Porsche Česká republika

Parameter - 5451

SEAT dosáhl pozitivních finančních výsledků a čelí náročnému roku

SEAT pokračoval v roce 2019 v pozitivním trendu předchozích čtyř let a dosáhl rekordních finančních výsledků, které mu umožní úspěšně čelit výzvám roku 2020. Španělská společnost vykázala zisk po zdanění ve výši 346 milionů eur, což je o 17,5 % více než v roce 2018 (294 milionů eur). 

Dvouciferný nárůst prodeje přispěl k rekordním hodnotám hlavních finančních ukazatelů
Zisk po zdanění vzrostl o 17,5 % a dosáhl 346 milionů eur
SEAT vynaložil 1,259 miliardy eur na investice a výdaje do výzkumu a vývoje (+3 %)
Carsten Isensee: „Výsledky za rok 2019 poskytují pevné základy pro budování budoucnosti“
Wayne Griffiths: „CUPRA bude klíčem ke zvyšování provozní marže společnosti v dlouhodobém horizontu“
Společnost vyplatí zaměstnancům bonus 1550 eur na základě dosaženého zisku
Carsten Isensee: „Koronavirová pandemie neumožňuje sestavit spolehlivou prognózu ohledně jejího vlivu na globální ekonomiku a finanční výsledky společnosti SEAT v roce 2020“

 

Praha, 25/03/2020*. SEAT pokračoval v roce 2019 v pozitivním trendu předchozích čtyř let a dosáhl rekordních finančních výsledků, které mu umožní úspěšně čelit výzvám roku 2020. Španělská společnost vykázala zisk po zdanění ve výši 346 milionů eur, což je o 17,5 % více než v roce 2018 (294 milionů eur). Provozní zisk vzrostl o 57,5 % na 352 milionů eur (2018: 223 milionů eur) a příjmy z prodeje se zvýšily v porovnání s rokem 2018 (9,991 miliardy eur) o 11,7 procenta na celkových 11,157 miliardy eur, a to především díky nárůstu prodeje.

 

Carsten Isensee, předseda představenstva společnosti SEAT a člen představenstva odpovědný za finance a IT, zdůraznil, že „rok 2019 byl pro značku SEAT pozitivní. Výsledky, které přinesla týmová práce všech zaměstnanců, nás staví do optimální pozice. Loňské výsledky poskytují pevné základy, na nichž můžeme budovat dlouhodobou budoucnost společnosti“.

 

SEAT v roce 2019 vynaložil 1,259 miliardy eur, aby urychlil realizaci svého programu investic, a to převážně v oblasti vývoje nových modelů včetně elektrifikovaných vozidel. To je nejvyšší částka v historii společnosti. V porovnání s rokem 2018 (1,223 miliardy eur) se jedná o 3% nárůst. Z toho směřovalo 705 milionů eur, resp. 6,4 % celkových příjmů z prodeje, do výzkumu a vývoje, což je o 7,5 % více než v roce 2018 (656 milionů eur). SEAT se podílel téměř 5 % na celkových výdajích na výzkum a vývoj ve Španělsku, a je tak největším průmyslovým investorem v oblasti výzkumu a vývoje ve své zemi.

 

Provozní cash flow navíc vzrostlo o 56,2 % na 1,092 miliardy eur (2018: 699 milionů eur), což představuje 9,8 % příjmů z prodeje. SEAT je jednou z 10 nejlepších španělských společností z hlediska provozního cash flow, což potvrzuje trvalou udržitelnost v oblasti financí a schopnost financovat budoucí investice z vlastních zdrojů.

 

Isensee zdůraznil, že „tyto ukazatele podporují finanční sílu společnosti SEAT. Úsilí optimalizovat náklady ve všech odděleních naší společnosti nám umožnilo dosáhnout snížení produktových nákladů, podporovat inovace u našich dodavatelů a mít pod kontrolou nepřímé náklady. Naším hlavním cílem je zvyšování ziskovosti celé produktové řady, efektivity a provozní marže“.

