Porsche Česká republika

Parameter - 3751

Audi AI

Audi AI – s inteligencí a empatií

Audi AI – s inteligencí a empatií

 

Budoucnost značky Audi je založena na intenzivním síťovém propojení, automatizaci a elektrifikaci. Audi AI je novým označením pro různorodé inovativní systémy, které usnadňují řidiči život a zároveň mu otvírají nové možnosti pro trávení času ve svém automobilu. Audi AI využívá za tím účelem také strategie a technologie z oblastí umělé inteligence a strojového učení. Značka se čtyřmi kruhy tak upevňuje své vedoucí postavení v prémiovém segmentu.

 

Systémy Audi AI jsou schopné se učit a myslet, zároveň přistupují k plnění svých úkolů předvídavě a individuálně. Díky Audi AI získají modely se čtyřmi kruhy inteligenci a doslova schopnost vcítění se. Budou schopny nepřetržitě komunikovat se svým okolím a cestujícími, a ještě lépe než dosud tak vycházet vstříc jejich osobním potřebám.

 

Svoboda v silniční dopravě

Audi AI navazuje na mnohaleté zkušenosti značky s autonomní jízdou u koncepčních vozů Audi. Nová značka sdružuje inovativní systémy a technologie Audi, které vykazují elektronicky fundovanou inteligenci. Audi AI vytváří nový prostor pro svobodu řidiče a cestujících zjednodušováním obsluhy automobilu a vztahů s ostatními účastníky silničního provozu. Významnou roli přitom hrají také různé prvky umělé inteligence – jak při vývoji nových inteligentních, empatických systémů, tak i během jejich pozdějšího používání. Audi za tím účelem vyhodnocuje různé přístupy a metody strojového učení.

 

Výzkum na americké dálnici

Již v roce 2009 namalovalo autonomní Audi TT na povrchu zamrzlého solného jezera v Utahu (USA) čtyři kruhy jako viditelný důkaz výzkumu, trvajícího několik desetiletí. O rok později vyjelo Audi TT bez řidiče na Pikes Peak v americkém státě Colorado.

 

Značka Audi obdržela v roce 2013 jako první výrobce automobilů na světě licenci pro testování od amerických států Kalifornie a Nevada. V lednu 2015 ujel výzkumný vůz Audi A7 piloted driving concept autonomně 900 kilometrů po dálnici ze Stanfordu do Las Vegas. A v květnu 2015 se vůz Audi vydal bez řidiče do hustého mětského provozu v Šanghaji (Čína) – do jedné z nejkomplexnějších situací vůbec.

 

V jakém stavu se nachází vývoj inteligentního automobilu dnes? Ultrazvukové a radarové senzory, laserový skener, kamerové systémy, výkonné procesory pro zpracování informací a rychlé připojení k internetu prostřednictvím mobilní telefonní sítě – to vše má již ve své výbavě nové Audi A8. Cestování automobilem se už v uplynulých letech stalo ještě bezpečnější, komfortnější a hospodárnější díky použití asistenčních systémů, mezi něž patří asistent pro jízdu v jízdním pruhu active lane assist, adaptivní tempomat ACC (adaptive cruise control) nebo předvídavý asistent pro hospodárnou jízdu.

 

 

Automobil vidí do budoucnosti

S Audi AI následuje nyní další krok. Zpracování velkých množství dat různých asistenčních systémů, zaznamenávaných za jízdy, bude probíhat ještě rychleji – mohou být porovnávána s daty ostatních účastníků silničního provozu a společně používána téměř v reálném čase. Kompletně síťově propojený automobil uvidí díky Audi AI mnohem dál do budoucnosti než s dosud používanými systémy. Jinými slovy, automobil budoucnosti bude poprvé disponovat schopností předpovídat.

 

V novém modelu A8 představuje Audi s funkcí autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot) první systém na světě, který umožňuje vysoce automatizovanou jízdu na úrovni 3. Úroveň 3 znamená, že automobil přebírá od řidiče kompletní řízení vozidla v některých situacích. Na rozdíl od úrovně 2 však již nemusí řidič trvale sledovat dopravní situaci. Musí být pouze schopen převzít odpovědnost za řízení, jakmile jej systém k tomu vyzve. Nová funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot) je technickým milníkem, jemuž předcházelo mnoho let výzkumné a vývojové práce.

