Porsche Česká republika

Parameter - 3793

S „autopilotem“ směr budoucnost: vize autonomní jízdy v podání značky Audi

V expozici značky Audi na autosalonu IAA 2017 oslaví debut tři novinky. Výstavní premiéru zažije ve Frankfurtu nad Mohanem nové Audi A8. Luxusní limuzína je prvním sériově vyráběným automobilem, který umožní vysoce automatizovanou jízdu na veřejných komunikacích. 

S „autopilotem“ směr budoucnost:

vize autonomní jízdy v podání značky Audi

 

V expozici značky Audi na autosalonu IAA 2017 oslaví debut tři novinky. Výstavní premiéru zažije ve Frankfurtu nad Mohanem nové Audi A8. Luxusní limuzína je prvním sériově vyráběným automobilem, který umožní vysoce automatizovanou jízdu na veřejných komunikacích. Je to poprvé, co řidič může v definovaných dopravních situacích předat řízení kompletně vozidlu – po technické stránce je tento krok revolucí. Audi navíc ukáže dvěma koncepčními vozidly, vystavenými ve světové premiéře, další směr vývoje autonomní jízdy v podání značky se čtyřmi kruhy.

 

Audi Elaine je název elektricky poháněného SUV/kupé, které již za několik let umožní v mnoha případech zcela automatizovanou jízdu – někdy dokonce zcela bez přítomnosti řidiče ve vozidle. Řidič zastaví se svým Audi ve vyznačené oblasti – v tzv. předávací zóně – a vystoupí. Odtud vozidlo samočinně a bez cestujících odjede do vícepodlažní parkovací budovy s různými nabídkami služeb, ať se jedná o mytí automobilu, doručování balíků, čerpací stanici nebo nabíjecí stanici. Díky Audi AI je může automobil využívat zcela samostatně.

 

Se čtyřdveřovou stylistickou vizí Audi Aicon představuje značka se čtyřmi kruhy zcela autonomní Audi budoucnosti – bez volantu a pedálů. Jako stylistický koncept činí čtyřdveřový automobil s uspořádáním sedadel 2+2 odvážný krok ve snaze definovat pro příští desetiletí design exteriéru i interiéru. Technická studie kombinuje vizionářským způsobem inovace v oblastech pohonu, podvozku, digitalizace a trvalé udržitelnosti. Také Aicon je koncipován pro elektrický pohon a má být schopen překonat na jedno nabití akumulátorů vzdálenost více než 800 kilometrů.

 

 

Audi AI – Inteligence a interakce

 

Audi ElAIne a Audi AIcon jsou dva koncepční automobily, které již svými názvy poukazují na novou zkratku ze dvou písmen, symbolizující celý soubor inovativních technologií Audi v oblasti mobility. Audi AI je novou šifrou pro velký počet inovativních systémů, které řidiči usnadňují řízení a zároveň mu nabízejí nové možnosti pro trávení času v automobilu. Audi AI k tomu účelu využívá také strategie a technologie z oblastí umělé inteligence a strojového učení.

 

Systémy Audi AI jsou schopné se učit a myslet, zároveň přistupují k plnění svých úkolů předvídavě a individuálně. Díky Audi AI získají modely se čtyřmi kruhy inteligenci a doslova schopnost vcítění se. Budou schopny nepřetržitě komunikovat se svým okolím a cestujícími, a ještě lépe než dosud tak vycházet vstříc jejich osobním potřebám.

 

Svoboda v silniční dopravě

Audi AI navazuje na mnohaleté zkušenosti značky s autonomní jízdou u koncepčních vozů Audi. Nová značka sdružuje inovativní systémy a technologie Audi, které vykazují elektronicky fundovanou inteligenci. Audi AI vytváří nový prostor pro svobodu řidiče a cestujících zjednodušováním obsluhy automobilu a vztahů s ostatními účastníky silničního provozu. Významnou roli přitom hrají také různé prvky umělé inteligence – jak při vývoji nových inteligentních, empatických systémů, tak i během jejich pozdějšího používání. Audi za tím účelem vyhodnocuje různé přístupy a metody strojového učení.

 

Automatizovaná jízda – od asistenčních funkcí až k autonomii

Technika, která se již dávno etablovala v železniční a dokonce i letecké dopravě, vstupuje v oblasti automobilové dopravy teprve na práh realizovatelnosti. Audi má v oblasti autonomní jízdy vedoucí postavení a s novou generací své vlajkové lodi A8 představuje první sériově vyráběný model na světě, který byl vyvinut pro vysoce automatizovanou jízdu na tzv. úrovni 3.

 

Co znamená toto zařazení? V mezinárodním měřítku se v oboru automobilové techniky používá k definování automatizované jízdy stupnice s pěti úrovněmi. Tuto stupnici vyvinula americká organizace pro normalizaci SAE.

 

Úroveň 1, asistovaná jízda: Asistenční systém může převzít řízení vozidla v podélném nebo příčném směru. Řidič je jím podporován, zůstává však odpovědný za řízení a musí být připraven v případě potřeby okamžitě řízení převzít. Ukázkou systému úrovně 1 ve vozech Audi je například adaptivní tempomat ACC (adaptive cruise control).

 

Úroveň 2, částečně automatizovaná jízda: Řidič může v některých případech předat systému nepřetržité řízení v podélném i příčném směru, avšak musí trvale sledovat jízdní situaci a v případě potřeby převzít řízení. Je tedy neustále odpovědný za řízení. Příkladem je asistent pro jízdu v dopravní koloně ve vozech Audi, který automaticky zpomaluje a zrychluje v popojíždějící dopravě při rychlosti jízdy až 65 km/h a na silnicích v dobrém technickém stavu přechodně přebírá také řízení.

