládá rovněž elektricky stisknutím tlačítka. Za nové Audi A4 allroad quattro lze připojit přívěs o hmotnosti až 2100 kilogramů (při osmiprocentním stoupání).
Motory
Výkonné motory TFSI a TDI nového modelu Audi A4 allroad quattro* nabízejí vyšší úroveň jízdních výkonů – při vyšší hospodárnosti. Motor TFSI a pět jednotek TDI poskytují nejvyšší výkon v rozsahu od 110 kW (150 k) do 200 kW (272 k), což je až o 20 kW (27 k) více než u předchůdce. Inženýři zároveň snížili emise CO2 až o 21 gramů na kilometr (2.0 TDI 140 kW). Všechny agregáty splňují limity emisní normy Euro 6.
Sériově dodávaný, zdokonalený systém Start-Stop 2.0 nabízí novinky, které dále snižují spotřebu paliva. Pokud řidič například přijíždí k červenému semaforu, může dojít k vypnutí motoru již při poklesu rychlosti jízdy pod 7 km/h (3.0 TDI s převodovkou tiptronic: 3 km/h).
Nově vyvinutý motor 2.0 TFSI dosahuje nejvyššího výkonu 185 kW (252 k) a v rozsahu od 1600 do 4500 otáček za minutu poskytuje maximální točivý moment 370 N.m. V kombinaci se sedmistupňovou převodovkou S tronic zrychlí nové Audi A4 allroad quattro z 0 na 100 km/h za pouhých 6,1 sekundy, nejvyšší rychlost je 246 km/h. Kombinovaná spotřeba paliva EU činí 6,4 litru paliva na 100 kilometrů (tomu odpovídají emise CO2 147 gramů na kilometr).
Jednotka 2.0 TDI se zdvihovým objemem 1968 cm3 je nabízena zpočátku ve dvou výkonových variantách. První verze je vyladěna na 120 kW (163 k) a 400 N.m od 1750 do 2750 otáček za minutu, u druhého provedení má řidič k dispozici nejvyšší výkon 140 kW (190 k) a 400 N.m od 1750 do 3000 otáček za minutu. Nové Audi A4 allroad quattro se sedmistupňovou převodovkou S tronic spotřebuje v obou verzích v průměru 4,9 litru paliva na 100 kilometrů (emise CO2 128 gramů na kilometr). Ve verzi s výkonem 140 kW (190 k) dosahuje 2.0 TDI zrychlení z klidu na „sto“ za pouhých 7,8 sekundy. Nejvyšší rychlost činí 220 km/h.
Po uvedení na trh dojde k dalšímu rozšíření modelové řady A4 allroad. Na výběr bude rovněž motor 2.0 TDI s výkonem 110 kW (150 k) a maximálním točivým momentem 320 N.m.
Audi nabízí ve dvou různých výkonových variantách také motor 3.0 TDI, jehož výkon je buď 160 kW (218 k), nebo 200 kW (272 k). Obě šestiválcové verze TDI se zdvihovým objemem 2967 cm3 jsou mimořádné svou kombinací suverénních výkonů s vytříbenou kultivovaností běhu a hospodárností. První verze jednotky 3.0 TDI dosahuje nejvyššího výkonu 160 kW (218 k). Její maximální točivý moment 400 N.m je k dispozici v rozsahu od 1250 do 3750 otáček za minutu.
Vrcholná verze jednotky 3.0 TDI nabízí 200 kW (272 k), přičemž maximum točivého momentu 600 N.m lze využívat od 1500 do 3000 otáček za minutu. Nový model A4 allroad quattro s tímto motorem zrychlí z 0 na 100 km/h ve stylu sportovního vozu za pouhých 5,5 sekundy. Nejvyšší rychlost, elektronicky omezená na 250 km/h, je formalitou. Kombinovaná spotřeba paliva EU je přitom jen 5,3 litru na 100 kilometrů (emise CO2 139 gramů na kilometr).
Přenos hnací síly
Nový model A4 allroad quattro* je sériově vybaven pohonem všech kol quattro. V závislosti na motoru mají zákazníci na výběr šestistupňovou mechanickou převodovku, sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic nebo osmistupňovou samočinnou převodovku tiptronic.