 

Inteligence vozidla a interakční inteligence

Inteligence vozidla je důležitou součástí Audi AI. Touto inteligencí obdařené asistenční systémy a technologie připravují totiž cestu pro zcela autonomní automobil. Funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot) v novém Audi A8 je příkladem, jak může dnes vypadat inteligence vozidla. Rozsáhlý soubor senzorů snímá okolí vozidla. Z takto získaných dat vypočítává centrální řídicí jednotka pro asistenční systémy (zFAS), která slaví v novém modelu Audi A8 premiéru, nepřetržitě obraz okolí – za podpory druhé datové fúze v řídicí jednotce radarových senzorů. Nové Audi A8 splňuje jako první sériově vyráběný automobil na světě technické předpoklady pro vysoce automatizovanou jízdu v dopravní koloně.

 

Automobil budoucnosti nabídne na cestě ke zcela automatizovaným jízdním funkcím a k realizaci vize autonomní jízdy ještě více. Neustále zdokonalovanou inteligenci vozidla doplní vysoká interakční inteligence.

 

Díky Audi AI bude mít budoucí automobil zcela novou charakterovou vlastnost: schopnost vcítění se do potřeb cestujících, empatii. Inteligentní systémy a technologie promění automobil v myslícího a empatického partnera, jehož schopnosti budou dalece převyšovat jeho původní úkoly. Díky Audi AI budou automobily v budoucnosti předvídat přání řidiče nebo spolucestujících v závislosti na situaci, a v každé situaci je tak aktivně podporovat. Kromě tohou mohou navrhnout službu a zarezervovat ji pro cestující – samočinně, jako osobní sluha. Audi AI tak vytváří novou dimenzi svobody a nové prémiové zážitky.

 

Audi AI stručně řečeno symbolizuje komplexní a odpovědnou spolupráci inovativních technologií, které jsou dokonale síťově propojené s infrastrukturou a ostatními účastníky silničního provozu. Audi budoucnosti se neustále učí novým věcem a rozvíjí své schopnosti. Technika se přitom stále více přizpůsobuje individuálním potřebám lidí.

 

Jednotlivé moduly Audi AI zásadním způsobem změní používání automobilu a výrazně zvýší kvalitu cestování uvnitř vozu. Automobil bude ve stále větší míře „třetím životním prostorem“ – kromě bytu a pracoviště. Pro Audi přitom stojí v popředí individuální užitná hodnota pro zákazníka, stejně jako jednoznačný vztah k mobilitě. Výhody Audi AI pro zákazníky jsou jasně definovány: Inteligentní systémy a technologie se zaměřují na čas, bezpečnost, hospodárnost a individualizaci.

 

 

Výhoda 1: Čas

 

Funkce, jako je nový Audi AI traffic jam pilot nebo automatizované parkování, jsou jen začátkem. Audi AI v budoucnosti řidiči umožní uspořádat si pobyt uvnitř zcela síťově propojeného vozidla jinak než dosud. Řidič bude moci stále častěji pustit volant a místo řízení navazovat nové druhy spojení s automobilem. Kromě toho získá čas, protože jej automobil s funkcí automatizované jízdy zbaví mnoha rutinních činností, jako je parkování nebo průjezd automatickou mycí linkou.

 

Úspora času a zvýšení komfortu

Funkce informačních a zábavních systémů se neustále rozšiřují, stále rychlejší připojení k internetu umožňuje za jízdy výměnu velkého množství dat. Zároveň se rozvíjí také integrace komunikačních médií do automobilu. Cestující je mohou využívat k pracovním činnostem během jízdy, například pro telefonování s přenosem obrazu. Řidič má stále častěji na výběr, jak bych chtěl strávit svůj čas na cestách. Avšak nejen na silnici nabídne automobil budoucnosti velký potenciál pro úsporu času a zvýšení komfortu. Ve speciálně vytyčených oblastech, tzv. „zónách Audi AI“, vyřídí Audi různé záležitosti samočinně – zatímco řidič například pracuje nebo si užívá volného času.

 

Zóna Audi AI:

Řidič zaparkuje své Audi ve vyznačené oblasti (předávací zóna). Vozidlo z ní pokračuje v jízdě automaticky bez řidiče do vícepatrového parkovacího domu s různými nabídkami služeb, jako je mycí linka, balíková stanice, čerpací stanice nebo – v případě elektricky poháněných automobilů – nabíjecí stanice. Díky Audi AI vyřídí automobil všechny uvedené záležitosti samočinně. Inteligentní Audi, síťově propojené se svým okolím, si vyhledá také parkovací místo a precizně na něj zaparkuje. V požadovanou dobu se opět dostaví do předávací zóny pro další jízdu. Řidič může akce svého automobilu kdykoli sledovat prostřednictvím aplikace a doplnit je o nové služby.