 

Úroveň 3, vysoce automatizovaná jízda: Řidič již nemusí trvale sledovat řízení vozidla v podélném a příčném směru a může se věnovat vedlejším činnostem podporovaným výbavou vozidla. Systém automaticky rozpozná hranici, kdy již provozní podmínky neodpovídají rozsahu jeho funkčnosti. V tomto případě vyzve automobil v několikasekundovém předstihu řidiče, aby převzal řízení vozidla. Tato kritéria splňuje funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot), nabízená v novém modelu Audi A8.
Úroveň 4, zcela automatizovaná jízda: Systémy s funkčností úrovně 4 již nevyžadují žádnou podporu ze strany řidiče, jsou však omezeny pro určitou funkční oblast – například pro jízdu na dálnici nebo v parkovací budově. Zde může řidič předat systému kompletní úkol řízení. Řízení opět převezme zpět až v situaci, kdy vozidlo opustí definovanou oblast pro zcela automatizovanou jízdu. Pokud řidič nereaguje, rozhodne se systém pro bezpečné řešení, například s vozidlem zajede do odstavného pruhu a tam zastaví. Dalším příkladem takového systému jsou robotizovaná vozidla taxislužby v centrech měst, která zajišťují kompletní řízení vozidla při jízdě omezenou rychlostí a na vyhrazené trase.

 

Úroveň 5, autonomní jízda: Automobil převezme kompletní kontrolu nad řízením vozidla v podélném i příčném směru. Systémy úrovně 5 nevyžadují v žádné situaci pomoc řidiče. Zde je možné také upustit od ovládacích prvků, jako jsou pedály a volant.

 

Pro vývojáře Audi v oblasti zcela a vysoce automatizované jízdy jde v praxi o důsledné a rychlé rozšiřování oblastí a situací pro využívání jízdních funkcí úrovní 3 a 4. Chtějí tak zákazníkům poskytnout maximální svobodu, aby mohli nově získaný čas využívat pro sebe.

 

Výzkum na americké dálnici

Značka Audi obdržela v roce 2013 jako první výrobce automobilů na světě licenci pro testování od amerických států Kalifornie a Nevada. V lednu 2015 ujel výzkumný vůz Audi A7 piloted driving concept autonomně 900 kilometrů po dálnici ze Stanfordu do Las Vegas. A v květnu 2015 se vůz Audi vydal bez řidiče do hustého mětského provozu v Šanghaji (Čína) – do jedné z nejkomplexnějších situací vůbec.

 

V jakém stavu se nachází vývoj inteligentního automobilu dnes? Ultrazvukové a radarové senzory, laserový skener, kamerové systémy, výkonné procesory pro zpracování informací a rychlé připojení k internetu prostřednictvím mobilní telefonní sítě – to vše má již ve své výbavě nové Audi A8. Cestování automobilem se už v uplynulých letech stalo ještě bezpečnější, komfortnější a hospodárnější díky použití asistenčních systémů, mezi něž patří asistent pro jízdu v jízdním pruhu active lane assist, adaptivní tempomat ACC (adaptive cruise control) nebo předvídavý asistent pro hospodárnou jízdu.

 

Automobil vidí do budoucnosti

S Audi AI následuje nyní další krok. Zpracování velkých množství dat různých asistenčních systémů, zaznamenávaných za jízdy, bude probíhat ještě rychleji – mohou být porovnávána s daty ostatních účastníků silničního provozu a společně používána téměř v reálném čase. Kompletně síťově propojený automobil uvidí díky Audi AI mnohem dál do budoucnosti – možných je až 10 sekund – než s dosud používanými systémy. Jinými slovy, automobil budoucnosti bude poprvé disponovat schopností předpovídat.

 

A tato budoucnost začíná s novým modelem Audi A8. Audi v tomto modelu představuje s funkcí autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot) první systém na světě, který umožňuje vysoce automatizovanou jízdu na úrovni 3. Úroveň 3 znamená, že automobil přebírá od řidiče kompletní řízení vozidla v některých situacích. Na rozdíl od úrovně 2 však již nemusí řidič trvale sledovat dopravní situaci. Musí být pouze schopen převzít odpovědnost za řízení během 10 sekund od okamžiku, kdy jej k tomu systém vyzve. Nová funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot) je technickým milníkem, jemuž předcházelo mnoho let výzkumné a vývojové práce.

 

Inteligence vozidla a interakční inteligence

Inteligence vozidla je důležitou součástí Audi AI. Touto inteligencí obdařené asistenční systémy a technologie připravují totiž cestu pro zcela autonomní automobil. Funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot) v novém Audi A8 je příkladem, jak může dnes vypadat inteligence vozidla. Rozsáhlý soubor senzorů snímá okolí vozidla. Z takto získaných dat vypočítává centrální řídicí jednotka pro asistenční systémy (zFAS), která slaví v novém modelu Audi A8 premiéru, nepřetržitě obraz okolí – za podpory druhé datové fúze v řídicí jednotce radarových senzorů. Nové Audi A8 splňuje jako první sériově vyráběný automobil na světě technické předpoklady pro vysoce automatizovanou jízdu v dopravní koloně.

 

Automobil budoucnosti nabídne na cestě ke zcela automatizovaným jízdním funkcím a k realizaci vize autonomní jízdy ještě více. Neustále zdokonalovanou inteligenci vozidla doplní vysoká interakční inteligence.

 

Díky Audi AI bude mít budoucí automobil zcela novou charakterovou vlastnost: schopnost vcítění se do potřeb cestujících, empatii. Inteligentní systémy a technologie promění automobil v myslícího a empatického partnera, jehož schopnosti budou dalece převyšovat jeho původní úkoly. Díky Audi AI budou automobily v budoucnosti předvídat přání řidiče nebo spolucestujících v závislosti na situaci, a v každé situaci je tak aktivně podporovat. Kromě tohou mohou navrhnout službu a zarezervovat ji pro cestující – samočinně, jako osobní sluha. Audi AI tak vytváří novou dimenzi svobody a nové prémiové zážitky.