 

Prodeje jako silný pilíř růstu

Celkový počet dodaných vozů SEAT dosáhl již druhým rokem v řadě rekordní výše. V roce 2019 bylo zákazníkům předáno 574 078 vozidel, což je o 10,9 % více než v předchozím roce. Kromě toho se podařilo zvětšit podíl prodaných vozidel s vyšší ziskovou marží. SEAT zvýšil v roce 2019 průměrný příjem na jeden vůz o 4,2 % na 15 050 eur/vůz (v roce 2018: 14 450 eur/vůz) díky úspěchům modelů v segmentu SUV (44 % vozidel prodaných značkou SEAT v roce 2019 byly modely Arona, Ateca nebo Tarraco) a modelů CUPRA. Nová značka CUPRA významně přispěla k úspěšným výsledkům a s 24 662 prodanými vozy překonala předchozí rok o 71,8 %.

 

Vývoz vozidel a komponentů v roce 2019 zajistil 81 % celkových příjmů z prodeje společnosti SEAT (9,014 miliardy eur). SEAT si tím upevnil postavení největšího průmyslového vývozce ve Španělsku. SEAT se na celkovém exportu Španělska podílí cca 3 %.

 

Společnost se v tomto kontextu a v rámci své globální strategie zaměřuje na Latinskou Ameriku s ambicí budoucího růstu v tomto regionu. Mexiko je hlavním trhem v Latinské Americe. V uplynulém roce na něm bylo prodáno 24 314 vozidel, o 5,4 % více než v roce 2018. SEAT loni zahájil obchodní aktivity v Chile a pokračoval v expanzi v Kolumbii. V únoru 2020 spustila značka růstovou strategii také v Peru.

 

V Evropě stanovil španělský výrobce automobilů nový prodejní rekord v Německu, kde prodal 132 537 vozidel, meziročně o 16,1 % více. Ve Španělsku byl SEAT znovu jedničkou na trhu se 107 954 dodanými vozidly, což představuje nárůst o 0,2 %. Prodeje pokračovaly v růstu také ve Velké Británii, která je třetím největším trhem společnosti, a s 68 822 vozy (+9,5 %) dosáhly nového rekordu. SEAT zaznamenal historicky nejvyšší prodeje rovněž na dalších důležitých trzích, jakými jsou Rakousko, Švýcarsko, Polsko, Izrael, Švédsko a Dánsko.

 

Wayne Griffiths, člen představenstva společnosti SEAT odpovědný za prodej a marketing a předseda představenstva značky CUPRA, k tomu uvedl: „Počet dodaných vozů vzrostl třetím rokem v řadě dvouciferným tempem navzdory hospodářskému oslabení. Naším hlavním cílem pro letošní rok je zvýšení ziskovosti našich prodejů a stabilizace našeho tržního podílu.“ Griffiths k tomu dodal: „CUPRA má v rámci společnosti SEAT strategickou prioritu. Cílem značky CUPRA je dosahovat příjmů z prodeje ve výši 1 miliardy eur, až budou na trhu všechny její emocionální modely s vyšší ziskovou marží. Značka sehraje zásadní roli ve zvyšování provozní marže společnosti.“

 

Martorell, největší závod pro výrobu osobních automobilů ve Španělsku

Výroba vozidel SEAT vzrostla v roce 2019 o 12,1 % na rekordních 592 019 vozů (2018: 528 293 vozů). Vozidla SEAT byla v roce 2019 vyráběna v Martorellu, Kvasinách a Mladé Boleslavi (Česká republika), Wolfsburgu a Cvikově (Německo), Palmele (Portugalsko) a Bratislavě (Slovensko).

 

SEAT Martorell vyrobil v roce 2019 celkem 500 005 vozidel a navzdory přerušení výroby v důsledku požáru ve výrobních provozech u jednoho z dodavatelů dosáhl nejvyšší produkce od roku 2000. V porovnání s rokem 2018 (474 300 vozů) se jedná o nárůst o 5,4 %. Martorell tím upevnil své postavení závodu, který vyrábí nejvíce osobních automobilů ve Španělsku, v zemi s druhým nejvyšším objemem výroby osobních vozů v Evropě.