 

Čas, ušetřený návštěvou zóny Audi AI, a s tím související zvýšení komfortu se může stát pro zákazníky Audi již brzy skutečností. Vývoj jednotného rozhraní pro připojení různých chytrých zařízení a webové integrace specifických aplikací pro vozidla se nachází již ve fázi krátce před uvedením do sériové výroby. Audi budoucnosti se tak stane součástí internetu věcí, která je dokonale a chytře integrována do světa svých uživatelů.

 

25. HODINA:

Moderní automobily se prostřednictvím techniky „car-to-x“ vyhýbají dopravním zácpám a dalším nepříjemným zdržením. Kromě toho usnadní funkce autonomní jízdy řidičům v budoucnosti život dokonce již během jízdy. Řidič zbavený nutnosti řídit může používat ruce i hlavu k jiným činnostem – v průměru se jedná o jednu hodinu denně.

 

Jak se však bude odlišovat prémiová značka, až budou jednou všechny automobily projíždět městem bez přičinění řidiče? V projektu „25. HODINA“ vytvoří Audi ze svých zákazníků suverénní manažery času. Středem pozornosti budou individuální záliby. Interiér se přizpůsobí tak, aby si uživatel maximálně odpočinul, mohl nerušeně trávit čas s rodinou a přáteli nebo dokonce být produktivní. Audi, společně s Fraunhoferovým institutem pro organizaci a řízení práce IAO, v současnosti zkoumá vliv digitálních signálů, světelných podmínek a zvukových vjemů v automobilu na lidský organismus, například na úroveň stresu nebo koncentrace. Poznatky mají inspirovat designéry interiéru a uživatelských rozhraní a pomoci jim vytvořit z automobilu budoucnosti například dokonalé pracoviště.

 

 

Výhoda 2: Bezpečnost

 

V současnosti způsobují chyby řidiče až 90 procent všech dopravních nehod. Audi AI v budoucnosti již s předstihem eliminuje možnost vzniku nebezpečných situací, v nichž by mohlo dojít k nehodě. K tomu, aby bylo možné jednou realizovat automatizovanou jízdu také v nepřehledných dopravních situacích, jsou nezbytné další metody a přístupy, které přesahují současné elektronicky řízené systémy a zahrnují prvky umělé inteligence. Vývoj automobilu, který předchází nehodám, má u Audi nejvyšší prioritu.

 

 

Výhoda 3: Hospodárnost

 

Síťově propojená vozidla s funkcí autonomní jízdy využívají efektivněji prostor i energii, což přináší ekologické i ekonomické výhody. Díky technice „car-to-x“ – inteligentnímu propojení s ostatními účastníky silničního provozu a infrastrukturou – se automobil vyhne například dopravní zácpě a vypočte optimální objízdnou trasu. Kromě individuálního přínosu pro zákazníka a úspory energie má autonomní jízda ještě jednu ekonomickou dimenzi: velmi frekventovaným úsekům se může od intenzivní dopravy trvale ulehčit jejím cíleným řízením.

 

 

Výhoda 4: Individualizace

 

Automobil díky Audi AI individuálně poznává své cestující a jejich zvyklosti. Dochází ke vzájemné komunikaci mezi člověkem a strojem, což vytváří důvěru a usnadňuje flexibilnější uspořádání denního programu. „Audi Fit Driver“ sleduje zdravotní stav řidiče, osobní inteligentní asistent (PIA) poznává řidiče a může s ním samostatně a adaptivně vstupovat do interakce díky inteligentním algoritmům.

 

 

Audi AI – Technologie

 

zFAS – výpočetní výkon, síťové propojení a zpracování informací

 

Srdcem systémů pro autonomní jízdu, které Audi vyvíjí, je centrální řídicí jednotka pro asistenční systémy (zFAS). Tento „hlavní mozek“ má svou premiéru v novém modelu Audi A8.

 

Dosud bylo řízení asistenčních systémů realizováno prostorově vzájemně oddělenými řídicími jednotkami. Audi je nyní jako první výrobce automobilů sdružuje do jedné centrální řídicí jednotky. Za tím účelem bylo do centrálního systému sloučeno portfolio funkcí, nezbytné senzory, elektronický hardware a software. Od začátku přitom byla maximální pozornost věnována především bezpečnostnímu konceptu.