 

Audi AI stručně řečeno symbolizuje komplexní a odpovědnou spolupráci inovativních technologií, které jsou dokonale síťově propojené s infrastrukturou a ostatními účastníky silničního provozu. Audi budoucnosti se neustále učí novým věcem a rozvíjí své schopnosti. Technika se přitom stále více přizpůsobuje individuálním potřebám lidí.

 

Audi AI zásadním způsobem změní používání automobilu a výrazně zvýší kvalitu cestování uvnitř vozu. Automobil bude ve stále větší míře „třetím životním prostorem“ – kromě bytu a pracoviště. Pro Audi přitom stojí v popředí individuální užitná hodnota pro zákazníka, stejně jako jednoznačný vztah k mobilitě. Výhody Audi AI pro zákazníky jsou jasně definovány: Inteligentní systémy a technologie se zaměřují na čas, bezpečnost, hospodárnost a individualizaci.

 

Čas

Funkce, jako je nový Audi AI traffic jam pilot nebo automatizované parkování, jsou jen začátkem. Audi AI v budoucnosti řidiči umožní uspořádat si pobyt uvnitř zcela síťově propojeného vozidla jinak než dosud. Řidič bude moci stále častěji pustit volant a místo řízení navazovat nové druhy spojení s automobilem. Kromě toho získá čas, protože jej automobil s funkcí automatizované jízdy zbaví mnoha rutinních činností, jako je parkování nebo průjezd automatickou mycí linkou.

 

Bezpečnost

V současnosti způsobují chyby řidiče až 90 procent všech dopravních nehod. Audi AI v budoucnosti již s předstihem eliminuje možnost vzniku nebezpečných situací, v nichž by mohlo dojít k nehodě. K tomu, aby bylo možné jednou realizovat automatizovanou jízdu také v nepřehledných dopravních situacích, jsou nezbytné další metody a přístupy, které přesahují současné elektronicky řízené systémy a zahrnují prvky umělé inteligence. Vývoj automobilu, který předchází nehodám, má u Audi nejvyšší prioritu.

 

Hospodárnost

Síťově propojená vozidla s funkcí autonomní jízdy využívají efektivněji prostor i energii, což přináší ekologické i ekonomické výhody. Díky technice „car-to-x“ – inteligentnímu propojení s ostatními účastníky silničního provozu a infrastrukturou – se automobil vyhne například dopravní zácpě a vypočte optimální objízdnou trasu. Kromě individuálního přínosu pro zákazníka a úspory energie má autonomní jízda ještě jednu ekonomickou dimenzi: velmi frekventovaným úsekům se může od intenzivní dopravy trvale ulehčit jejím cíleným řízením.

 

Individualizace

Automobil díky Audi AI individuálně poznává své cestující a jejich zvyklosti. Dochází ke vzájemné komunikaci mezi člověkem a strojem, což vytváří důvěru a usnadňuje flexibilnější uspořádání denního programu. Osobní inteligentní asistent (PIA) poznává řidiče a může s ním samostatně a adaptivně vstupovat do interakce díky inteligentním algoritmům.

 

 

Nové Audi A8 – vysoce automatizovaná jízda na úrovni 3

 

Jako první sériově vyráběný automobil na světě bylo nové Audi A8 vyvinuto speciálně pro jízdu s vysokou mírou automatizace – podle mezinárodně platných norem na úrovni 3. Funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot) zajistí řízení v popojíždějící dopravě při rychlosti jízdy až 60 km/h na dálnicích a hlavních tazích se stavebně oddělenými protisměrnými jízdními pruhy. Řidič aktivuje systém tlačítkem AI na středové konzole.

 

Funkce autonomní jízdy v dopravní koloně Audi AI zajišťuje rozjezd vozidla, zrychlení, řízení a brzdění. Řidič již nemusí vozidlo nepřetržitě hlídat. Může na dlouhou dobu pustit volant a v závislosti na platné legislativě příslušného státu se může věnovat činnosti, která je podporována informačním a zábavním systémem ve výbavě vozidla. Jakmile se systém dostane na hranice svých možností, vyzve řidiče, aby opět převzal řízení vozidla.

 

Z technického hlediska je funkce autonomní jízdy v dopravní koloně revolucí. Centrální řídicí jednotka pro asistenční systémy (zFAS) poprvé během autonomní jízdy nepřetržitě vypočítává obraz okolí z fúze dat získávaných od senzorů. Kromě radarových senzorů, přední kamery a ultrazvukových senzorů používá Audi za tím účelem, jako první výrobce automobilů vůbec, také laserový skener. Uvedení funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot) na trh vyžaduje kromě jasných legislativních rámcových podmínek také specifické aplikace a testy systému, vyžadované příslušnými státy. I u vysoce automatizované jízdy přitom musí být splněny nejvyšší nároky značky Audi na kvalitu. Kromě toho musí být v globálním měřítku zohledněny různé homologační postupy a příslušné lhůty. Z těchto důvodů bude Audi AI traffic jam pilot v novém modelu A8 uváděn do sériové výroby postupně.

 

Další funkce Audi AI remote parking pilot a Audi AI remote garage pilot autonomně ovládají A8 pod dohledem řidiče při parkování do mezery, resp. garáže, i při vyjetí z parkovacího místa, resp. garáže. Řidič přitom nemusí sedět uvnitř vozu. Příslušný systém spustí svým chytrým telefonem pomocí nové aplikace myAudi App. Pro sledování parkovacího manévru drží trvale stisknuté tlačítko Audi AI a na displeji sleduje v reálném čase obraz okolí vozidla z jeho kamer. Po ukončení parkovacího manévru zařadí systém automaticky převodovku tiptronic do režimu P a vypne motor a zapalování.

