Porsche Česká republika

Parameter - 3893

Od systému „syncro“ k systému „4MOTION“: Passat slaví 35 let pohonu všech kol

Volkswagen představil před 35 lety první verzi modelu Passat s pohonem všech kol. Od té doby patří verze se čtyřmi poháněnými koly k pilířům úspěšné modelové řady střední třídy. 

→   V roce 1983 představená studie Passat Variant Tetra s pohonem všech kol přišla o rok později na trh s názvem Passat Variant syncro

→   Vrcholnou variantou modelové řady Passat s pohonem všech kol je v současnosti Alltrack s elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou

→   4MOTION je v roce 2018 k dispozici pro modely Golf, Sharan, Passat, Arteon, T-Roc, Tiguan a Touareg

 

Praha, 30. ledna 2018 – Volkswagen představil před 35 lety první verzi modelu Passat s pohonem všech kol. Od té doby patří verze se čtyřmi poháněnými koly k pilířům úspěšné modelové řady střední třídy. Volkswagen přitom způsobil v konstrukci pohonu všech kol technickou revoluci. Ze systému „syncro“ se stal „4MOTION“. V současnosti je pohon všech kol modelu Passat síťově propojen s nejmodernějšími asistenčními systémy. Díky tomu nabízí dosud nevídanou dimenzi bezpečnosti a provozních vlastností. Verze modelu Passat s pohonem všech kol jsou proto velmi oblíbené nejen u fanoušků zimních sportů. Na nejvyšším stupni nabídky variant s pohonem všech kol stojí v rámci této modelové řady charismatický Passat Alltrack.

 

 

Passat Variant syncro

 

  Passat Alltrack

 

 

 

 

 

 

1983

Všechno začíná studií Passat Variant Tetra

 

Passat Variant syncro

Studie s označením Passat Variant Tetra způsobila pozdvižení již v roce 1983. O rok později již stála u prodejců jako Passat Variant syncro. S druhou generací modelové řady Passat (B2) nabízel Volkswagen poprvé pro své osobní vozy pohon všech kol. A tomuto druhu pohonu zůstal od té doby věrný. Již první model byl důležitým milníkem. Vizuálně zaujal sportovní výbavou GT, akusticky sonorním zvukem pětiválce se zdvihovým objemem 2,0 l a po technické stránce výrazně vyšší úrovní trakce a bezpečnosti. Podélně uložený motor poskytoval nejvyšší výkon 85 kW/115 k, který byl trvale přenášen na všechna kola prostřednictvím mezinápravového diferenciálu s poměrem rozdělování hnací síly mezi nápravy 50:50. Mezinápravový a zadní diferenciál byl vybaven mechanickou uzávěrkou pro optimalizaci trakce za mimořádně nepříznivých adhezních podmínek.

 

Tehdy nový model 4x4 okamžitě vyvolal velkou poptávku – zejména mezi řidiči, kteří sázejí na bezpečnou mobilitu i za zimních podmínek nebo požadují praktické vozidlo pro jízdu s přívěsem při přepravě koní nebo lodě. Zanedlouho doplnily nabídku varianty motorů s výkonem 66 kW/90 k a 88 kW/120 k.

 

1988

Viskózní spojka nahradila pevné připojení zadní nápravy

 

Passat Variant B3

S debutem třetí generace modelové řady Passat (B3) v roce 1988 učinil vývojový krok také pohon všech kol syncro pro tuto modelovou řadu. Přechod na motory, uložené napříč, umožnil použít viskózní spojku, která již nalézala uplatnění v modelové řadě Golf II. Mezinápravový diferenciál byl nahrazen spojkou, jejíž náplň tvořil silikonový olej. Viskózní spojka regulovala přenos hnací síly na zadní kola, aniž by byl spojovací hřídel pevně spojen s rozvodovkou zadní nápravy – při rozdílech v otáčkách kol přední a zadní nápravy zajistila přenos hnací síly kapalina s vysokou viskozitou.

 

Výhodou tohoto systému byla kompatibilita s protiblokovacím systémem ABS i vyšší hospodárnost, protože pohon zadních kol se připojoval pouze v případě potřeby. Moderní pohon 4x4 byl k dispozici pro Passat o výkonu 85 kW/115 k. Ve sportovní verzi Passat GT G60 s mechanickým spirálovým dmychadlem a výkonem 118 kW/160 k patřil dokonce k sériové výbavě.