 

Jednotka zFAS bleskurychle vypočítává z velkého množství informací od senzorů kompletní model okolí vozidla a tyto informace poskytuje všem asistenčním systémům. Na základě toho je také centrálním rozhraním pro veškeré funkce autonomní jízdy.

 

Základním předpokladem kompaktní konstrukce a zároveň vysokého výpočetního výkonu jsou výkonné elektronické moduly. Jednotka zFAS má rozměry přibližně tabletu a je technicky vyspělou výpočetní centrálou. Značka Audi vyvinula zFAS ve spolupráci s technologickými partnery, kteří jsou v mezinárodním měřítku lídry ve svých oborech. Jednotka zFAS integruje vysokovýkonné čipy NVIDIA Tegra K1, Infineon Aurix a Altera Cyclon V, které doplňuje procesor EyeQ3 od společnosti Mobileye, globálního lídra v oblasti algoritmů pro zpracování obrazu pro automobilové aplikace. Jednotku zFAS lze díky jejímu modulárnímu konceptu flexibilně rozšiřovat, takže je připravena na budoucí vývoj.

 

Umělá inteligence a strojové učení

Umělá inteligence umožní autonomně jedoucím automobilům přiměřeně reagovat na velmi komplexní situace – podobně jako řidič nebo dokonce ještě lépe. Umělá inteligence se jako dílčí oblast informatiky snaží dodávat strojům schopnosti, které se podobají lidskému chování. Toho lze dosáhnout například strojovým učením (machine learning).

 

Strojové učení tak představuje předpoklad pro umělou inteligenci. Základy k tomu poskytují matematika a statistika. Algoritmy samočinně nalézají v mimořádně komplexních situacích vzory a pravidla – a na jejich základě přijímají rozhodnutí. V nedávné době dosáhl výzkum v oblasti umělých neuronových sítí – jedná se o imitaci spojení pro přenos signálů v lidském mozku – velkého pokroku. Hluboké učení napodobuje neuronové sítě mozku na počítači. To vyžaduje enormní výpočetní výkon a rozsáhlou datovou základnu.

 

Možnosti využití strojového učení pro inteligentní automobily se schopností autonomní jízdy budou rozsáhlé. Audi proto vyhodnocuje různé metody – například učení s učitelem nebo hluboké zpětnovazební učení – s cílem nalézt vždy optimální přístup pro tyto případy využití. Audi přitom úzce spolupracuje s nejlepšími softwarovými společnostmi a předními univerzitami.

 

Rozpoznávání objektů a okolí

Jednou z aktuálně nejdůležitějších oblastí použití strojového učení je rozpoznávání objektů a okolí. V modelech Audi A4, A5, Q5 a Q7 je již rozpoznávání objektů realizováno v sériové výrobě s využitím metody učení s učitelem. V těchto modelech nalézá uplatnění trénovaný systém, u něhož je proces učení uzavřen již před zahájením výroby automobilu.

 

Také nové Audi A8 používá k rozpoznávání objektů učení s učitelem. Technologickým partnerem Mobileye vyvinutá metoda zpracování obrazu vychází mimo jiné z metodiky hlubokého učení (Deep Learning). Hluboké neuronové sítě jsou přitom trénovány různými soubory dat. Neuronová síť se tak učí klasifikovat různé objekty – například automobily, cyklisty nebo chodce. Získané informace jsou ve finálním softwaru automobilu k dispozici pro asistenční systémy a funkce autonomní jízdy.

 

Až díky tomuto postupu dokáže nové Audi A8 rozpoznávat také volné plochy, vhodné pro jízdu. To je důležitým předpokladem pro novou funkci autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot).

 

 

Projekty předběžného vývoje Audi

 

Audi Q2 deep learning concept:
Značka Audi představila v prosinci 2016 na konferenci NIPS (Conference and Workshop on Neural Information Processing Systems) v Barceloně poprvé ve zmenšeném měřítku, jak automobil rozvíjí inteligentní strategie pro zaparkování. Audi Q2 deep learning concept si na ploše 3 x 3 metry automaticky vyhledá vhodnou mezeru pro zaparkování v podobě kovového rámu a zaparkuje do ní.

 

Schopnost autonomně zaparkovat získal model vozu (v měřítku 1:8) metodou hlubokého zpětnovazebního učení. Systém se přitom učí pomocí metody „pokusu a omylu“. Vůz na začátku náhodně zvolí směr své jízdy. Algoritmus samostatně rozpozná úspěšné akce a tímto způsobem neustále optimalizuje strategii pro zaparkování vozu. Systém tak nakonec dokáže vlastními silami vyřešit i náročné úkoly.