 

Martorell uzavřel loňský rok s více než 90% využitím svých maximálních výrobních kapacit a v průměru vyráběl téměř 2300 vozidel denně. Rok 2020 se nese ve znamení zahájení výroby nového modelu Leon s logy značek SEAT i CUPRA a nového modelu CUPRA Formentor. Letos bude také spuštěna výroba prvních elektrifikovaných vozidel SEAT a CUPRA v podobě externě nabíjitelných hybridních verzí modelové řady Leon.

 

SEAT v rámci svého boje proti změně klimatu a úsilí o „dekarbonizaci“ investoval 27 milionů eur do trvale udržitelných iniciativ, jejichž cílem je snižování emisí CO2 ve výrobním závodě Martorell. SEAT pracuje na realizaci ambiciózní ekologické strategie Move to Zero usilující mimo jiné o snižování emisí CO2 v rámci celého produktového cyklu. Jedním z hlavních cílů tohoto plánu je dosažení nulové bilance emisí CO2 v závodě Martorell do roku 2030.

 

SEAT je s 14 663 kmenovými zaměstnanci k 31. prosinci 2019 jedním z největších zaměstnavatelů ve Španělsku. Celkem 98 % zaměstnanců má smlouvu na dobu neurčitou. Díky výjimečným hospodářským výsledkům vyplatí SEAT svým zaměstnancům na základě dosaženého zisku odměnu 1550 eur, o 250 eur více než stanovuje kolektivní smlouva. Jedná se o nejvyšší bonus v historii společnosti jako ocenění za přínosy k loňským hospodářským výsledkům.

 

2020 bude náročným rokem

Automobilový průmysl prochází největší transformací ve své historii a v následujících několika letech dojde k zásadním změnám, které ovlivní celé odvětví. Mezi největší aktuální výzvy patří vývoj elektromobilů, snižování emisí, nová mobilita, boj proti změně klimatu a nepříznivý makroekonomický vývoj umocněný závažnými dopady pandemie onemocnění COVID-19, která přinutila společnost SEAT přijmout přechodný program pro optimalizaci zaměstnanosti.

 

Carsten Isensee, předseda představenstva společnosti SEAT a člen představenstva odpovědný za finance a IT, uvedl, že „v roce 2020 budeme velmi tvrdě pracovat na řešení různých výzev, které ovlivní naše podnikání, ať se jedná o poklesy na trzích nebo o důsledky šíření onemocnění COVID-19. Koronavirová pandemie znemožňuje učinit jakoukoli spolehlivou prognózu ohledně jejího vlivu na globální ekonomiku a obchodní výsledky společnosti SEAT v roce 2020. V tomto kontextu bude v rámci pokračující krize nejdůležitější implementovat opatření pro zajištění likvidity. Po odeznění krize bude naší prioritou co nejrychlejší obnovení normálních procesů výroby a prodeje.“

 

SEAT přijal v roce 2019 strategická rozhodnutí spojená s důležitými projekty zaměřenými na výzvy budoucnosti. SEAT se v rámci optimalizované strategie značek, trhů a systémů výroby koncernu Volkswagen rozhodl odložit svůj vstup na čínský trh a ustoupil od záměru stát se součástí akcionářské struktury ve společnosti JAC Volkswagen, přestože i nadále bude spolupracovat v oblastech designu, výzkumu a vývoje. Volkswagen kromě toho nyní vede vývoj elektromobilů o délce cca 4 metry na základě koncernové modulární platformy pro elektromobily MEB. SEAT na tomto projektu aktivně spolupracuje s ostatními koncernovými značkami.