 

1996

4MOTION s mezinápravovým diferenciálem Torsen přebírá velení

 

Passat Variant (B5) 4MOTION

Od představení páté generace modelové řady Passat (B5) v roce 1996 nesou verze s pohonem všech kol dodatečné označení 4MOTION. Motor byl znovu uložen podélně. Nyní však zajišťoval rozdělování hnací síly mezi přední a zadní nápravu mezinápravový diferenciál Torsen. Za normálních podmínek byl točivý moment rozdělován v poměru 50:50, ten se však mohl změnit až na 75:25 ve prospěch nápravy s vyšší trakcí. Uzávěrka zadního diferenciálu sloužila pouze k podpoře trakce. Řidič ji aktivoval manuálně tlačítkem a při překročení rychlosti jízdy 25 km/h došlo k její automatické deaktivaci. Systém 4MOTION patřil k sériové výbavě modelů Passat 2.8 V6 o výkonu 142 kW/193 k a Passat W8 s osmiválcem o výkonu 202 kW/275 k, který je již dnes sběrateli vyhledáván jako automobil kategorie „youngtimer“. Pohon všech kol se dodával na přání pro několik variant vznětových motorů – čtyřválcových i šestiválcových TDI.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2005

Zcela variabilní vícelamelová spojka nahradila Torsen

 

Passat Variant (B6) 4MOTION

S šestou generací modelové řady Passat B6 se i pohon všech kol 4MOTION dočkal nového evolučního stupně. V kombinaci s motory, uloženými napříč, sází od té doby na vícelamelovou spojku v olejové lázni. Ta se svou funkcí podobá viskózní spojce, avšak díky elektronickému řízení reaguje extrémně rychle a dokáže navíc přenášet vyšší točivý moment. Za normálních podmínek je 100 procent hnací síly motoru přenášeno na přední kola. V případě potřeby se však během zlomku sekundy může dostat až 100 procent hnací síly na zadní kola – středem pozornosti je zajištění nejvyšší možné úrovně bezpečnosti jízdy při nejnižší možné spotřebě paliva.

 

2018

Elektronicky řízený systém 4MOTION jako měřítko

 

Passat Alltrack

V současnosti pracuje v aktuálním modelu Passat trvalý pohon všech kol 4MOTION s pátou generací elektronicky řízené vícelamelové mezinápravové spojky. Tento systém je výjimečný tím, že hnací síla je rozdělována na všechna čtyři kola ještě dřív, než dojde k prokluzu. Ztrátu trakce lze tímto způsobem téměř eliminovat. V normálním případě přenáší systém pohonu všech kol hnací sílu na přední nápravu. Jakmile to situace vyžaduje, připojí se během zlomku sekundy pohon zadních kol. Zatímco vícelamelová spojka plní funkci uzávěrky mezinápravového diferenciálu, zajišťují elektronické uzávěrky diferenciálu (EDS na čtyřech kolech) na obou nápravách funkci uzávěrky nápravového diferenciálu. EDS svými zásahy zaručí během zlomku sekundy přenos hnací síly při prokluzu jednoho kola na protilehlé kolo s lepší adhezí.

 

Passat Alltrack v robustním stylu terénního vozu disponuje ještě výkonnějším systémem 4MOTION, který je doplněn o funkci XDS+ na přední a zadní nápravě. Tato funkce přibrzďuje při rychlém průjezdu zatáčkou vnitřní kola a optimalizuje chování vozidla při změně směru jízdy. Zároveň zvyšuje trakci i agilitu a umožňuje dosáhnout vyšší rychlosti jízdy na výjezdu ze zatáčky. XDS+ je z technického hlediska funkčním rozšířením elektronických uzávěrek diferenciálu.

 

4x4

Pohon všech kol pokračuje ve vítězném tažení

 

Arteon, Passat Alltrack, Tiguan, Golf Alltrack (zleva)

Modelové varianty s pohonem všech kol jsou již po dlouhou dobu součástí nabídky většiny modelových řad značky Volkswagen. Kromě modelů Passat, Passat Variant a Passat Alltrack může být pohon všech kol 4MOTION součástí výbavy modelů Golf, Golf Variant, Golf Alltrack, Sharan, Arteon i modelových řad T-Roc, Tiguan a Touareg (zde s odlišnou konstrukcí) v segmentu SUV. Přestože 4MOTION zvyšuje bezpečnost a vylepšuje provozní vlastnosti za každého počasí, nachází se v těchto měsících mnoho vozů Volkswagen s pohonem všech kol 4MOTION v místech zimních radovánek: v lyžařských oblastech na celém světě.

 

 

Tiguan 2.0 TSI 4MOTION (162 kW/220 k) Spotřeba paliva v l/100 km: město 9,6 / mimo město 6,7 / kombinovaná 7,7; emise CO2 (kombinované) v g/km: 177; třída hospodárnosti: D.

Passat Alltrack 2.0 TSI 4MOTION (162 kW/220 k) Spotřeba paliva v l/100 km: město 8,5 / mimo město 6,1 – 6,0 / kombinovaná 6,9; emise CO2 (kombinované) v g/km: 162 – 160; třída hospodárnosti: C.

Golf Alltrack 1.8 TSI 4MOTION (132 kW/180 k) Spotřeba paliva v l/100 km: město 8,2 / mimo město 5,8 / kombinovaná 6,7; emise CO2 (kombinované) v g/km: 156; třída hospodárnosti: C.

Arteon 2.0 TSI 4MOTION (206 kW/280 k) Spotřeba paliva v l/100 km: město 9,2 / mimo město 6,1 / kombinovaná 7,3; emise CO2 (kombinované) v g/km: 164; třída hospodárnosti: C.