Porsche Česká republika

Parameter - 5104

SEAT 1400: První vozidlo SEAT slaví 65. výročí

Automobil, s nímž SEAT vstoupil na trh, oslaví zítra své 65. výročí. SEAT 1400, luxusní a elegantní sedan, začal psát příběh značky SEAT a vytvořil základy pro budoucí úspěchy.

SEAT 1400, elegantní a luxusní osobní automobil, začal psát 13. listopadu 1953 příběh automobilové značky SEAT
Technicky vyspělý SEAT 1400 používal jako jeden z prvních v Evropě samonosnou karoserii místo samostatného podvozku a k němu přišroubované karoserie
Během let 1953 až 1964 vyjelo z bran výrobního závodu v Barceloně 98 978 vozidel SEAT 1400

 

Praha, 12/11/2018 – Automobil, s nímž SEAT vstoupil na trh, oslaví zítra své 65. výročí. SEAT 1400, luxusní a elegantní sedan, začal psát příběh značky SEAT a vytvořil základy pro budoucí úspěchy.

 

První SEAT 1400 – s registrační značkou B-87.223 – sjel z montážní linky výrobního závodu Zona Franca v Barceloně 13. listopadu 1953, pouhé tři roky po založení španělské společnosti SEAT. V prvním roce výroby vznikalo pouhých pět vozidel denně, ale počet vyrobených vozidel, nabízených za cenu 117 000 peset rychle rostl.

 

Model 1400 byl vyvíjen jako vozidlo, které mělo vytvořit základy podnikání společnosti SEAT. Jednalo se o čtyřdveřový sedan pozoruhodné konstrukce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. SEAT 1400 nalézal uplatnění jako oficiální vozidlo státní moci i jako vozidlo taxislužeb, poskytujících přepravu široké veřejnosti.

 

Pozoruhodné výkony

Technické údaje modelu SEAT 1400, vyráběného zpočátku 925 zaměstnanci výrobního závodu SEAT v Barceloně, odpovídaly tehdejší době. Vpředu podélně uložený zážehový motor poháněl kola tuhé zadní nápravy s rozvodovkou.

 

Čtyřválec ve spojení se čtyřstupňovou mechanickou převodovkou poskytoval ze zdvihového objemu 1395 cm3 nejvyšší výkon 44 k, který postačoval k dosažení nejvyšší rychlosti 120 km/h.

 

Zadní tuhá náprava byla opatřena podélnými čtvrteliptickými listovými pery, která současně plnila funkci podélných ramen a byla doplněna vinutými pružinami. Součástí systému zadní nápravy byla i panhardská tyč, která zajišťovala příčné ustavení nápravy vůči karoserii. Na tehdejší dobu se jednalo o velmi moderní konstrukci.

 

Vnější design modelu 1400 byl inspirován tehdejšími americkými automobily. Zaoblenou záď odlehčovaly zadní světlomety kuželového tvaru. Novinkou na trhu bylo také klenuté jednodílné sklo čelního okna a topení.

 

SEAT 1400 kromě atraktivního vzhledu nabízel také více než dostačující výkony. Vzhledem ke spotřebě paliva 10,5 l/100 km měl vůz se 48 litry paliva v nádrži dlouhý dojezd a umožňoval komfortní cestování na dlouhé vzdálenosti ustálenou rychlostí 100 km/h.

 

Úspěšná výroba

Do roku 1954 bylo vyrobeno 1345 vozidel první série modelu SEAT 1400. To však byl teprve začátek. Výroba modelové řady pokračovala představením modelu 1400 A v roce 1954, 1400 B v roce 1956 a 1400 C v roce 1960. Kromě toho byla vyvinuta řada speciálních verzí.

 

S každou novou verzí došlo k vylepšení provozních vlastností a designu, což přispělo k upevnění pozice tohoto modelu na trhu a k růstu značky SEAT.

 

SEAT zažil díky modelu 1400 dynamický růst. Přestože zpočátku byly výrobní počty nízké – do konce roku 1954 bylo dodáno 959 vozidel – o rok později se již roční výroba přiblížila hranici 3000 vozů. Podíl dílů španělské výroby přitom dosahoval téměř 100 %. V roce 1956 bylo vyrobeno 7000 vozidel a v následujícím roce předal SEAT zákazníkům 10 000 vozů. Během celého životního cyklu bylo prodáno 98 978 vozů. SEAT 1400 se tak významně zapsal do historie.

 

 

 Technické údaje

SEAT 1400

 

Motor

 

Počet válců/ventilů

Čtyřválec/osm ventilů

Vrtání x zdvih

82 x 66 mm

Zdvihový objem

1395 cm3

Karburátor

Spádový karburátor Solex nebo Weber s manuálně ovládaným sytičem

Chladicí soustava

Kapalinová, ventilátor poháněný řemenem. Čerpadlo chladicí kapaliny

Převodovka

Čtyřstupňová mechanická, plus zpětný chod

Podvozek

Vpředu: nezávislé zavěšení kol s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči

Vzadu: tuhá náprava se čtvrteliptickými podálnými pery a vinutými pružinami, opatřená teleskopickými hydraulickými tlumiči

Pneumatiky

5,90 x 14

Brzdy

Bubnové vpředu i vzadu