 

Snímací technika modelu je tvořena dvěma monokamerami, které sledují prostor vpředu a vzadu, a deseti ultrazvukovými senzory po obvodu vozidla. Centrální palubní počítač vydává na základě obdržených informací signály pro ovládání řízení a elektromotoru. Na jízdní ploše zjistí model vozu v prvním kroku svou relativní polohu vůči parkovacímu místu. Jakmile zná svou polohu, vypočte, jak se bezpečně dostane do cíle. Model vozu přitom uskutečňuje veškeré manévry automaticky, řídí a v závislosti na situaci se pohybuje směrem dopředu nebo dozadu.

 

„Audi Q2 deep learning concept“ je projektem předběžného vývoje firmy Audi Electronics Venture (AEV), dceřiné společnosti AUDI AG. 

 

Audi Q7 deep learning concept:

Příklad aplikace strojového učení v měřítku 1:1 představila značka Audi v lednu 2017 na veletrhu spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas. Audi Q7 deep learning concept použil na speciální trati s volně měnitelným průběhem ke své orientaci přední kameru s rozlišením 2 megapixely, která komunikuje s výpočetní jednotkou typu NVIDIA Drive PX 2, jejímž úkolem je velmi precizně ovládat řízení. Výkonnost řídicí jednotky je speciálně přizpůsobena požadavkům na autonomní jízdu.

 

Jádrem softwaru jsou hluboké umělé neuronové sítě, které odborníci společností Audi a NVIDIA cíleně připravili na autonomní jízdu a rozpoznávání dynamického značení pro řízení dopravy. Prototyp Audi Q7 deep learning concept na začátku absolvoval několik jízd s řidičem za volantem a pomocí doplňkových „tréninkových“ kamer se naučil projížděnou trať poznávat. Tím se vytvořila souvislosti mezi reakcemi řidiče a událostmi, rozpoznávanými kamerami. Automobil pak během pozdějších předváděcích jízd rozuměl pokynům, jako jsou přechodné dopravní signály, dokázal je přímo interpretovat a situačně jednat.

 

Největší rozdíl mezi vozidly Audi Q2 deep learning concept a Audi Q7 deep learning concept spočívá v metodě strojového učení. Zatímco se model automobilu v měřítku 1:8 naučil na NIPS zaparkovat prostřednictvím metody pokusu a omylu (hluboké zpětnovazební učení), získává síť prototypu Audi Q7 deep learning concept konkrétní, pro vlastní využití důležitá data během tréninkových jízd – učí se tedy od řidiče (učení s učitelem). Oba projekty jsou důležitou součástí výzkumu značky Audi v oblasti umělé inteligence a ilustrují velkou šíři tohoto přístupu. Audi navíc vyhodnocuje a podrobuje testům různé druhy strojového učení, aby mohly být tyto technologie cíleně využívány pro nové aplikace v oblasti automatizované jízdy a individualizace.

Technologie „car-to-x“

 

Technologie „car-to-x“ vidí více než lidské oko nebo infračervená kamera, čímž rozšiřuje horizont v automobilové konstrukci etablovaných radarových, kamerových a ultrazvukových senzorů o informace, které jsou ve velké vzdálenosti a mimo dosah zraku řidiče. Díky tomu lze ještě dříve rozpoznávat nebezpečné situace – a předcházet nehodám. Již dnes nabízí vzájemná komunikace v reálném čase mezi automobily a mezi automobilem a dopravní infrastrukturou vyšší úroveň bezpečnosti, komfortu a hospodárnosti. Audi zavádí jako první výrobce v novém modelu A8 výkonný standard mobilního připojení k internetu LTE Advanced.

 

„Informace o semaforech“:

První funkce síťového propojení „car-to-x“, uvedená do sériové výroby, nese označení „Time-to-Green“. Řidič sleduje na panelu přístrojů Audi virtual cockpit nebo na průhledovém displeji, zda bude při jízdě povolenou rychlostí svítit na příštím semaforu zelená. V opačném případě se odpočítává čas do příští zelené fáze – řidič tak může včas ubrat plyn. V budoucnosti je u modelů Audi e-tron myslitelná také intenzivnější rekuperace kinetické energie při zpomalování před červeným semaforem za účelem nabíjení akumulátorů. Technologie „car-to-x“ umožní při čekání na červeném semaforu rozjezd celé kolony, jakmile se rozsvítí zelená. V tomto případě se několik automobilů rozjede automatizovaně a téměř současně. Tím se výrazně zvýší počet vozidel, která projedou na zelenou.