 

 

Koncepční vůz Audi Elaine – zcela automatizovaná jízda na úrovni 4

 

Exteriér koncepčního vozu Audi Elaine debutoval před několika měsíci. Značka Audi představila velmi oceňovanou stylistickou a technickou studii Audi e-tron Sportback v květnu 2017 na čínském autosalonu Auto Shanghai. Debutant na IAA sdílí design, elektrický pohon a v neposlední řadě markantní vnější osvětlení s prototypem druhého elektromobilu Audi, připravovaného pro sériovou výrobu.

 

Velká 23“ kola v technickém designu s 6 paprsky umocňují sebevědomý vzhled SUV/kupé. S vnější délkou 4,90 metru, šířkou 1,98 metru a výškou 1,53 metru při rozvoru 2,93 metru se Audi Elaine řadí do segmentu C a má blízko k modelu Audi A7. Mimořádně světlý interiér sází na jednoduchost a vychází z designérského principu přehledné funkčnosti s minimalizovaným počtem ovládacích prvků. Velkoplošné dotykové displeje pod centrálním displejem, na středové konzole a ve výplních dveří, slouží k informování a interakci se systémy vozidla. Horizontálně členěné plochy na přístrojové desce a zdánlivě se vznášející středová konzola zprostředkovávají čtyřem cestujícím na samostatných sedadlech pocit světlého, rozlehlého prostoru.

 

Inovaci, která je viditelná ve dne i v noci, nabízí osvětlovací technika koncepčního vozu. Digitálně řízené jednotky Matrix LED ve světlometech na přídi a zádi poskytují excelentní světelný výkon. Miniaturní projektory Digital Matrix vytvářejí na asfaltu znaky, jimiž vozidlo komunikuje s okolím. Světlo tak plní funkci mnohostranného, dynamického komunikačního kanálu. Také je možné ostatním účastníkům silničního provozu signalizovat různé jízdní režimy – například autonomní jízdu. Při nastupování a vystupování pozdraví Audi Elaine jednotlivě své cestující animovanými světelnými zobrazeními pomocí diod LED.

 

Audi Elaine používá konfiguraci poháněcího ústrojí, která nalezne uplatnění také v budoucích sériově vyráběných vozech Audi se zcela elektrickým pohonem. Jeden elektromotor na přední nápravě a dva elektromotory na zadní nápravě pohánějí všechna kola. Výkonné kupé je tak typické quattro.

 

Odpovídající dynamiku zaručuje nejvyšší výkon 320 kW – krátkodobě dokonce 370 kW. Zrychlení z 0 na 100 km/h je pro Elaine otázkou pouhých 4,5 sekundy. S energetickou kapacitou akumulátorů 95 kWh činí dojezd v kombinovaném cyklu EU více než 500 kilometrů. Akumulátory mohou být nabíjeny funkcí rychlého nabíjení s výkonem 150 kW prostřednictvím kabelu, ale také bezkabelově prostřednictvím systému Audi Wireless Charging System.

 

S Audi AI zcela automatizovaně

V porovnání s koncepčním vozem z autosalonu v Šanghaji jsou v Audi Elaine novinkou mnohé funkce, s nimiž studie zpřístupňuje nové horizonty pro autonomní jízdu a asistenční funkce. Již za několik let rozšíří tato technika rozsah využití Audi AI v sériové výrobě. Základ tvoří výrazně zdokonalená řídicí jednotka zFAS, která je uložena v zadní části vozu.

 

Nová generace procesorů disponuje ještě vyšším výpočetním výkonem a citlivějšími senzory s ještě větším dosahem a precizností. Díky tomu může Audi Elaine nabídnout svému majiteli funkci autonomní jízdy na dálnici (highway pilot), která usnadňuje řidiči cestování na delší vzdálenosti. Funkce autonomní jízdy na dálnici je rozšířením funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot), nabízené v modelu A8, a umožňuje autonomní jízdu i v rozsahu rychlostí od 60 do 130 km/h, což je ve většině zemí nejvyšší povolená rychlost.

 

Audi Elaine přitom dokáže automatizovaně měnit také jízdní pruh, umí například předjíždět a následně se opět zařadit do pravého jízdního pruhu. Tyto manévry samočinně zahájí, uskuteční a ukončí bez přičinění osoby za volantem. Řidič však může kdykoli aktivně zasáhnout.

 

Řidič studie Audi Elaine má mimo dálnice a víceproudé městské rychlostní komunikace k dispozici všechny ostatní asistenční systémy od bezpečnostního systému pre sense až po předvídavého asistenta pro hospodárnou jízdu, který pracuje ještě precizněji díky využívání velmi podrobných dat o průběhu trasy z mapových podkladů HERE pro navigační systém.

 

Úspora času a zvýšení komfortu

Audi neustále rozšiřuje funkce informačních a zábavních systémů. Stále rychlejší připojení k internetu umožňuje za jízdy výměnu velkého množství dat. Zároveň se rozvíjí také integrace komunikačních médií do automobilu. Cestující je mohou využívat k pracovním činnostem během jízdy, například pro telefonování s přenosem obrazu. Řidič má stále častěji na výběr, jak bych chtěl strávit svůj čas na cestách. Avšak nejen na silnici nabídne automobil budoucnosti velký potenciál pro úsporu času a zvýšení komfortu. Ve speciálně vytyčených oblastech, tzv. „zónách Audi AI“, vyřídí Audi různé záležitosti samočinně – zatímco řidič například pracuje nebo si užívá volného času.

