Porsche Česká republika

Parameter - 6150

Strhující setkání elektrifikovaných prototypů společnosti Audi Sport: „e-tron on track“

Pět výkonných modelů Audi pro motoristický sport a mimořádně rychlou jízdu symbolizuje ve stejné míře hospodárnost i nadšení, a ztělesňuje tak vývoj, jímž se ubírají elektrifikované pohony. 

 Všestranné elektrifikované pohony Audi ve světě motoristického sportu
• Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel a Carlos Sainz se setkali s Tomem Kristensenem na akci „e-tron on track“, kterou uspořádala společnost Audi Sport v Neuburgu
• Pět fascinujících modelů prezentuje akcelerující technický pokrok

Pět výkonných modelů Audi pro motoristický sport a mimořádně rychlou jízdu symbolizuje ve stejné míře hospodárnost i nadšení, a ztělesňuje tak vývoj, jímž se ubírají elektrifikované pohony. Značka Audi zahájila elektrifikaci svých pohonů v motoristickém sportu již v roce 2012, a tím se zařadila mezi průkopníky. Nyní se poprvé na jednom místě setkávají Audi R18 e-tron quattro z Le Mans, závodní monopost e-tron FE07 pro Formuli E a prototyp RS Q e-tron pro Rallye Dakar se dvěma studiemi e-tron Vision Gran Turismo a S1 e-tron quattro Hoonitron. Devítinásobný vítěz z Le Mans Tom Kristensen přivítal trojici současných jezdců z dakarského projektu značky Audi, aby se na vlastní kůži seznámili s dosaženým pokrokem.

 

Pět elektrifikovaných, razantních a emocionálně strhujících modelů, které se poprvé shromáždily v areálu společnosti Audi Sport ve městě Neuburg an der Donau, nadchne dokonce i ostřílené závodní jezdce. Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel a Carlos Sainz mají za sebou desítky let profesionálních zkušeností včetně velkých vítězství a vývoj elektrických pohonů na ně udělal velký dojem. Akce „e-tron on track“ se zúčastnil také Tom Kristensen, přezdívaný „Mistr Le Mans“, profesionál, který během své kariéry v motoristickém sportu řídil prvního předchůdce všech modelů e-tron. Již před jedenácti lety slavila značka Audi se závodním vozem R18 e-tron quattro s hybridním pohonem na naftu první vítězství ve 24h závodě v Le Mans a titul v mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA WEC. „Poté, co značka Audi prokázala již v osmdesátých letech svého průkopnického ducha s vozy quattro v soutěžním sportu, se prvotřídní technickou laboratoří stalo Le Mans,“ říká Rolf Michl, vedoucí oddělení motoristického sportu ve společnosti Audi. „Tam začala historie našich alternativních pohonů, které dodnes stanovují stále nové milníky. Jimi vyvoláváme nadšení milionů fanoušků na celém světě a ukazujeme, jak jsou elektrické pohony atraktivní a působivé.“

 

Značka Audi zvítězila s hybridním sportovním prototypem R18 e-tron quattro v Le Mans třikrát v řadě, v letech 2012 až 2014. Celkem se značka Audi zapsala do listiny vítězů nejvýznamnějšího vytrvalostního okruhového závodu na světě dokonce třináctkrát. „Prototyp R18 byl velmi agresivní vůz, výrazně orientovaný na řidiče. Jako jezdec jsem dostával vždy dobrou zpětnou vazbu až k samotnému limitu,“ vzpomíná Tom Kristensen. „Byl to nejkomplexnější vůz, jaký jsem kdy řídil.“ Závodní prototyp kategorie LMP1 se probudil znovu k životu na akci „e-tron on track“. Kristensen jako devítinásobný vítěz a nejúspěšnější účastník závodu Le Mans v jeho stoleté historii samozřejmě vysvětlil ovládání svého někdejšího závodního vozu Stéphanu Peterhanselovi, nejúspěšnějšímu účastníkovi Rallye Dakar. „Pro mě jako pro Francouze je závod s tak bohatou historií, jakým je 24 h Le Mans, něčím opravdu výjimečným. Formule 1, Le Mans a Dakar jsou monumenty motoristického sportu. Proto bylo jasné, že si dnes vyberu R18,“ řekl čtrnáctinásobný vítěz Rallye Dakar. Jízda v Neuburgu přinesla osmapadesátiletému specialistovi na pouštní soutěže prozření: „Je to úžasný vůz. Všechno je neuvěřitelně bezprostřední a precizní. Na závodní okruhy samozřejmě nejsem zvyklý. Ale bylo to nesmírně zábavné. A tento koncept ukazuje, že se elektrický pohon vyplácí: Jezdec jasně cítí, jak hybridní pohon dodává vozu dodatečné zrychlení.“

 

Týmový kolega Carlos Sainz, dvojnásobný mistr světa v rallye a trojnásobný vítěz Rallye Dakar, se postavil na start v nejvýkonnějším voze z této pětice. Značka se čtyřmi kruhy vyvinula Audi e-tron Vision Gran Turismo před pěti lety jako „závodní taxi“ pro hosty v mistrovství světa FIA Formule E. „Více než 800 koní a čistý elektrický pohon. To bylo neuvěřitelné,“ neskrýval údiv šedesátiletý Španěl. „Je to skvělé auto, které navíc fantasticky vypadá. Když si někdo jednou vyzkouší tak výkonný elektromobil, chce pak už řídit jen vozy s takovými pohony.“ Pro samotnou Formuli E vznikl v sezoně 2020/21 monopost Audi e-tron FE07. Závodní vůz s akumulátorovým elektrickým pohonem byl dalším krokem ve strategii značky Audi v motoristickém sportu. V závislosti na provozním režimu definovaném pravidly dokázal mobilizovat až 340 k.