 

Díky těmto informacím o semaforech mohou řidiči řídit předvídavěji, což má pozitivní vliv na plynulost dopravy. V budoucnosti mohou být informace o semaforech propojeny například také s inteligentní navigační funkcí a využívány pro nové koncepty pohonu. „Zelenou vlnu“ bude například možné zahrnout do optimálního vedení trasy.

 

„On Street Parking“:

Další službou „car-to-x“ je funkce vyhledávání parkovacího místa, kterou Audi vyvíjí pod projektovým označením „On Street Parking“. Automobily, vybavené technologií „car-to-x“, automaticky hlásí své příslušné procesy zaparkování a vyjetí z parkovacího místa serveru v cloudu. Aplikace registruje parkovací manévr na základě různých parametrů, například signálů pro řízení motoru, změny jízdního režimu, úhlu natočení volantu a rychlosti jízdy.

 

Systém bude schopen rozpoznávat volné plochy pro zaparkování i během jízdy na základě informací z ultrazvukových senzorů nebo kamery. Počet volných parkovacích míst na krajnici se vypočítává na základě statistických modelů, které zohledňují faktory, jako je příslušná denní doba. Služba ukazuje řidiči v reálném čase pravděpodobnost výskytu volného parkovacího místa a usnadňuje mu jeho vyhledání zejména v městských centrech. Ušetří se tím zbytečná ztráta času při hledání parkovacího místa a navíc se sníží hustota provozu v ulicích.

 

Zároveň lze účinně snižovat emise v aglomeracích. Zatímco v současnosti během dopravní špičky projíždějí stovky vozidel obytnými oblastmi často až 30 minut při hledání parkovacího místa, bude možné v budoucnosti spolehlivě zobrazovat volná parkovací místa na krajnici a v parkovacích budovách. Řidič tak může jet přímo na místo, kde zaparkuje. Jednoduchý výpočet ilustruje, kolik paliva a emisí lze tímto způsobem ušetřit: Průměrný osobní automobil spotřebuje v městském provozu více než pět litrů paliva na 100 kilometrů. Tuto vzdálenost ujedou mnozí řidiči ve městech každý měsíc jen při hledání parkovacího místa – celkem tedy každý automobil zbytečně spotřebuje více než 50 litrů nebo jednu nádrž za rok.

 

 

Hlasové ovládání

 

Dalším stupněm ve vývoji hlasového ovládání je hybridní koncept, který odpovídá na dotazy řidiče dvěma způsoby. Na jedné straně využívá poznatky o preferencích uživatele, které má uloženy v paměti vozidla, na druhé straně sahá po znalostech cloudu. Řidič kromě toho může své pokyny volně formulovat – správce dialogu se schopností samoučení na ně reaguje, v případě potřeby klade doplňující otázky, nebo nabízí možnosti výběru. Řidič může během dialogu se systémem přecházet mezi jednotlivými oblastmi menu, například může vytočit číslo z telefonního seznamu a příslušnou adresu převzít jako cíl do navigačního systému. Nové hybridní hlasové ovládání zahrnuje nad rámec vyhledávání cíle také multimediální funkce, klimatizaci, části telefonního systému a některé služby Audi connect. V rámci Evropy pracuje i v zahraničí.

 

 

Audi Fit Driver

 

Již dnes jsou všechny vozy Audi vybaveny nejmodernější technikou a nabízejí nejvyšší úroveň komfortu a bezpečnosti. Automobil je jako soukromé útočiště a kompletně síťově propojený prostor nejen ideálním místem pro sledování fyzické zdatnosti, ale také k aktivnímu zlepšování zdravotního stavu řidiče. Projekt Audi Fit Driver promění automobil v empatického partnera, který v mnoha situacích ví, co řidič právě potřebuje.

 

Počet uživatelů tzv. nositelné elektroniky – chytrých náramků nebo hodinek – neustále roste. Přístroje na zápěstí sledují důležité životní parametry, jako je srdeční frekvence nebo teplota kůže. V pozdějších vývojových stupních bude možné kombinovat data nositelné elektroniky s daty senzorů vozidla. Díky tomu lze spolehlivě určit aktuální stav řidiče – a automobil na něj může individuálně reagovat. Pokud budoucí Audi Fit Driver rozpozná například zvýšený stres nebo únavu, nastaví systémy vozidla tak, aby řidiče uklidnily, dodaly mu sílu nebo jej ochránily. Systém poznává řidiče stále lépe díky inteligentním algoritmům.