 

Zóna Audi AI

Rozhodující pro mobilitu bez řidiče je síťové propojení mezi automobilem a infrastrukturou. Řidič zaparkuje své Audi ve vyznačené oblasti (předávací zóna). Vozidlo z ní pokračuje v jízdě automaticky bez řidiče do vícepodlažní parkovací budovy s různými nabídkami služeb, jako je mycí linka, balíková stanice, čerpací stanice nebo nabíjecí stanice. Díky Audi AI vyřídí automobil všechny uvedené záležitosti samočinně. Inteligentní Audi, síťově propojené se svým okolím, si vyhledá také parkovací místo a precizně na něj zaparkuje. V požadovanou dobu se opět dostaví do předávací zóny pro další jízdu. Řidič může akce svého automobilu kdykoli sledovat prostřednictvím aplikace a doplnit je o nové služby.

 

Čas, ušetřený návštěvou zóny Audi AI, a s tím související zvýšení komfortu se může stát pro zákazníky Audi již brzy skutečností. Vývoj jednotného rozhraní pro připojení různých chytrých zařízení a webové integrace specifických aplikací pro vozidla se u značky Audi nachází již ve fázi krátce před uvedením do sériové výroby. Audi Elaine se tak stane součástí internetu věcí, která je dokonale a chytře integrována do světa svých uživatelů.

 

Asistent a sluha – PIA

Nejlepší koncept ovládání je takový, který se ideálně přizpůsobí řidiči, zbaví jej nutnosti vykonávat velké množství úkonů a samočinně zajistí rutinní ovládání – tomuto přístupu přesně odpovídá PIA, osobní inteligentní asistent. PIA metodami umělé inteligence vzájemně inteligentně spojuje rozmanitá data – data z automobilu, data o řidiči, o aktuální a nadcházející dopravní situaci a data z internetu. PIA reaguje mimo jiné na hlasové pokyny a díky inteligentním algoritmům dokáže samostatně a adaptivně komunikovat s uživatelem.

 

PIA sleduje činnosti řidiče a poznává ho na základě jeho vzorců chování. Z toho vyplývá velké množství možností využití, například pro navigaci, výběr hudby, výběr požadované služby Audi connect, klimatizaci, návrh parkovacího místa nebo udržování obvyklé bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla na dálnici. Na základě poznatků, získávaných metodami strojového učení, přizpůsobuje PIA funkce automobilu způsobu chování a potřebám řidiče a může mu aktivně poskytovat doporučení.

 

Data PIA jsou ukládána a zpracovávána na serveru v zabezpečeném cloudu Audi. Zákazník je může kdykoli kontrolovat a spravovat prostřednictvím svého účtu myAudi. Může je smazat nebo změnit, například při stěhování. Navíc je lze automaticky přenášet do dalších automobilů. Automobil rozpozná svého uživatele, stáhne příslušný uživatelský profil a PIA mu přizpůsobí nastavení automobilu i způsob interakce.

 

 

Technologie „car-to-x“

 

Technologie „car-to-x“ vidí víc než lidské oko nebo infračervená kamera, čímž rozšiřuje horizont v automobilové konstrukci etablovaných radarových, kamerových a ultrazvukových senzorů o informace, které jsou ve velké vzdálenosti a mimo dosah zraku řidiče. Vzájemná komunikace v reálném čase mezi automobily a mezi automobilem a dopravní infrastrukturou nabízí vyšší úroveň bezpečnosti, komfortu a hospodárnosti. Díky tomu lze ještě dříve rozpoznávat nebezpečné situace – a předcházet nehodám.

 

 

Audi Fit Driver

 

Již dnes jsou všechny vozy Audi vybaveny nejmodernější technikou a nabízejí nejvyšší úroveň komfortu a bezpečnosti. Automobil je jako soukromé útočiště a kompletně síťově propojený prostor nejen ideálním místem pro sledování fyzické zdatnosti, ale také k aktivnímu zlepšování zdravotního stavu řidiče. Projekty jako Audi Fit Driver proměňují koncepční vozidlo Audi Elaine v empatického partnera, který v mnoha situacích ví, co řidič právě potřebuje. Jako zdroj dat mu slouží „nositelná elektronika“, kterou má řidič na svém zápěstí. Přístroje na zápěstí sledují a odesílají nejdůležitější životní parametry, jako je srdeční frekvence nebo teplota těla.

 

Pokud Audi Fit Driver rozpozná například zvýšený stres nebo únavu, nastaví systémy vozidla tak, aby řidiče uklidnily, dodaly mu sílu nebo jej ochránily. Systém poznává řidiče stále lépe díky inteligentním algoritmům.

 

Audi Fit Driver nabízí řidiči poprvé možnost, jak se v automobilu aktivně zbavovat stresu a zlepšovat soustředění. Pokud systém zjistí vysoké zatížení řidiče, může ho snížit speciální technikou dýchání. Na displeji panelu přístrojů Audi virtual cockpit zobrazí návod tzv. funkce „bio feedback“, podobně jako ve vrcholovém sportu. Instrukce k cvičení poskytne navíc hlas z reproduktorů. Ať se jedná o uklidňující dechová cvičení, osvěžující masáž v sedadle v rytmu hudby, speciální klimatizaci, adaptivní informační a zábavní systémy nebo vhodné osvětlení interiéru, cílem systému Audi Fit Driver je vždy optimálně přizpůsobit zážitek z jízdy příslušnému stavu řidiče, aby v cíli vystupoval odpočatější, než nastupoval.

 

 

Koncepční vůz Audi Aicon – autonomně do budoucnosti

 

Audi Aicon je stylistickou studií, technickým prototypem i konceptem mobility a s bezpříkladnou důsledností využívá všechny možnosti autonomní luxusní limuzíny budoucnosti. Čtyřdveřová stylistická studie s uspořádáním sedadel 2+2 přináší odvážnou definici designu exteriéru a interiéru pro příští desetiletí. Technická studie kombinuje vizionářským způsobem inovace v oblastech pohonu, podvozku, digitalizace a trvalé udržitelnosti.

