Porsche Česká republika

Parameter - 6468

„Digitální světlomety zvyšují úroveň bezpečnosti“

Dr. Michael Kruppa, vedoucí vývoje předních světlometů, nese již více než deset let ve společnosti Audi odpovědnost za různé oblasti vývoje. Spolu se svým vývojovým týmem má hlavní zásluhu na tom, že automobily Audi nabízejí nejvyšší možnou úroveň bezpečnosti silničního provozu i za špatné viditelnosti nebo tmy. 

 

Praha, 29. října 2025 – Dr. Michael Kruppa, vedoucí vývoje předních světlometů, nese již více než deset let ve společnosti Audi odpovědnost za různé oblasti vývoje. Spolu se svým vývojovým týmem má hlavní zásluhu na tom, že automobily Audi nabízejí nejvyšší možnou úroveň bezpečnosti silničního provozu i za špatné viditelnosti nebo tmy. V rozhovoru vysvětluje, čím se vyznačují dobré světlomety – a čím se nové Audi Q3 odlišuje od konkurence v oblasti osvětlovací techniky.

 

Pane Dr. Kruppo, proč jsou dobré světlomety tak důležité?

Dr. Michael Kruppa: Brzké stmívání a horší povětrnostní podmínky, obzvlášť nyní na podzim a v zimě, zvyšují rizika v silničním provozu. Na jedné straně chci mít jako řidič optimálně osvětlenou oblast před vozidlem, abych se cítil bezpečně. Na druhé straně je velmi důležité, aby mě ostatní účastníci silničního provozu včas rozpoznávali. Chceme-li se vyhnout nebezpečným situacím, máme na to často jen několik sekund. Alfou a omegou bezpečnosti silničního provozu je vidět a být viděn. Dobré světlomety jsou nejen komfortem, ale také výrazným zvýšením bezpečnosti. Současně zlepšují rozpoznatelnost vozidla. Zákazníci značky Audi mají řadu možností, jak si osvětlení individualizovat. V MMI si mohou vybírat různé charakteristické světelné designy a s nimi sladěné světelné inscenace funkcí osvětlení na přivítanou a rozloučenou.

Čím se vyznačují inteligentní světlomety ve výbavě vozů Audi?

Dr. Kruppa: Inteligentní světlomety se aktivně přizpůsobují jízdní situaci a zvyšují bezpečnost pro všechny účastníky silničního provozu. Světlomety, které vyvíjíme u značky Audi, zabraňují oslnění. Naše světlomety Matrix LED rozpoznávají vpředu jedoucí nebo protijedoucí vozidla a automaticky je odcloňují. Řidiči již nemusejí manuálně ovládat páčku dálkových světel. Prostor před vozem je vždy dostatečně osvětlen. Řidič se může lépe soustředit po delší dobu, takže i jeho jízda je celkově bezpečnější. Nejinovativnějším plodem vývoje předních světlometů používaným v současnosti ve vozech Audi jsou digitální světlomety Matrix LED. Tyto světlomety disponují mnoha funkcemi adaptivního osvětlení a promítají světelná zobrazení přímo na vozovku – je to inteligentní a současně fascinující.

Jaké jsou technické základy dobrých světlometů?

Dr. Kruppa: Základním předpokladem je spolehlivá funkčnost osvětlení. Když osvětlení zapnu, musí být ihned k dispozici. Kromě toho můžeme v současnosti ovlivňovat mnoho parametrů, například jas nebo barvu světla. Technika LED prošla v tomto ohledu enormním pokrokem. V průběhu uplynulých čtyř, pěti let jsme se v našem vývoji začali zabývat digitalizací osvětlovací techniky, například techniky LED. Současně usilujeme o nepřetržitou optimalizaci i v ostatních oblastech. Naše digitální světlomety Matrix LED s technikou mikrodiod LED bodují především menšími prostorovými požadavky, nižší hmotností a vyšší účinností. Kromě toho poskytují větší světelný výkon s lepším kontrastem, a vytvářejí tak lepší předpoklady pro bezpečnou jízdu za horších světelných podmínek.

Právě zmíněná technika mikrodiod LED je poprvé použita v novém modelu Audi Q3. Jak funguje?

Dr. Kruppa: Hlavní roli zde hraje již zmíněná digitalizace osvětlení. Zdroj světla jsme zdokonalili tak, abychom ho mohli používat bezmála jako videoprojektor. Například modul mikrodiod LED s šířkou 13 milimetrů nese čip osazený 25 600 miniaturními mikrodiodami LED – každá z nich má velikost cca 40 mikrometrů –, které lze jednotlivě ovládat. Tento systém dokáže díky tomu přizpůsobovat rozložení světla na vozovku příslušné situaci. Například funkce vodicího osvětlení, známé pod označením osvětlení jízdního pruhu a orientační světlo, jsou nyní mnohem intenzivněji propojeny s asistenčními funkcemi. Digitální světlomety Matrix LED s touto novou technikou mikrodiod LED přinášíme v modelu Q3 poprvé do kompaktního segmentu. Našim zákazníkům tak nabízíme ještě vyšší úroveň bezpečnosti.

Jaké konkrétní výhody nabízí tato technika řidičům?