 

Mattias Ekström, který je jako dvojnásobný mistr DTM a mistr světa v rallyecrossu na výkonné závodní vozy zvyklý, si na akci „e-tron on track“ vybral Audi S1 e-tron quattro Hoonitron. Legendární „drifter“ Ken Block nadchl s tímto mimořádným prototypem, který vizuálně připomíná soutěžní vůz Audi Sport quattro S1 ze závodu do vrchu na Pikes Peak z roku 1987, miliony diváků ve videu Electrikhana. „Pro tento vůz jsem se rozhodl, protože jsem velkým fanouškem pohonu quattro,“ řekl pětačtyřicetiletý Švéd. „Jednou jsem tento vůz řídil na sněhu a ledu v Davosu. A nyní jsem zjistil, že tento výkon působí i na asfaltu tak extrémně, že bych mohl celý okruh projíždět v driftu. Něco takového jsem ještě nezažil.“

 

Řadu elektricky poháněných prototypů pro motoristický sport a mimořádně rychlou jízdu završuje nejnovější konstrukce v podobě soutěžního vozu Audi RS Q e-tron pro nejnáročnější podmínky, za jehož volant aktuálně usedají jezdci Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel a Carlos Sainz. Tento vůz disponuje elektrickým pohonem s generátorem poháněným spalovacím motorem a vysokonapěťovou sadou akumulátorů. Tento koncept se v neúprosném nasazení v pouštních rallye osvědčuje a zvládá i extrémní požadavky na řízení energetických toků. V roce 2022 se značce Audi podařilo dosáhnout s tímto prototypem celkového vítězství v soutěži Abu Dhabi Desert Challenge. Při dosavadních dvou účastech v Rallye Dakar si značka Audi zapsala na své konto navíc také šest etapových vítězství a celkem 28 umístění na stupních vítězů v hodnoceních jednotlivých dnů. Tato pětice pozoruhodných modelů přenesla jedny z nejlegendárnějších závodních jezdců na jeden den do světa snů, stejně jako elektrické pohony modelů Audi zhmotňují v každodenním provozu sen o vysoké hospodárnosti ve spojení s maximálním potěšením z jízdy.

 

Videa z akce „e-tron on track“ na audimedia.tv

>> 30. 10. Upoutávkové video „e-tron on track“

>> 1. 11. Úvod s Tomem Kristensenem

>> 4. 11. Stéphane Peterhansel v závodním prototypu Audi R18 e-tron quattro

>> 7. 11. Carlos Sainz v prototypu Audi e-tron Vision Gran Turismo

>> 10. 11. Mattias Ekström v prototypu Audi S1 e-tron quattro Hoonitron

 

Audi R18 e-tron quattro (2012)

S tímto sportovním prototypem vybaveným hybridním pohonem na naftu se značka Audi vydala na cestu elektrifikovaných pohonů v motoristickém sportu. Motor V6 TDI 3,7 litru uložený uprostřed pohání zadní kola, elektrický pohon o výkonu 150 kW (204 k) je uložen na přední nápravě.

 

Audi e-tron Vision Gran Turismo (2018)

Historicky první reálně vyrobenou verzi digitálního automobilu z počítačové hry používala značka Audi jako „závodní taxi“ ve Formuli E. Čistě elektrický celkový nejvyšší výkon 600 kW (815 k) poskytují dva elektromotory na zadní nápravě a jeden na přední nápravě.

 

Audi e-tron FE07 (2020/21)

Značka Audi byla v roce 2017 prvním německým výrobcem ve Formuli E. Zcela elektrický závodní vůz pro mistrovství světa FIA Formule E 2020/21 dosahoval v závislosti na provozním režimu nejvyššího výkonu až 250 kW (340 k), který byl přenášen na zadní nápravu.

 

Audi S1 e-tron quattro Hoonitron (2022)

Zcela elektrický prototyp vznikl exkluzivně pro kaskadérské jízdy Electrikhana týmu Hoonigan a legendárního „driftera“ Kena Blocka. Pohon tvořený jedním elektromotorem na přední i zadní nápravě umožňuje celkový nejvyšší výkon 500 kW (680 k).

 

Audi RS Q e-tron (2023)

První prototyp pro vytrvalostní automobilové soutěže FIA v kategorii nízkoemisních vozidel T1U má inovativní elektrický pohon, jehož napájení zajišťuje generátor poháněný spalovacím motorem a vysokonapěťová sada akumulátorů. Elektrický pohon všech kol poskytuje nejvyšší výkon omezený na 271 kW (369 k).