 

I jako koncept mobility ukazuje Audi Aicon svět zítřka, v němž budou vzájemně kombinovány přednosti individuální dopravy „od dveří ke dveřím“ a luxusního prostředí, známého z první třídy v letadlech. V interiéru bez volantu a pedálů si lze užívat všechny příjemnosti moderní komunikační elektroniky s dokonalou ergonomií ovládání – je to zkrátka cestování první třídou.

 

Na první pohled je zřejmé, že na rozdíl od robotického vozidla taxislužby, jehož minimalistická konstrukce je podřízena maximální funkčnosti, využívá autonomní koncepční vůz Audi Aicon všechny možnosti inovativní techniky. Svým vzhledem je nepřehlédnutelný a již zvnějšku naznačuje prostorový komfort pro cestující i vysoké technické ambice. Audi Aicon je výhledem na prestižní automobil zítřka, který vzbudí touhu náročných zákazníků.

 

Síla osobnosti – exteriér

Audi Aicon ohromuje z každého úhlu pohledu. Již svými obrovskými rozměry – vnější délka je 5444 milimetrů, šířka 2100 milimetrů a výška 1506 milimetrů – se řadí na vrchol automobilové nabídky, do luxusního segmentu D. Rozvor 3470 milimetrů je o 240 milimetrů delší než u dlouhé verze nového modelu Audi A8.

 

Prostor pro cestující tvoří hlavní část exteriéru. Velké prosklené plochy na přídi a zádi vytvářejí společně s výrazně klenutými bočními okny velkorysý prostor pro cestující, zaplavený světlem. Plochami bočních oken studie Aicon prochází zřetelná hrana, která tvoří pevnou linii, sahající až k střešním sloupkům D – to je novinka v automobilovém designu. Tato linie umocňuje délku vozidla a vizuálně účinně zmenšuje prostor pro cestující v porovnání s celkovým tělesem karoserie. Decentně k zádi stoupající partie prahů je odlišena tmavou barvou, což dodává vozidlu přikrčený vzhled.

 

Výrazně rozšířené čtyři podběhy kol odkazují na geny quattro značky Audi a zároveň tvoří spojnici s nejnovějšími kreacemi designérů Audi pro sériovou výrobu. Obrovská kola s průměrem ráfku 26 palců jsou umístěna co nejblíž k okrajům karoserie a umocňují působivý vzhled.

 

Designéři minimalizovali počet linií na přídi a zádi a vsadili na velké, nepřerušované plochy. Stejně jako u studie Audi e-tron Sportback concept se nachází i na přídi konceptu Aicon obrácená šestiúhelníková maska chladiče Singleframe, která je typickým znakem budoucí generace elektromobilů Audi. Výrazně přikrčená silueta celé přední partie vyzařuje touhu po pohybu směrem vpřed – i to je tvarové řešení, které je typické pro sportovní vozy.

 

Emoce a informace – osvětlovací technika LED

Jak na přídi, tak i na zádi chybí tomuto vozidlu běžné světlomety. Jejich místo zaujímají digitální displeje, tvořené stovkami trojúhelníkových pixelových segmentů, které trojrozměrně napodobují symbol Audi AI.

 

Kolem masky chladiče Singleframe jsou seskupena velkoplošná světelná pole, v nichž je – stejně jako na zádi – umístěno více než 600 pixelů 3D v prostorovém uspořádání. Velké plochy a vysoký počet pixelů umožňují rozmanitá grafická zobrazení, animace a zobrazování informací ve všech barvách. Studie Audi Aicon již tak není vázaná na statický vzhled světlometů pro denní svícení, které se nyní mohou přizpůsobovat jízdním situacím a dokonce i svým cestujícím. Individualizace v tomto ohledu nezná hranic.

 

Horizontálně uspořádané světelné segmenty na pravé a levé straně masky chladiče Singleframe působí jako oči, které se mohou rozšířit na velké zorničky, nebo agresivně přimhouřit. Rozpozná-li vozidlo chodce nebo jiné účastníky silničního provozu, naváže s nimi doslova oční kontakt.

 

Audi Aicon inteligentně podporuje své okolí a upozorňuje chodce nebo cyklisty na nebezpečné situace výstražnými animacemi prostřednictvím displejů. Navíc lze vizualizovat jízdní režimy, jako je jízda v dopravní koloně, jízda ve městě nebo jízda krokem. Při akceleraci vozidla se horizontální světelné pruhy posunují zdola nahoru, při brzdění v opačném směru – jejich rychlost se v souladu s rychlostí vozidla zvyšuje nebo snižuje.

 

V budoucnosti rozšíří automobil svůj komunikační prostor i na okolí. Audi Aicon osvětluje silnici a okolí projekčními moduly ve vysokém rozlišení a na vozovku promítá signály. Tímto způsobem předává výstražná upozornění a informace o vozidle chodcům, kteří nemají přímý výhled na vozidlo.

 

Výhradně autonomně jezdící automobil budoucnosti rozhodně již nebude potřebovat dálkové světlomety s dlouhým dosahem. Laserové a radarové senzory studie Audi Aicon „vidí“ i za tmy dostatečně dobře, aby bezpečně sledovaly průběh silnice a včas odhalily možné překážky. Cestující mohou využívat nabídky myAudi nebo zavřít oči a odpočívat. Při vystupováné ze studie Audi Aicon za tmy se aktivuje „světelný průvodce“: Miniaturní dron se světlometem bezpečně osvětlí uživateli chodník.

 

 

Prostor, tvar, funkce – interiér

Dveře studie Audi Aicon se otvírají od sebe, jsou zavěšeny vpředu, resp. vzadu. Karoserie nemá střešní sloupky B. Díky tomu se cestujícím otevře již při nastupování velkorysý vnitřní prostor. Ozdobná obložení a funkční prvky v interiéru mají výrazně horizontální tvarové řešení. V horní části světlejší interiér umocňuje dojem jedinečné nabídky prostoru a k pocitu otevřenosti a šíře přispívá také nepřítomnost volantu a klasické přístrojové desky.