Audi nabízí pro motory 2.0 TDI mechanickou převodovku i novou převodovku S tronic. Jednotky 2.0 TFSI a 3.0 TDI s výkonem 160 kW (218 k) jsou sériově vybaveny dvouspojkovou převodovkou, která nahradila bezstupňovou převodovku multitronic a přesvědčí svou vysokou účinností. Mezi nejdůležitější vylepšení patří ještě nižší tření, nízká hmotnost, velmi účinné mazání a odstředivý kyvadlový tlumič torzních kmitů na dvouhmotovém setrvačníku, který umožňuje velmi nízké volnoběžné otáčky. Řazení probíhá během několika setin sekundy změnou spojek a je realizováno téměř bez přerušení toku hnací síly, která je přenášena z výstupního hřídele prostřednictvím čelního soukolí na diferenciál přední nápravy.
Osmistupňová samočinná převodovka tiptronic je poprvé nabízena také pro model A4 allroad quattro, přičemž je vyhrazena motoru 3.0 TDI s výkonem 200 kW (272 k). Měkce, rychle a spontánně řadící samočinná převodovka s kapalinovým měničem momentu je rovněž zcela nově vyvinuta. Vysoký počet převodových stupňů umožňuje udržovat motor velmi často v blízkosti ideálního zatížení.
Obě samočinné převodovky se mohou pochlubit nejmodernější technikou a vyznačují se širokým rozpětím převodů. Nižší převodové stupně jsou sportovně krátké, vyšší převodové stupně mají dlouhý převod, snižující otáčky a spotřebu paliva. Řidič má na výběr režimy D, S a E a kdykoli může řadit manuálně prostřednictvím páky voliče nebo sériově dodávaných pádel na volantu.
Pohon všech kol quattro značky Audi je symbolem nejvyšší úrovně dynamiky, trakce, bezpečnosti a směrové stability. Pracuje čistě mechanicky a reaguje bez jakékoli prodlevy. Partnerem pohonu všech kol quattro je zdokonalený systém rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, který je aktivní na jakémkoli povrchu.
Podvozek
Zvýšení světlé výšky o 34 milimetrů je výsledkem zvýšení podvozku o 23 milimetrů a použití větších kol v porovnání s modelem Audi A4 Avant. Nové Audi A4 allroad quattro* se tak cítí jako doma jak na silnici, tak i v lehkém terénu.
Jako alternativa sériového podvozku je pro A4 allroad quattro poprvé na přání nabízen také podvozek s adaptivními tlumiči. Senzory sledují pohyb všech čtyř kol a zrychlení v podélném i příčném směru. Na základě toho je pak stavu vozovky a jízdní situaci přizpůsobována charakteristika tlumičů. Výsledkem je vyšší jízdní dynamika při ještě vyšší úrovni komfortu a dobrých terénních vlastnostech. Kromě toho může řidič stisknutím tlačítka systému Audi drive select měnit základní nastavení podvozku, aby byly za všech okolností zajištěny požadované jízdní vlastnosti.
Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select má v novém modelu Audi A4 allroad quattro rozšířenou funkčnost. Kromě známých režimů comfort, auto, dynamic, efficiency a individual (pouze ve spojení s navigačním systémem) je k dispozici také režim offroad pro jízdy mimo zpevněné cesty. Režim offroad zajistí optimální nastavení motoru, převodovky, řízení, na přání dodávaného podvozku s adaptivními tlumiči a všech relevantních asistenčních systémů pro jízdu v lehkém terénu.
Zdokonalená přední náprava zůstává u pětiprvkové konstrukce, která nabízí optimální komfort při zachování vysoké úrovně agility. V porovnání s předchůdcem snížili vývojáři hmotnost přední nápravy o pět kilogramů.
Audi sází na kompaktní lehkou konstrukci také u elektromechanického posilovače řízení, který je v porovnání s předchůdcem o 3,5 kilogramu lehčí. Řidiči poskytuje přímější zpětnou vazbu s informacemi o stavu vozovky a nabízí vyšší preciznost řízení. Na přání je k dispozici dynamické řízení s variabilním převodem.
Zadní náprava s lichoběžníkovými rameny, používaná u předchůdce, je nahrazena pětiprvkovou konstrukcí. Díky inteligentní kombinaci materiálů snížila značka Audi hmotnost dílů zadní nápravy o dalších sedm kilogramů.