 

Na některých trzích, například ve Velké Británii nebo v Alžírsku, panují také další nejistoty, které mohou negativně ovlivnit aktivity společnosti. Alžírsko přijalo v polovině roku 2019 legislativní opatření, která přinutila společnost SEAT, ale i všechny ostatní výrobce v této zemi, ukončit montáž vozidel. SEAT a koncern Volkswagen v současnosti analyzují možnosti pokračování výroby v Alžírsku vzhledem k přetrvávajícímu zájmu o trh v této zemi i celém regionu.

 

Spuštění elektrifikace značek SEAT a CUPRA

Značky SEAT a CUPRA uvedou v letech 2020 a 2021 na trh pět nových modelů s elektrickým nebo externě nabíjitelným hybridním pohonem. Modelová řada Leon nabízená značkami SEAT a CUPRA bude v obou případech zahrnovat hybridní verze s možností vnějšího nabíjení. Stejný druh pohonu bude nabízen také pro modely SEAT Tarraco a CUPRA Formentor, první model navržený a vyvinutý pro značku CUPRA. Dalším elektromobilem společnosti se stane el-Born.

 

Produktová řada SEAT bude v blízké budoucnosti nabízet také ještě hospodárnější spalovací motory. SEAT díky tomu poskytne svým zákazníkům širší výběr než dosud. Například nový Leon bude uveden na trh ve verzích s pohonem na benzin, naftu nebo stlačený zemní plyn, a to s konvenční nebo hybridní technikou, přičemž u hybridních systémů bude k dispozici částečně hybridní i externě nabíjitelný hybridní pohon.

 

Společnost SEAT bude v roce 2020 pokračovat ve svém zaměření na městskou mobilitu a poprvé ve své téměř 70leté historii uvede na trh elektrický skútr a novou elektrickou koloběžku. SEAT prodal v roce 2019 celkem 11 000 elektrických koloběžek SEAT EXS KickScooter. SEAT se těmito vozidly a probíhající produktovou ofenzivou včetně nabídky služeb pro alternativní mobilitu připravuje na úspěšné zvládnutí transformace automobilového průmyslu.

 

(*) SEAT připravuje svou výroční zprávu samostatně v souladu se španělskými všeobecnými účetními pravidly bez započtení svých dceřiných společností. Koncern Volkswagen používá mezinárodní účetní standardy (IAS/IFRS) a konsoliduje výsledky značky SEAT.

 

 

SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group. SEAT vyváží 81 % svých vozidel a působí ve více než 75 zemích. V roce 2019 prodal SEAT 574 100 vozidel, což je nejvyšší počet v 70leté historii společnosti, dosáhl zisku po zdanění 346 milionů eur a rekordních příjmů z prodeje více než 11 miliard eur.

 

SEAT vynaložil v roce 2019 celkem 1,259 miliardy eur na investice, převážně do vývoje nových elektrifikovaných modelů. Navíc v rámci svého úsilí o dekarbonizaci investoval 27 milionů eur do trvale udržitelných iniciativ a pracuje na realizaci ambiciózní ekologické strategie Move to Zero, jejímž cílem je vytvořit z Martorellu do roku 2030 výrobní závod s nulovou bilancí emisí oxidu uhličitého.

 

Skupina SEAT zaměstnává více než 15 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí velmi úspěšné modelové řady Ibiza, Leon a Arona. Vozy SEAT Alhambra dodává výrobní závod v Portugalsku, vozy Mii electric, první 100% elektromobil značky SEAT, vyrábí závod na Slovensku, Tarraco sjíždí z montážní linky v Německu a Ateca vzniká v České republice.

Kontakt pro média

 

Porsche Česká republika s.r.o.

Filip Stoulil

Koordinátor marketingu a prodeje SEAT

Tel.: +420 739 546 542

Mail: filip.stoulil@porsche.co.cz

www.seat.cz

AC&C Public Relations s.r.o.

Zorka Mašková

Key Account Manager

Tel.: +420 736 751 151

Mail: zorka.maskova@accpr.cz

 

SEAT Mediacenter