 

Tento pocit zdůrazňují také velké prosklené plochy, transparentní střecha a nízká boční linie oken. To samé platí i pro nevšední tvary bočních oken, jejichž horní polovina je výrazně vykloněna směrem ven – interiér má tak největší šířku v úrovni očí.

 

Mimořádně prostorný je interiér v uspořádání, při němž jsou obě přední samostatná sedadla posunuta zcela dozadu. Audi Aicon má uspořádání sedadel 2+2. Čalouněná dvoumístná lavice pro nouzové použití je integrována do zadní stěny, obě přední „křesla“ jsou koncipována pro maximální komfort a optimální nabídku místa. Cestující je mohou posunovat v podélném směru v rozsahu až 500 milimetrů mezi přední a zadní polohou. Sedadla se přitom nepřemisťují v kolejnicích, nýbrž s podélně posunovatelnou plochou pokrytou luxusním kobercem s dlouhým vlasem, na němž spočívají nohy cestujících. Výška této plochy je variabilní, takže ji lze používat také jako opěrku pro nohy. Sklon sedacích ploch a opěradel lze plynule měnit, aby si cestující mohli nastavit komfortní polohu pro práci nebo odpočinek.

 

Samostatná sedadla lze navíc otáčet až o 15 stupňů. Natočení sedadel směrem ke dveřím zvýší cestujícím komfort při nastupování. Natočení sedadel opačným směrem usnadní cestujícím vzájemnou komunikaci a interakci. Obrátí-li se cestující dozadu, sklopí se opěrka hlavy jako límec elektricky dozadu a poslouží ve funkci loketní opěrky.

 

Konstrukce sedadel je novou automobilovou interpretací klasického výrobku nábytkářského průmyslu, komfortního čalouněného křesla. Sedací plochy jsou vizuálně vzájemně oddělené od opěradla – dva vnější díly nesou světlé polštáře s pravoúhlým prošíváním povrchu. Boční polštáře opěradla jsou decentně tvarovány tak, aby poskytovaly dostatečnou oporu v zatáčkách. V cestovním automobilu Audi Aicon je samozřejmě dostatek prostoru i pro zavazadla. Díky prostorově úsporné konstrukci elektrického pohonu je k dispozici zavazadlový prostor vpředu i vzadu – s celkovým objemem 660 litrů. Kromě toho nabízí Aicon velký počet odkládacích schránek v prostoru pro cestující.

 

Vstřícné – ovládání a komunikace

Často citovaná změna paradigmat v automobilovém světě je patrná ve studii Audi Aicon, v níž na první pohled chybí veškeré ovládací a zobrazovací prvky. Volant, pedály, akumulátory, tlačítka a přístroje – nic z toho ve studii Aicon cestující nenajdou. Místo toho jen klidné, rozlehlé plochy. Cestující jsou obklopeni mírně zakřivenou, směrem dopředu nepatrně stoupající loketní opěrkou podél dveří. Před ní se místo přístrojové desky nachází velkorysá odkládací plocha a pod čelním oknem centrální displej.

 

Jakmile cestující nastoupí, interiér rychle ožije. Oblast dveří barevně odlišují osvětlené řady diod LED. Na předním displeji se rozsvítí na pozdrav přivítání. PIA, empatický elektronický automobilový asistent, rozpozná cestující podle chytrého telefonu a aktivuje všechna jejich osobní nastavení. Klimatizace a nastavení sedadel, barva vnitřního osvětlení a uspořádání informačního a zábavního systému se individuálně přizpůsobí. Navigační systém čeká na zadání cíle a všechny dostupné komunikační kanály, s nejrychlejším dostupným připojením k internetu, jsou připraveny k používání.

 

Novinkou je možnost variabilního umístění ovládacích rozhraní ve výplních dveří pod okny. V závislosti na poloze sedadel, posuvných v rozsahu 50 centimetrů, jsou v digitálně oživeném pásu po obvodu interiéru k dispozici dotykové a zobrazovací prvky vždy v ergonomicky dokonalé poloze. Ruka zcela intuitivně nalezne dotykové ovládací plochy. Cestující si může upravit dotykem prstu nejdůležitější nastavení, aniž by se musel v sedadle vzpřímit nebo dokonce předklonit. Ovládání probíhá interaktivně. Systém PIA je často o krok před uživatelem a nabízí mu služby ještě dřív, než si je cestující aktivně vybere.

 

Pro dialog s automobilem jsou k dispozici různé režimy zadávání. Kromě dotykově manuální úrovně lze využívat také hlasové ovládání a tzv. „eye tracking“, sledování očí senzory v přední části interiéru. Cestující přitom zaostří zrak na ovládací jednotku v oblasti předního hlavního displeje, a tím ji aktivuje. Rukou nebo hlasem pak uskuteční potřebnou změnu nastavení.

 

Studie Audi Aicon nepřetržitě nabízí veškeré funkce moderní komunikační elektroniky. Cestující mohou v klidu sledovat film nebo surfovat po internetu. Možné jsou rovněž videokonference, stejně jako interakce prostřednictvím sociálních sítí. V závislosti na poloze sedadla si mohou cestující zvolit za zobrazovací plochu velký přední displej nebo průhledový displej, který promítá virtuální obraz do prostoru čelního okna.

 

Skleněná střecha může na přání zabránit pronikání denního světla do interiéru. Regulací elektrického napětí lze měnit stupeň průsvitnosti. Integrované svíticí prvky OLED umožňují navíc cíleně vytvářet světelnou atmosféru nebo – například při nastupování a vystupování – rovnoměrně osvětlovat interiér.

 

Audi Aicon zpřístupňuje svým cestujícím nový svět mobility. Bez nutnosti řídit získají uživatelé svobodu a mohou si pobyt v automobilu utvářet podle svých představ. Může to být práce, komunikace nebo jednoduše jen odpočinek – dokonce i spánek. Všechno je možné, zatímco automobil samočinně a bezpečně směřuje k zadanému cíli.

