Porsche Česká republika

Parameter - 3881

Barva a její tisícidenní cesta

Vývoj nové barvy vyžaduje tři roky výzkumu a dostatečně bedlivé sledování trendů na trhu.

Vývoj každé barvy od prvních návrhů až po zavedení do sériové výroby trvá tři roky
Karoserie automobilů lakuje 84 robotů a „skener“ zkontroluje rovnoměrné nanesení laku
Individualizace je významným budoucím trendem – důkazem je například SEAT Arona s 68 možnými kombinacemi barev

 

Praha, 17/01/2018 – Vývoj nové barvy vyžaduje tři roky výzkumu a dostatečně bedlivé sledování trendů na trhu. „Vytváření barvy je intenzivní práce,“ říká Jordi Font z oddělení Color&Trim ve společnosti SEAT. Tento proces začíná průzkumem trhu a končí lakem nanášeným na karoserie automobilů. Stále významnější roli přitom hraje individualizace, která je zřetelným trendem budoucnosti. Následující text popisuje proces vytváření nové palety barev, který trvá více než 1000 dnů:

 

- 1000 litrů laku pro symfonii barev: Specializovaný tým analyzuje tržní trendy a navrhuje paletu barev pro nové modely, které budou uvedeny na trh. „Kromě sledování trendů vyžaduje definování nového odstínu také velkou míru intuice. Musíte cítit puls ulice a nechat se jím vést,“ ujišťuje Font. Pro vytvoření nového odstínu je zapotřebí celkem 1000 litrů laku.

 

- Věda za vzorníkem barev Pantone: Míchání barev probíhá v laboratoři. V této fázi je vytvoření nové barvy výhradně záležitostí chemie. V případě barevné palety pro model SEAT Arona „jsme smícháním 50 různých pigmentů a kovových částic vytvořili téměř 100 variant stejné barvy, abychom mohli posoudit, který odstín je nejvhodnější,“ říká Carol Gómezová z oddělení Color&Trim. „Barvy jsou stále sofistikovanější a poptávka po individualizaci roste,“ říká Font. Příkladem je nový SEAT Arona, u něhož mají zákazníci možnost výběru z více než 68 různých kombinací barev.

 

- Z matematického vzorce do reálného života: Jakmile je barva definována, následuje její test nanesením laku na kovovou desku. Tím se ověří její praktická využitelnost a posoudí vizuální efekt, který vytváří. „Kontrolujeme hloubku a jemnost odstínu na deskách vystavených slunečnímu svitu i ve stínu, abychom se ujistili, že se nanesená barva shoduje s tou, kterou jsme navrhli,“ dodává Jesús Guzmán z oddělení Color&Trim.

 

- Operační sál, v němž „operuje“ 84 robotů: Ve stříkacích kabinách jsou automobily lakovány při teplotě mezi 21 a 25 stupni Celsia. Na každý vůz je naneseno 2,5 kilogramu laku. V tomto automatizovaném procesu pracuje 84 robotů. Lakování každého vozu trvá šest hodin. Stříkací boxy jsou vybaveny ventilačním systémem podobného typu, který se používá v operačních sálech, aby se zabránilo vnikání prachu i dalších nečistot zvenku a jejich ulpívání na čerstvě nalakovaných vozech. Celkem je naneseno sedm vrstev laku, z nichž každá je stejně tenká jako vlas, ale zároveň tvrdá jako skála. Lak se suší v sušicí kabině při 140 stupních Celsia.

 

- Snímání vševidoucím „skenerem“: U nalakované karoserie trvá ověření nezávadnosti naneseného laku pouhých 43 sekund. Vozidla procházejí „skenerem“, který kontroluje hladkost povrchu a nepřítomnost nečistot.

 

 

Odkaz na video naleznete zde: https://youtu.be/fp5w2dhgTk8