Dr. Kruppa: Představme si to následovně: Vůz za jízdy promítá na vozovku dvě linie. Tyto linie mě jako řidiče podporují při udržování vozu uprostřed jízdního pruhu a usnadňují mi vnímání polohy mého vozu v jízdním pruhu, ve kterém jedu. Tuto funkci označujeme jako orientační světlo. Při jízdě na dálnici se promítané osvětlení změní. Můj vůz totiž ví, že jsem na dálnici, a dokáže můj jízdní pruh úžasně dynamicky osvětlovat. Této funkci říkáme osvětlení jízdního pruhu s orientačním světlem. Pokud chci jízdní pruh změnit, podpoří mě osvětlení jízdního pruhu s ukazatelem směru jízdy. Na kraji osvětlení jízdního pruhu jsou aktivovány ukazatele směru, buď na pravé, nebo levé straně. Ostatní účastníci silničního provozu tak mohou včas zpozorovat, že chci změnit jízdní pruh. Toto všechno umožňují digitální světlomety Matrix LED v Audi Q3 s naší novou technikou mikrodiod LED. Našim zákazníkům poskytují orientaci a bezpečnost. Konečným výsledkem je také pozitivní pocit za volantem. Podle libosti si mohou řidiči tyto funkce v MMI také deaktivovat.

Pro jaké účastníky silničního provozu bude digitální osvětlovací technika nového modelu Q3 mimořádně prospěšná?

Dr. Kruppa: Kromě bezpečnosti cestujících z ní budou těžit také ostatní účastníci silničního provozu. Jako příklad uveďme chodce, cyklisty nebo cestující v ostatních vozidlech. Pozornost je ale zaměřena i na ty účastníky, kteří si vůbec neuvědomují, že se dostávají do nebezpečné situace, například divokou zvěř, která za stmívání přebíhá silnici. Řidič ji potřebuje rozpoznat včas, aby mohl náležitě reagovat brzděním nebo vyhýbacím manévrem.

Mohou být na silnici promítány i výstražné symboly?

Dr. Kruppa: Ano, to je další příklad přínosu digitalizace. Pokud venkovní teplota klesne pod čtyři stupně Celsia, promítá systém na vozovku sněhovou vločku jako upozornění – stejný symbol, který známe z panelu sdružených přístrojů. Jako řidič si hned uvědomím, že se nyní může vyskytnout opravdu kluzká vozovka.

Proč jsou dnes technicky vyspělé světlomety ještě důležitější, než tomu bylo dříve?

Dr. Kruppa: Protože kombinují bezpečnost a komfort a současně zlepšují soustředění řidiče. Dobré osvětlení znamená, že víc uvidím, budu lépe viděn a mohu na každou situaci rychleji reagovat. Moderní systémy digitálního osvětlení, například v novém modelu Audi Q3, posouvají bezpečnost silničního provozu na novou úroveň.

 

 

Krátký životopis

Dr. Michael Kruppa je ve společnosti Audi vedoucím vývoje předních světlometů. Po promoci na Univerzitě Řezno pracoval nejprve ve vývojovém oddělení výrobce světelných zdrojů se zaměřením na inovativní materiály a LED. V roce 2013 přešel do společnosti Audi, kde převzal různé manažerské pozice v technickém vývoji. Od roku 2022 nese odpovědnost za vývoj a strategii moderních světlometových systémů včetně digitální techniky Matrix LED. Dr. Kruppa je jedním z předních odborníků v oboru automobilového osvětlení a jako přednášející se pravidelně účastní mezinárodních konferencí.

 

 

Popisek k fotografii

Light_Audi_Q3_1_-21366

Digitální světlomety Matrix LED modelu Audi Q3 s aktivovaným osvětlením jízdního pruhu a orientačním světlem

 

Skupina Audi je jedním z nejúspěšnějších výrobců automobilů a motocyklů v prémiovém a luxusním segmentu. Značky Audi, Lamborghini, Bentley a Ducati vyrábějí automobily a motocykly v 21 výrobních závodech ve 12 zemích. Audi a její partneři působí globálně na více než 100 trzích.

Skupina Audi dodala v roce 2024 zákazníkům 1,7 milionu automobilů značky Audi, 10 643 luxusních vozů značky Bentley, 10 687 sportovních vozů značky Lamborghini a 54 495 motocyklů značky Ducati. V obchodním roce 2024 dosáhla skupina Audi provozního zisku 3,9 miliardy EUR při tržbách 64,5 miliardy EUR. K 31. prosinci 2024 pracovalo pro skupinu Audi na celém světě více než 88 000 zaměstnanců, z toho více než 55 000 ve společnosti AUDI AG v Německu. Skupina s atraktivními značkami a velkým počtem nových modelů důsledně pokračuje v přerodu na poskytovatele trvale udržitelné, kompletně síťově propojené prémiové mobility.

Dovozcem prémiových automobilů Audi na český trh je společnost Porsche Česká republika, součást skupiny podniků Porsche Holding Salzburg a největší importér automobilů do České republiky. Audi nabízí v České republice všechny své modely od 1. dubna 2015 s prodlouženou zárukou na 4 roky při nájezdu do 120 000 km v rámci standardní výbavy vozu.

Porsche Česká republika je největším importérem osobních a užitkových vozidel do České republiky. Na českém trhu zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje prověřených použitých vozů Das WeltAuto. S projektem nabíjecí infrastruktury MOON společnost vstoupila v roce 2020 do nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.

 

Hodnoty spotřeby paliva, resp. elektrické energie, a emisí výše uvedených modelů:

Audi Q3
Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 9,0–5,3;
kombinované emise CO2 v g/km: 205–137; emisní třída (CO2): G–E

 

Audi komunikace

Jiří Rozkošný

Telefon: +420 602 138 317

press@audi.cz

www.audi-mediacenter.com