 

 

Optimalizace pro dlouhé cestování – pohon a podvozek

Audi Aicon je již svým designem automobilem z jiného světa, automobilem budoucnosti. Tomuto světu je důsledně přizpůsobena také technika koncepčního vozu. Konstrukce vozu vychází z dopravní infrastruktury, v níž jsou autononomně jezdící automobily samozřejmostí na všech silnicích. Účastníci silniční dopravy jsou propojeni vzájemně mezi sebou i se svým okolím.

 

To v neposlední řadě znamená, že doprava budoucnosti bude klidnější a rovnoměrnější, než si dnes dokážeme představit. I při nízkých nejvyšších rychlostech bude možné rychle překonávat velké vzdálenosti, protože vozidla pojedou vysokou trvalou rychlostí 130 km/h. Cestující budou jízdu vnímat jako mimořádně komfortní „plachtění“ krajinou, protože nebudou vystaveni neustálemu brzdění a zrychlování.

 

Také nehody budou patřit minulosti díky vysoké technické úrovni senzorů a síťového propojení. Z toho důvodu nebudou již cestující ve svém automobilu, jako je Audi Aicon, potřebovat žádné klasické zádržné systémy. I po fyzické stránce budou během své cesty prožívat míru svobody, která působí v roce 2017 ještě vizionářsky.

 

Tomuto novému světu mobility je optimálně přizpůsobena také celková konstrukce vozidla včetně pohonu. Dynamiku propůjčuje studii Audi Aicon velmi hospodárný elektrický pohon. V oblasti přední a zadní nápravy jsou umístěny celkem čtyři elektromotory. Akumulátory jsou integrovány pod podlahou. Jedná se o akumulátory s pevným elektrolytem, které budou disponovat výrazně vyšší energetickou kapacitou než lithium-iontové akumulátory.

 

Čtyři elektromotory poskytují celkový nejvyšší výkon 260 kW a točivý moment 550 N.m. Každé kolo je poháněno jedním elektromotorem, což umožňuje realizaci elektronicky řízeného variabilního pohonu všech kol quattro. Maximálnímu zrychlení nebyla během vývoje přisuzována tak velká důležitost jako maximální hospodárnosti, a tím i dojezdu. Této provozní strategii jsou přizpůsobeny i další součástí poháněcího ústrojí a elektrické brzdové jednotky, které zajišťují rekuperaci kinetické energie. Cílená lehká konstrukce karoserie využívá rozmanité materiály a v kombinaci s optimalizovanou aerodynamikou přispívá navíc k tomu, že Audi Aicon nabídne na jedno nabití akumulátorů dojezd více než 800 kilometrů.

 

Dokonce i nabíjení bude zkráceno na minimum. Díky vysokonapěťovému systému s 800 V bude možné akumulátory studie Aicon nabít za méně než 30 minut na 80 procent jejich kapacity. Alternativně je vůz vybaven také zařízením pro indukční – tedy bezkabelové – nabíjení. Aicon zajistí nabití akumulátorů bez řidiče. V zóně AI samočinně dojede k nabíjecí stanici, na níž dojde bez lidského přičinění k nabití akumulátorů.

 

Audi Aicon nabízí jako ryzí quattro vysoké rezervy v oblasti jízdní dynamiky a i autonomně dojede vždy bezpečně do cíle za každého počasí a na každém povrchu vozovky. Podvozek je nastaven pro maximální komfort. Vzduchové pružiny a tlumiče pohltí veškeré rázy od nerovností vozovky. A elektricky ovládané prvky na všech kolech cíleně působí proti nežádoucím pohybům a naklánění karoserie při průjezdu zatáčkou, zrychlování i brzdění. Tento zcela aktivní systém odpružení optimalizuje vlastnosti stávajícího adaptivního vzduchového odpružení adaptive air suspension. Audi Aicon se doslova vznáší i přes velké výmoly.

 

Aicon brzdí především rekuperací kinetické energie, během níž jsou nabíjeny akumulátory. Vývojáři přemístili kotoučové brzdy z prostoru kol do blízkosti elektromotorů. Tím se zlepšila aerodynamika v oblasti kol, protože nevznikají turbulence, které doprovázejí chlazení vzduchem uvnitř kol. Dalším vedlejším efektem je snížení neodpružených hmot, což cestující ve studii Aicon vnímají jako mimořádně citlivé odpružení při přejezdu nerovností vozovky.

 

Studie Audi Aicon má symetrickou konstrukci náprav a poháněcího ústrojí, která je tedy identická vpředu i vzadu. Vozidlo již nepotřebuje mechanické komponenty, jako je hřídel řízení nebo hydraulický systém pro řízení. Audi Aicon proto disponuje kompletním řízením všech kol, aniž by to bylo na úkor vnitřního prostoru. Obě řiditelné nápravy pozitivně ovlivňují provozní vlastnosti studie Audi Aicon v každodenním provozu. Navzdory dlouhému rozvoru téměř 3,47 metru je průměr otáčení pouhých 8,50 metru, tedy ještě méně než u malých vozů. Studie Audi Aicon je tak díky své mimořádné obratnosti vhodná i pro městský provoz.

 

Koncepční vůz Audi Aicon je svou všestranností dokonale připraven na svůj hlavní úkol poskytovat svým cestujícím na dlouhých cestách maximální komfort, komunikační techniku a svobodu. Kombinuje autonomní jízdu v městském prostředí i na dálnici s dosud nevídaným dojezdem elektrického pohonu. Další „vícebojaři“ Audi s vlastní specializací budou následovat, aby byla nabídka vozidel značky se čtyřmi kruhy i v budoucnosti rozmanitá a fascinující.