 

Audi Fit Driver nabídne poprvé možnost, jak se v automobilu aktivně zbavovat stresu a zlepšovat soustředění. Pokud systém zjistí vysoké zatížení řidiče, může ho snížit speciální technikou dýchání. Na displeji panelu přístrojů Audi virtual cockpit zobrazí návod tzv. funkce „bio feedback“, podobně jako ve vrcholovém sportu. Instrukce k cvičení poskytne navíc hlas z reproduktorů. Ať se jedná o uklidňující dechová cvičení, osvěžující masáž v sedadle v rytmu hudby, speciální klimatizaci, adaptivní informační a zábavní systémy nebo vhodné osvětlení interiéru, cílem systému Audi Fit Driver je vždy optimálně přizpůsobit zážitek z jízdy příslušnému stavu řidiče, aby v cíli vystupoval odpočatější, než nastupoval.

 

V pozdějším vývojovém stupni by mohl systém Audi Fit Driver zahrnovat asistenční a bezpečnostní systém, resp. systémy pro autonomní jízdu. V extrémních situacích by pak mohlo Audi autonomně nouzově zastavit a přivolat pomoc systémem eCall.

 

 

Empatické technologie a gamifikace

Obě koncepční studie „Klara“ a „Bonnie“ vycházejí z modelu Audi A1, sotva by však mohly být rozdílnější. Zatímco „Klara“ se svou dýchající karoserií demonstruje možné inovace v oblasti vnějšího designu, točí se u „Bonnie“ všechno kolem inovativního uspořádání interiéru. Oběma konceptům společná je myšlenka vytvoření důvěry mezi člověkem a strojem, která je důležitým základním předpokladem pro autonomní jízdu, prostřednictvím empatické technologie, resp. použitím hravých prvků (gamifikace).

 

 

Koncepční vůz Klara

 

Důvěru v automobil lze získat nejlépe empatií – lidé v okolí vozidla cítí, že je automobil nepřetržitě vnímá a s citem na ně reaguje. Koncepční studie „Klara – The Living One“ poskytuje překvapivé odpovědi na otázku, jakým směrem se mohou vozy Audi vyvíjet v následujících deseti, dvaceti nebo třiceti letech. Je to automobil ze světa high-tech, který dává najevo emoce, a tím by se mohl stát osobním přítelem a partnerem.

 

„Klara“ vypadá na první pohled jako běžné Audi A1, ale tento dojem je mylný. Při bližším zkoumání si lze všimnout, že se automobil v pravidelných intervalech jakoby nadechuje. Aby mohla karoserie vykonávat tyto dýchací pohyby, pracuje pod plechem 39 elektromotorů. Díky citlivým senzorům reaguje „Klara“ interaktivně a subjektivně na své okolí. Pokud se přiblíží osoba, která jí připadá sympatická, pozdraví ji zapnutím světlometů nebo zesílením intenzity jejich světla. Právě tak dokáže Klara vyjádřit rozmrzelost zavrčením.

 

Pro využití v budoucí sériové výrobě vozidel Audi jsou zajímavé především poznatky, jak se vozu „Klara“ daří svými empatickými reakcemi vytvářet komunikační spojení – a tím i důvěru – mezi řidičem a automobilem, mezi člověkem a strojem.

 

 

Koncepční vůz Bonnie

 

Koncepční vůz „Bonnie“ představuje mnoho nových možností individualizace a nápadů pro uspořádání interiéru. Řidič a spolujezdec mohou například rytmickým bubnováním na určité povrchy přístrojové desky vytvářet vlastní zvuky bicích nástrojů nebo prostřednictvím aplikace přizpůsobit dekorační osvětlení LED barvě trička či laku na nehty.

 

„Bonnie“ ukazuje inovativním konceptem osvětlení interiéru, co všechno umožní digitalizace v oblasti světelného designu – jak bude v budoucnosti možné ještě výrazněji individualizovat interiér. Tato nová individualizace nabízí výhodu, že se řidič a spolujezdec budou v takovém interiéru cítit mimořádně dobře. Kdokoli může kdykoli dodat světlu v interiéru svou oblíbenou barvu. Používá-li člověk více automobilů, například v rámci sdílení vozidel, může přenášet svou oblíbenou barvu z vozidla do vozidla. Díky tomu se bude v každém automobilu cítit tak, jako by byl jeho vlastní. To samé platí, když se několik lidí – například rodina – dělí o jeden vůz.