Nové Audi A4 allroad quattro jezdí sériově na 17“ kolech s lehkou konstrukcí v mnohopaprskovém designu. Společnosti Audi a quattro GmbH nabízejí na přání varianty kol s průměrem ráfku 17 až 19 palců. Sériová výbava zahrnuje sadu pro opravu poškozené pneumatiky a ukazatel tlaku v pneumatikách.
Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na přední nápravě mají průměr až 338 milimetrů. Na zadní nápravě je integrována elektromechanická parkovací brzda. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC disponuje specifickým nastavením v režimech dynamic a offroad systému Audi drive select.
Interiér a výbava
Nabídka prostoru v novém Audi A4 allroad quattro* je velkorysá. Design interiéru je přehledně uspořádaný a důsledně vychází z horizontálních linií. Tento princip je nejnápadnější na nízké přístrojové desce a nepřerušovaném pásu výdechů ventilační soustavy. Na přání dodávaná komfortní automatická klimatizace s kapacitními ovladači a displeji s vysokým rozlišením umocňuje velmi kvalitní celkový dojem interiéru.
Audi nabízí na přání paket vnitřního osvětlení s dekoračním osvětlením v 30 různých barevných odstínech. Rozsáhlá nabídka barev a velmi kvalitních materiálů pro sedadla a ozdobná obložení odpovídá modelové řadě A4.
Dominantou inovativní přístrojové desky je nový ovládací systém MMI s otočným tlačítkem včetně MMI touch, displej MMI s úhlopříčkou až 8,3“ a na přání dodávaný, zcela digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit s úhlopříčkou 12,3“.
Nové hlasové ovládání zpracovává také zadání hovorovou řečí – například: „Chci zavolat Petru Novákovi.“ Nabídku rozšířil průhledový displej.
Audi connect přináší do vozu na míru střižené internetové služby prostřednictvím rychlého standardu LTE. Mezi nabízené služby patří mimo jiné online nouzové volání, integrace kalendáře z chytrého telefonu, funkce dálkového ovládání a zjištění stavu vozidla pomocí chytrého telefonu a aplikace media streaming. Audi phone box připojí mobilní telefony k anténě vozidla a zajistí jejich indukční nabíjení v souladu se standardem Qi. Nový Audi smartphone interface integruje přístroje iOS a Android. Pro náročné fanoušky hi-fi je připraven audiosystém Bang & Olufsen se zvukem ve formátu 3D, který zpřístupňuje prostorovou dimenzi výšky. Audi tablet plní funkci flexibilního zábavního systému pro cestující vzadu.
Pro nový model A4 allroad quattro jsou nabízeny veškeré bezpečnostní a asistenční systémy modelové řady A4. Mezi ně patří adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go včetně asistenta pro jízdu v dopravní koloně, který při rychlosti jízdy až 65 km/h zajišťuje rozjezd a brzdění a pomáhá s řízením. Řidič je podporován také asistentem pro jízdu s přívěsem, který poprvé nalézá uplatnění v modelu A4 allroad. Tento systém usnadňuje manévrování s přívěsem. Řidič řídí soupravu prostřednictvím ovládacího panelu MMI. Mezi další novinky patří prediktivní asistent efektivity, parkovací asistent, asistent pro sledování vozidel přijíždějících vzadu ze stran, upozorňování na nebezpečí při vystupování, asistent pro vyhýbací manévry, asistent pro odbočování a systémy Audi pre sense.
Audi A4 allroad quattro se objeví u prodejců v Německu a dalších evropských zemích v létě 2016. V porovnání s předchůdcem je sériová výbava ještě bohatší a zahrnuje mimo jiné xenonové světlomety, komfortní klíček, rozhraní Bluetooth, Audi drive select (od 140 kW) a 7“ barevný displej MMI.
– Konec –
Hodnoty spotřeby paliva uvedených modelů:
Audi A4 allroad quattro:
Prodej tohoto vozidla nebyl dosud zahájen. Není homologováno k provozu na veřejných komunikacích, a nepodléhá proto směrnici 1999/94/ES.
Audi A4 Avant:
Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 6,4 – 3,8**;
kombinované emise CO2 v g/km: 147 – 99**
**Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2, jakož i třídy hospodárnosti se liší podle zvolených kol, resp. pneumatik.