 

Kromě individualizovatelného dekoračního osvětlení LED nabízí „Bonnie“ další nápady v oblasti osvětlení: Plošná světla místo obvyklých stropních madel, uvnitř osvětlené výdechy ventilační soustavy a reproduktory, mimořádně jasné osvětlení prostoru pro nohy a zavazadlového prostoru a světelný koberec pro bezprostřední okolí vozidla.

 

U sportovních sedadel nalézají uplatnění trvale udržitelné materiály, které se podobají pravé kůži z divokých zvířat. Tlačítko pro spuštění motoru je integrováno do řadicí páky, ukazatel vhodného okamžiku řazení je zapuštěn do sportovního volantu s dole zploštělým věncem. Odkládací schránky pro chytré telefony a tablety poukazují na cílovou skupinu této koncepční studie: mladé profesionály a lidi v nejlepším věku, kteří mají svá přenosná koncová zařízení vždy u sebe. Držák pro kabelku před sedadlem spolujezdce zabrání tomu, aby kabelka při brzdění spadla do prostoru pro nohy vpředu. Pod dvojitou podlahou zavazadlového prostoru je speciální přihrádka pro znečištěné sportovní boty. Víko zapuštěné do podlahy zavazadlového prostoru zvětšuje výšku zavazadlového prostoru, což je přínosné například při přepravě pokojových květin nebo větších kytic.

 

Mezi zábavné prvky ve výbavě konceptu „Bonnie“ patří funkce „Drumbase“. Piezoelektrické senzory ve volantu, výdeších ventilační soustavy a víku odkládací schránky před sedadlem spolujezdce precizně zaznamenávají bubnovací údery řidiče a spolujezdce, které pak řídicí jednotka přeměňuje ve zvuky bicích nástrojů.

 

Vznikne tak dojem, že je Audi A1 vybaveno skutečnými bicími nástroji. Hravý přístup nabízí také nové možnosti, jak zahnat dlouhou chvíli. Podobné gamifikační prvky by mohly být v budoucnosti zajímavé také pro autonomní jízdu.

 

 

Osobní, inteligentní asistent (PIA)

 

Nejlepší koncept ovládání je takový, který se ideálně přizpůsobí řidiči, zbaví jej nutnosti vykonávat velké množství úkonů a samočinně zajistí rutinní ovládání – tomuto přístupu přesně odpovídá PIA, osobní inteligentní asistent. PIA metodami umělé inteligence vzájemně inteligentně spojuje rozmanitá data – data z automobilu, data o řidiči, o aktuální a nadcházející dopravní situaci a data z internetu. PIA reaguje mimo jiné na hlasové pokyny a díky inteligentním algoritmům dokáže samostatně a adaptivně komunikovat s uživatelem.

 

PIA sleduje činnosti řidiče a poznává ho na základě jeho vzorců chování. Z toho vyplývá velké množství možností využití, například pro navigaci, výběr hudby, výběr požadované služby Audi connect, klimatizaci, návrh parkovacího místa nebo udržování obvyklé bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla na dálnici. Na základě poznatků, získávaných metodami strojového učení, přizpůsobuje PIA funkce automobilu způsobu chování a potřebám řidiče a může mu aktivně poskytovat doporučení.

 

Data PIA jsou ukládána a zpracovávána na serveru v zabezpečeném cloudu Audi. Zákazník je může kdykoli kontrolovat a spravovat prostřednictvím svého účtu myAudi. Může je smazat nebo změnit, například při stěhování. Navíc je lze automaticky přenášet do dalších automobilů. Automobil rozpozná svého uživatele, stáhne příslušný uživatelský profil a PIA mu přizpůsobí nastavení automobilu i způsob interakce.

 

Hlavní odpovědnost za projekt předběžného vývoje PIA nese Audi Electronics Venture GmbH (AEV), dceřiná společnost Audi. Systém by mohl být uveden do sériové výroby s prvními dílčími funkcemi již v tomto desetiletí a poté postupně rozšiřován tak, aby se stal dokonalým, diskrétním asistentem řidiče.

 

 

Ochrana osobních údajů

 

Ochrana osobních údajů má u Audi vysokou prioritu. Audi bez výjimky dodržuje příslušné legislativní úpravy v oblastech ochrany osobních údajů a osobních práv. Při zacházení s osobními daty zákazníků platí pro značku vždy jasné zásady.